המגעים לעסקה לשחרור חטופים: העיתון "א-שארק אל-אווסט" דיווח הבוקר (שבת) מפי גורמים המעורים בפרטים, כי לחמאס יש מספר הערות על המתווה שגובש בפסגת פריז, אך נוטה לקבל אותו, וזאת למרות שעד כה התחייב שכל עסקה תביא לסיום המלחמה ולנסיגת כוחות צה"ל מרצועת עזה. על פי הגורמים, ארגון הטרור יסתפק ב"ערובות" שיינתנו על ידי המדינות המתווכחות, אך ידבק במחירים הנדרשים להשלמת העסקה ובהם שחרור מחבלים בכירים מהכלא הישראלי, הסיוע ההומניטרי לרצועה וחזרתם של תושבי צפון הרצועה לבתיהם. 

בתוך כך, לפי הדיווחי בוול סטריט ג'ורנל, חילוקי הדעות בין מנהיגי חמאס, מונעים מהארגון לאשר את ההצעה האמריקאית להפסקת אש ברצועת עזה ושחרור חטופים ישראלים נוספים. יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה ואחרים, מוכנים לקבל את ההצעה להפסקת אש ראשונית שתיארך שישה שבועות. אך מנהיגי חמאס הגולים ובראשם איסמעיל הנייה, דורשים עוד ויתורים ורוצים לנהל משא ומתן על סיום הלחימה ותוכנית לשיקום עזה.

משאיות סיוע לעזה במעבר הגבול כרם שלם. 17 בינואר 2024 (צילום: עבד רחים חטיב פלאש 90 )
משאיות סיוע לעזה במעבר הגבול כרם שלם. 17 בינואר 2024 (צילום: עבד רחים חטיב פלאש 90 )

על פי ההצעה, תושג הפסקת אש בת שישה שבועות - ארוכה בהרבה מזו שהושגה בחודש נובמבר האחרון. כמו כן, יתבצע שחרור הדרגתי של חטופים ישראלים תמורת אסירים פלסטינים כשמטרת ההפוגה היא להוביל לסיום הלחימה. במקביל, חמאס דורש שחרור כמעט 3,000 אסירים פלסטינים, כולל מי שנעצרו אחרי ה-7 באוקטובר שהוביל לסבב הלחימה הנוכחי, תמורת 36 בני ערובה ישראלים.

ישראל מצידה, דורשת רשימה מלאה של בני הערובה - חיים ומתים - והבטחה שכולם ישוחררו באופן הדרגתי אך חמאס טוען שיזדקק ליותר זמן כדי לאתר את כל החטופים, במיוחד את אלו שלטענתם "נהרגו בתקיפות של חיל האוויר הישראלי". ארה"ב לוחצת להסכם הפסקת האש כדי להוביל להפסקת לחימה ארוכת טווח לאור המשבר ההומניטרי החריף ברצועה, העלייה במספר ההרוגים והסיכון לעימות אזורי רחב. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, יגיע לביקור נוסף במזרח התיכון ביום ראשון במטרה לקדם את המו"מ, כך לפי הוול סטריט ז'ורנל.

גנץ גלנט ונתניהו בישיבה עם בלינקן (צילום: חיים צח לע''מ)
גנץ גלנט ונתניהו בישיבה עם בלינקן (צילום: חיים צח לע''מ)

למרות המכשולים, המתווכים אופטימיים וטוענים כי ניתן לגשר על הפערים בשבועות הקרובים. גם אם יושג הסכם, לישראל וחמאס יש אינטרס לחזור ללחימה לפני הסדרת הפסקת אש ארוכת טווח.

סינוואר נראה מוכן לקבל את ההפוגה לששת השבועות, מתוך מחשבה שהדבר יאפשר לכוחות חמאס להתאושש ויאפשר הכנסת סיוע הומניטרי נוסף לעזה.הנייה דורש הסדר קבע עם ערבויות בינלאומיות וחילוקי הדעות בתוך ארגון הטרור מעכבים את ההסכמה על ההצעה, וזאת למרות המצוקה בעזה.