אלוף משנה יצחק בן בשט ז"ל, בן 44 משדה יעקב, מפקד חפ"ק מח"ט גולני, חטיבת גולני, שנפל אמש באירוע הקשה שבו נתקלו כוחות צה"ל במחבלי החמאס בשג'אעיה, הובא היום (רביעי) למנוחות, כמו גם סא"ל תומר גרינברג ז"ל שנפל באותה התקרית. 

חזר מהפרישה, הסתער לחלץ פצועים - ונפגע: כך נפל אל"מ יצחק בן בשט בתקרית הקשה
ארבעה חטופים בפיר מנהרה: תרחיש האימים שגרם לאסון הכבד של גולני

אמו ספדה לו: "הצבי ישראל על במותיך חלל איך נפלו גיבורים, בן יחיד לארבע אחיות, גדל בנווה צוף, התגייס לגולני, שירת ביחידות מיוחדות ותמיד היית בחוד. שמחנו שיצאת לחופשת שחרור בריא ושלם. פיקדת על קרבות רבים".

פעילות גבעתי בעזה (צילום :דובר צה"ל)

"בעיניי היית בלתי מנוצח, הייתי בטוחה שיש עליך שמירה מיוחדת, הרבה דברים אני רוצה להגיד עליך, אתה הילד שלי, יחיד ומיוחד. נמשיך במישור האישי והלאומי עד לניצחון. תדע שהאחיות שלך תמיד אהבו ויאהבו אותך, יצחק אני מצדיעה לך וכמוני כל עם ישראל", הוסיפה בכאב.

אחותו ענת, תיארה את שיחתם האחרונה: ״בשיחת הטלפון האחרונה שלנו, הרגשתי את עוצמת השליחות שלך, אמרתי לך שכל עם ישראל זכה בך, היית עבורי עוגן וביטחון, השארת חותם שאין לו מילים, בטוחה שהגעת עד לכיסא הכבוד ושתדאג לנו כאן למטה, אוהבת אותך".

"בנבה, כל הלילה ישבתי וניסיתי לכתוב. אתמול בלילה שכבתי במיטה שלנו, שמעתי רכב מחנה, שלוש טריקות של דלת, והלב שלי התחיל לצאת. בדרך לדלת, הצצתי לפני שפתחתי להם ומאז אנחנו בחושך", תיארה בכאב רעייתו אדר, את הרגעים שבהם הודיעו לה על נפילתו.  

עוד אמרה: "דאגתי לך מאוד, ואתה דאגת לי לשני מלאכים שישמרו עליי בתקופה הזו - הירש והוכמן, שהיו עבורי תמיכה משמעותית, תמיד נתנו לי תחושה שהם שומרים עליך ועליי. אני גם יודעת שזה כנראה היה צריך לקרות, שגדול עליי להבין או לקבל את זה כרגע. הבוקר התעורננו כולנו, אני והילדים, וישבנו מחובקים במיטה, חמישה לבבות שבורים, כמה שהם אוהבים אותך ומחוברים אליך בנבה.

בשנים האחרונות הרגשת את הפספוס על השנים שלא היית בבית, הקדשת את כל כולך וסגרת פער של שנים. תודה אהוב שלי שבחרת בי ובנו, תודה על מסע משותף, בשנים האחרונות הצלחנו להודות על הכול. תודה על סוף, על טיול שחרור בארצות הברית ומקסיקו שהיה התגשמות כל החלומות שלנו. תודה שנסכת בי תחושת ביטחון, שאתה תחזור ונשלים את שאר החפש"ש. התחושה הזו גרמה לי לרקום חלומות משפחתיים שאת חלקם אגשים עבורך, עבורי ועבורנו".

"בנבה אחי, אני סופד לך", ספד ראש אכ"א אלוף יניב עשור. עוד הוסיף: "בשבת השחורה היית אלוף משנה בחופשת פרישה. ירדת לעזה, חברת ליחידת הניוד, לקחתם נשק וסט וקסדה. כך הקמתם את כוח בנבה - שחילץ תחת אש אזרחים". 

הוא המשיך לתאר את פועלו של בן בשט ז"ל במהלך ימי המלחמה: "כשהחלו הכנות להכנה הקרקעית הצטרפת למח״ט גולני, היית יד ימינו. בביקור שלי אצלכם בעזה ראינו את הקשר המיוחד שלכם, הפרגון והרעות. אהבה מיוחדת ששמורה למפקדים לוחמים בגולני ובבסיסה אהבה לעם ישראל, נחישות להשלים את המשימה עד הניצחון, להכות באויב ובה בעת - להיות מנהיגים ראויים".

אלוף משנה יצחק בן בשט ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
אלוף משנה יצחק בן בשט ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

"מתגעגעת אליך כל כך": סא"ל תומר גרינברג מובא למנוחות
אשירה, אלמנתו של סא"ל תומר גרינברג ז"ל, מג"ד 13 בחטיבת גולני, ספדה לו: "קר בחוץ אבל חם לי בלב. נתת לי להרגיש נאהבת. לא הייתי מחליפה אותך באף אחד. היית אבא למופת, אבא של ארבלי. היית האיש שלי ואני האישה שלך. תומר גדוד 13 לא יישבר לעולם, לא נשבר ולא יישבר. אני אוהבת אותך. תבוא לבקר אותי".

היא הקריאה את המכתב שכתבה לו במהלך ימי המלחמה:  "כשהכול ייגמר ישאר לנו כל הזמן שבעולם, נחגוג יחד את החיים ואת הבחירה המשותפת שלנו להיות יחד. כל הודעה, תמונה, סרטון שקיבלתי ממך העניקו לי כוח וחיוך ענק על הפנים. אני מאמינה בכל לבי שבאת לעולם בשביל התקופה הזו. המלחמה הארורה הזו שתסתיים כמה שיותר מהר, היכולת שלך לפקד על אחרים כדמות מעוררת השראה ומוטיביציה, לפקודים שלך וגם ללוחמים האחרים בצה"ל. משפחות, חברים שרואים אותך, שומעים את הקול וסיפורי הגבורה שלך ומתפלאים. אני מתמלאת גאווה להיות אשתך שלוחמת לצידך".

לוויתו של סא''ל תומר גרינברג בהר הרצל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
לוויתו של סא''ל תומר גרינברג בהר הרצל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אביו של תומר ביקש בהספד: "אני מנצל את הבמה בתור אב שכול. היה לו חבר דרוזי בתור קצין צעיר, הדרוזים ליוו אותו בכל שלב בצבא. הדרוזים הם אחים שלנו. הם אחים שלנו במלחמה ובשלום. אני מנצל את הזכות להגיד - אחים בשלום ואחים במלחמה".

הלווית סא''ל תומר גרינברג ז''ל (צילום: רויטרס)
הלווית סא''ל תומר גרינברג ז''ל (צילום: רויטרס)

מי שעוד ספד לו הוא תא"ל יואלי, לשעבר מג"ד 13: "משפחת גולני מרכינה ראש בפני תומר וחייליו על אובדן הנופלים בקרבות בסג'עייה. איך מספידים אדם שעוד בחייו היה אגדה וסמל לגבורה? אמרת לי בעצרת ל-50 שנה בכיפור: 'יואלי, אני רוצה ומאחל לי ולגדוד 13 - שנהיה חלק ממורשת הגיבורים של אותם לוחמים בכיפור', ובכן תומר - הבטחת וקיימת. בטקס כניסתך לתפקיד נשאת דברים: 'בכל בוקר אבחן את עצמי בצורה נוקבת במראה האם אני ראוי לפקד עליכם'. הצלחת תומר, עמדת גם בהתחייבות הזו בכל יום מחדש".