אבנר ירקוני טייס קרב בעברו, מי ששימש כראש מנהל התעופה האזרחית שוחח עם 'מעריב' בעקבות הודעת חברת התעופה 'אל על' על הניסיון להשתלט על רשת הקשר של המטוסים בטיסות למזרח.

באיראן חוששים? בכירים בטהרן: "אל תתנו לנתניהו תירוץ לפתוח במלחמה אזורית"
נשיא ברזיל בהתבטאות שערורייתית: "פעולות ישראל בעזה, כמו היטלר"

האם יש סכנה מוחשית בהקשר של המטוסים או אם בכלל נוכח המצב המלחמתי בו אנו מצויים?

"מדובר היה בשיבוש קשר של מישהו שדיבר עם המטוס. של הבקר, אני לא יודע בדיוק מה נאמר ואיך אבל העובדה היא שצורת הדיבור כנראה, העלתה חשד אצל הטייסים, צריך לזכור שמדיבור מטוס לא זז לשום מקום. כלומר הדיבור הוא הנחיות לטייסים אך אם יש ספק - לא מצייתים".

"יש עוד מערכות אחרות שבהן ניתן לוודא ולבדוק את נכונות התקשורת, חלקן מערכות דיגיטליות שהן לא מבוססות דיבור בכלל ושעליהן מתבססים בטיסות בינלאומיות", המשיך. "בנוסף, יש גם רשת שידור אזורית שנותנת הנחיות, והדבר הכי חשוב זה שההפרעות שם בתקשורת אינן חדשות, ולא רק כלפי המטוסים של 'אל על' אלא כלפי כל מיני מטוסים".

מה הופך למעשה את האזור הזה של סומליה שמוכר כאזור לחימה למועד דווקא לשיבושים בנושא התעופה?

"לפעמים אלה ענייני מלחמה, לפעמים זה במטרה ליצור בעיות. צריך לזכור שהדבר הזה קורה. גם בנתב"ג היו שידורים על רשת תקשורת - זה קורה, אמנם לא ברמה שניסו לקחת מטוס ימינה ושמאלה, אך מיד שזה קורה אחרי המראה או נחיתה זה יותר מורכב מאשר שיוט בגובה".

אם כך אבל יש סכנות?

"בשורה התחתונה זוהי בעיה, אך אין מה להתרגש יותר מדי, מטוסים לא נופלים מהדבר הזה. אם האיראנים רוצים להפיל מטוס נוסעים ישראלי הם לא צריכים מישהו שיעלה לקשר ויגיד לטייס קח ימינה או שמאלה".

תיעוד של פעילות הכוחות בבית החולים "נאצר" ואיתור ארגזי התרופות (צילום :דובר צה"ל)

אם כך מה הבעיה?

"הבעיה היא שאפשר להורות למטוס לטוס למקומות לא הגיוניים מבחינת גובה, נתיב וזה עלול לגרום לו לסיכון התנגשות עם מטוסים אחרים. זה יכול לגרום לבזבוז דלק או זמן, אך נגיד זאת כך - עם טייסים ערניים שום דבר לא יקרה וחשוב לשים את הדברים בפרופורציות".

ובכל זאת לעיתים בתכניות הטלוויזיה או בסרטים מראים השתלטות מרחוק על מטוסים וכיבוי מנועים, האם זה רק בגדר הדמיון הפורה של היוצרים החרוצים?

"אנחנו לא שם, זה בכלל לא פשוט. זה אפשרי, אך לא פשוט. יש מערכות הגנה למטוס ולא פשוט להשתלט עליו וטייסים ערניים לא יתנו לזה לקרות. אני מניח שהטייסים באזורים הללו הם די מחודדים".

תרחיש אחר היה היעלמויות מטוסים כמו זה של מלזיה איירליינס, תרחיש כזה יכול להתממש?

"מעט מאוד מטוסים נעלמים, חוץ מהמטוס הזה אני מכיר שהשאר הופלו או נפלו ויודעים היכן הם. לא מעלימים מטוסים, במקרה מאוד גרוע מפילים אותם".

אך אלה דברים מתחום הטילאות לא טכנולוגיה?

"נכון מאוד, זה קרה כבר כמה פעמים בעבר אבל חשוב להגיד שלהפיל מטוסים בגובה במקומות האלה, אלה לא טילים של טרוריסטים, אלה טילים שמדינות יודעות לייצר. לטרוריסטים אין שום יכולת להפיל מטוסים בגובה".

אז תרחיש האימים של השתלטות מרחוק על מטוס נוסעים ישראלי הוא לא ריאלי?

"אנחנו לא שם. יש מודעות ותחום תקשורת שמתקדם לכיוון שמבוסס על פחות דיבורים. להגיד שההאקר הכי טוב בעולם או מדינה שתחליט להיכנס לא תצליח? אף אבטחה של מחשב לא תיתן הגנה מלאה, אך אנחנו לא שם וצריך לזכור כי בסופו של דבר טייסים יודעים להשתלט ידנית על מטוס והוא איננו טס לבד".