בצל המשך הלחימה בצפון, העיתון הצרפתי "ליברסיון" דיווח היום (שני) כי לארגון חיזבאללה יש רשת מנהרות סודית ומתקדמת יותר מזו של חמאס בעזה. זאת, בזמן ישראל פועלת על מנת להרוס את תשתית המנהרות של ארגוני הטרור ברצועה. על פי הדיווח, ארגון חיזבאללה מחזיק בתשתית תת-קרקעית באורך מאות קילומטרים המגיעה עד ישראל, ואולי גם לשטחה של סוריה.

מאז שהחלה הלחימה בצפון, תושבי הצפון הזהירו את הדרג הצבאי כי ארגון הטרור השיעי בנה מנהרות החוצות לישראל. ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות משה דוידוביץ' אף אמר כי "אנחנו עוקבים אחרי כל הנעשה בגזרה הצפונית, בדגש על לבנון וסוריה. כשאתם רואים במאי 2021 מה שנקרא חשיפת המטרו בעזה, וביתר שאת, ב־17 בדצמבר, חשיפת המנהרה האסטרטגית - השאלה המתבקשת היא, 'אוקיי, אם זה מה שיש לחמאס, מה יש לחיזבאללה?'".

אל תגידו לא ידענו - רוצים ללמוד אנגלית? יש לנו הטבה מיוחדת. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מנהרת אסטרטגיה של חיזבאללה, על פי הערכת מכון מחקר עלמא (צילום: מכון מחקר עלמא)
מנהרת אסטרטגיה של חיזבאללה, על פי הערכת מכון מחקר עלמא (צילום: מכון מחקר עלמא)

"אז מנהרות התקפיות, אנחנו יודעים שיש לחיזבאללה כי צה"ל חשף אותן בדצמבר 2018, אבל מסתבר שחיזבאללה עוד מחזיק מערך שלם של מה שנקרא ארץ מנהרות בלבנון", המשיך, "שבראשן יש מה שנקרא מנהרות אסטרטגיות, בדומה מאוד למה שראינו ב־17 בדצמבר אצל חמאס. אלה מנהרות שלמעשה הן גדולות מאוד, שבתוכן יכולים לנוע גם כלי רכב בינוניים, משאיות בינוניות, שנעות בין אזורים בלבנון. זה נשמע דמיוני, אבל זה לא דמיוני", הוסיף.

בחודש דצמבר האחרון העריכו חוקרי ״מכון עלמא״ למחקר אתגרי הביטחון של ישראל, ובראשם החוקר טל בארי, שעוקבים כבר שנים רבות אחר חיזבאללה, כי לארגון הטרור יש רשת של מנהרות אסטרטגיות: ״להערכתנו, לאחר מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006, חיזבאללה הקים בלבנון - בסיוע צפון הקוריאנים והאיראנים, פרויקט של רשת מנהרות אסטרטגיות "בין אזוריות" גדולות בהרבה מהמנהרה שנחשפה לעיל״, קבעו.

הפגנת תמיכה בחיזבאללה (צילום: REUTERS/Hassan Abdallah)
הפגנת תמיכה בחיזבאללה (צילום: REUTERS/Hassan Abdallah)

פעילי חיזבאללה (צילום: REUTERS/Aziz Taher)
פעילי חיזבאללה (צילום: REUTERS/Aziz Taher)

לטענתם, ״לא מדובר רק ברשת מנהרות מקומיות של מנהרות התקפיות ותשתית בכפרים או בסמוך להם, אלא ברשת מנהרות בין אזוריות של עשרות קילומטרים אשר מתפרסות ומקשרות בין אזור ביירות, שבה המפקדות המרכזיות של ארגון הטרור והבקאע, העורף האופרטיבי והלוגיסטי - לבין אזור דרום לבנון. בנוסף, הן מקשרות בין אזורי ההיערכות בתוך אזור דרום לבנון״.

עוד נכתב על ידי חוקרי המכון כי "דיווחים שונים מצביעים על כך כי עוד בסוף שנות ה-80, ובייחוד לאחר מלחמת לבנון השנייה ב-2006, יועצים צפון קוריאנים סייעו באופן משמעותי לפרויקט המנהרות של חיזבאללה. ארגון הטרור, בהשראת ובתמיכת האיראנים, ראו בצפון קוריאה כסמכות מקצועית בנושא המנהור, וזאת על סמך הניסיון הצפון קוריאני הרב שנצבר בבניית מנהרות לשימוש צבאי עוד משנות החמישים של המאה הקודמת״. 

"המנהרות האסטרטגיות של חיזבאללה, מכילות בתוכן חדרי פיקוד ושליטה תת קרקעיים, מחסני אמל"ח ואספקה, מרפאות שדה ופירים ייעודיים המשמשים לירי טילים על סוגיהם - רקטות, טילי קרקע-קרקע, טילים נגד טנקים וטילים נגד מטוסים. פירים אלה מוסתרים ולא ניתן להבחין בהם מעל הקרקע".