ירידה משמעותית בדיווחים על הפרות בטיחות באתרי הבניה, וזאת לאור צמצום הפעילות באתרי הבניה והמחסור בפועלים, החל מתחילת המלחמה בחודש אוקטובר. כך עולה מנתונים שאנחנו מפרסמים הבןקר (חמישי) לראשונה מתוך הדוח השנתי של המוסד לבטיחות ולגהות (מוס"ל) על סיכונים באתרי הבנייה שנמצאו לאחר שהתקבל מהציבור הרחב דיווח למוקד הלאומי "קו החיים'" על סיכון במקום העבודה.

תל אביב שוב בראש רשימת הערים בהן קיימת המודעות הגבוהה ביותר בקרב הציבור להצלת חיים ודיווח על סיכונים בענף הבנייה כשבשנת 2023 התקבלו 291 דיווחים בשנת 2023 לעומת 387 בשנת 2022, בירושלים 189 לעומת 253, בבני ברק 85 לעומת 114, ברמת-גן התקבלו 79 דיווחים לעומת 137 בשנת 2022, בראשל"צ 79 דיווחים לעומת 127 בשנת 2022 ובחיפה 72 דיווחים במקום 110.

מטרת מוקד "קו החיים" שהוקם על ידי המוס"ל לפני כשלוש שנים היא לאפשר לכל אזרח להיות שותף במניעת הנפגעים בתאונות עבודה שהפכו למכת מדינה. הציבור הרחב הרבה יותר ערני ולא מוכן לוותר לקבלנים וליזמים כשהוא מזהה סיכון באתר היכול לגרום למותו של העובד או פגיעה בעובר אורח. בתום הדיווח למוקד, מדריכי המוס"ל מגיעים אל האתר ומבצעים יחד עם מנהל העבודה אבחון סיכונים תוך כדי חניכה והדרכה על דרכים ופעולות למזעור הסיכונים שנמצאו במהלך הסיור.

מוקד קו החיים (צילום: באדיבות המוסד לבטיחות ולגהות   )
מוקד קו החיים (צילום: באדיבות המוסד לבטיחות ולגהות )

סיכון הבטיחות הנפוץ ביותר שדווח השנה הוא עבודה לא מוגנת בגובה עם 411 דיווחים. 388 דיווחים התקבלו על היעדר ציוד מגן אישי לעובדים באתרי הבנייה, 375 על סיכוני בטיחות בעבודה עם פיגומים, 307 דיווחים על היעדר שילוט וגידור תקינים באתרי הבנייה, 280 דיווחים על מחסור במנהל עבודה באתרי הבנייה, 145 דיווחים התקבלו על עבודה לא בטיחותית של מפעילי העגורנים והמנופים, 142 דיווחים התקבלו על הימצאות בורות לא מגודרות בתוך אתרי הבנייה ו-70 דיווחים על סיכוני בטיחות בעבודה בחשמל באתרי הבנייה.

מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר, אומר: "על מנת שענף הבנייה יחזור במהרה להתחלות הבנייה הרבות שהיו בשנים האחרונות ופעילות האתרים שהופסקה בעקבות המלחמה חשוב שנשמור על בטיחות העובדים גם בזמן מלחמה. ניהול סיכונים ומזעורם, הקפדה על הנחיות הבטיחות והדרכת עובדים, יובילו לשינוי תרבות ולמניעת נפגעים ותאונות עבודה".

ד''ר מיקי וינקלר מנכ''ל המוסל (צילום: באדיבות המוסד לבטיחות ולגהות   )
ד''ר מיקי וינקלר מנכ''ל המוסל (צילום: באדיבות המוסד לבטיחות ולגהות )