מאז פרוץ המלחמה עורך המוקד לאזרחים ותיקים 8840* של משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי מיפוי צרכים והנגשתם לאוכלוסיית האזרחים הוותיקים.

"זוועות שלא הכרנו": במערכת בריאות הנפש דואגים מהשלכות השבעה באוקטובר

המוקד מציע בין היתר טיפול נפשי מקצועי שניתן על ידי צוות מטפלים ומטפלות של מרכז אלה, שמלווה בשגרה כ־200 אזרחים ותיקים.

מאז תחילת המלחמה הופנו על ידי המשרד למרכז אלה יותר מ־900 אזרחים ותיקים לקבלת מענה נפשי, מדובר בעלייה של יותר מ־300%.

האזרחים הוותיקים מביעים בעיקר תחושות של צער וחשש מהעתיד לבוא. חלקם מפחדים לצאת מהבית, אצל חלקם התחדדה תחושת הבדידות, ועבור רבים מהם המלחמה מעוררת מחשבות וזיכרונות מאירועים קשים שחוו בעברם.

יעלה כהן, עו"ס ופסיכותרפיסטית המנהלת את הפרויקט מטעם מרכז אלה, מספרת: "רוב הטיפולים מתבצעים דרך הטלפון, בהתאם להעדפת המטופלים. מדהים להיווכח איזה קשר משמעותי אפשר ליצור בין שני אנשים שלא מכירים זה את זה ולא נפגשים. אנחנו מדברים עם אזרחים ותיקים מכל רחבי הארץ והם מדברים על הפחדים שלהם, של המטפלים הזרים שלהם ועל החשש שהם יעזבו. רבים מהם מרגישים שלמדינה לא אכפת מהם, ואנחנו הקול שבא מבחוץ ושואל מה קורה. אנחנו אומרים להם שהם לא לבד".

"בחלק מהמקרים המטופלים מספרים שאין להם אוכל בבית או שחסרה להם תרופה ואין להם דרך להשיג אותה, ובמקרים כאלה הפנייה מועברת בחזרה למוקד, שם דואגים לפנות לגורמים הרלוונטיים כדי לסייע בפתרון הבעיה. לא לכל דבר אפשר לתת מענה, אבל אנחנו עושים את המקסימום כדי לסייע".

אחת המטפלות מוסיפה: "בשיחתנו הראשונה המטופלת אמרה שהיא לא מעיזה לצאת מהבית בכלל, ולאט־לאט היא התחילה לצאת. בהתחלה עם ליווי טלפוני שלי, ובהמשך היא התחילה לנסוע לבד למועדון שלה".

עד כה טופלו במסגרת תוכנית זו כ־1,100 אזרחים ותיקים. שר הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף אומר: "הגידול בפניות לסיוע נפשי של אזרחים ותיקים בתקופות של טראומה ואובדן מדגיש את החשיבות של מתן עדיפות לתמיכה בבריאות הנפש לאוכלוסייה זו. אנו שואפים לספק קרבה מנחמת לאזרחים ותיקים בכל הארץ, רוצים שהם יידעו כי הם לא לבד ומחויבים לרווחתם".

מנכ"ל עמותת מרכז אלה בני לייזר מוסיף: "חווינו עלייה במאות מקרים שלא הכרנו לאורך כל שנות פעילותנו של אזרחים ותיקים החשים מצוקה של ממש. רובם כבר קיבלו או מקבלים טיפול, ואנחנו פועלים כדי להיענות לשאר במהירות".

בני לייזר מנכל מרכז אלה (צילום: ארז שחם)
בני לייזר מנכל מרכז אלה (צילום: ארז שחם)