ערב של הפגנות התקיים היום (שבת) בתל אביב ברחוב קפלן עם קריאות למערכת בחירות בממשלה. בכיכר החטופים מול בסיס הקריה הפגינו למען חזרת החטופים. לטענת המשטרה, ההפגנה שנערכת ברחוב קפלן, סמוך למתחם קריית הממשלה הייתה הפגנה בלתי חוקית. מספר מכת"זיות הופעלו במקום. עד כה, נעצרו בסך הכל 21 מפגינים, כשבמשטרה טוענים להפרת סדר מצדם. 

לאחר חזרת המשלחת מפריז: קבינט המלחמה דן במתווה עסקת החטופים

בקרב המפגינים תקפו בחריפות את המשטרה, וטענו לאלימות מצידה. "אנחנו מגנים בחריפות את האלימות חסרת הפרופורציות שהפעילה הערב המשטרה כלפי מפגינים הדורשים בחירות עכשיו. ברוח שר ממשלת החורבן, הפעילה המשטרה מכתזית ופרשים בכינון ישיר כלפי אזרחים אשר עמדו על מדרכות ולא נקטו בכל אלימות. קולם של אזרחי ישראל הדורשים להחליף את ההנהגה הכושלת בתולדות המדינה לא יושתק, הוא רק ילך ויתגבר", מסרו מטעם "מטה המאבק". 

ראש האופוזיציה יאיר לפיד גינה גם הוא: "אלימות המשטרה הערב כלפי המפגינים ובתוכם גם משפחות החטופים היא מסוכנת ואנטי דמוקרטית ואינה יכולה להמשך. זכות המחאה היא זכות יסוד ולא ניתן לשלול אותה מהמפגינים באלות ומכת״זיות".

רשימת חוזה חדש-מרצ-ירוק במרכז בתל אביב-יפו: "האלימות היום בקפלן מחזירה אותנו שוב למה שראינו לפני השבעה באוקטובר. מפגינים שבאים לזעוק את הכעס, האכזבה ואי האמון שלהם כלפי הממשלה - חוטפים מכות בהנחיית בן גביר. ביניהם גם משפחות החטופים, שהקמפיין שמתנהל נגד בשבועות האחרונים הגיע היום לשיא באלימות קיצונית בהנחיית שר המשטרה. אסור לשתוק על זה, חייבים להמשיך ולהיאבק בדיקטטורה הזו, במיוחד עכשיו. אנחנו קוראים לכל נציגי הציבור המכהנים, אם בכנסת, בממשלה או בעירייה - להשמיע קול ולעמוד לצד המפגינים שחוו אלימות משטרתית קיצונית הערב".

מיטל להבי, סגנית ראש העיר ת״א-יפו: ״פצועים ומעצרים במחאה להחלפת הממשלה ובהפגנות להחזרת החטופים. שיא של אלימות כלפי המפגינים בהנחיית השר בן גביר. קוראת לכל נציגי הציבור המכהנים להשמיע קול ולעמוד לצד העצורים והפצועים".

מורן מישל, שפונתה לביה"ח איכילוב לאחר שפרש על סוס דרס אותה וגרם לשבר ברגלה: ״אני לא זוכרת כאלה מראות בהפגנות. ההרגשה היתה שהמשטרה באה להפחיד, גם במחיר של נזק למוחים. זה טירוף. אני יצאתי עכשיו מבי״ח עם שבר בכף הרגל, אדם מבוגר איבד את הראייה בעין אחת, בחורה צעירה נפגעה בראש, זה מטורף. אנחנו נלחמים על המדינה והמשטרה נלחמת בנו. אז הם יכולים להרטיב אותנו, להכות אותנו ולרמוס אותנו בסוסים, לעצור אותנו - אבל הם לא יכולים לשנות את זה שהממשלה אחראית לשרשרת האסונות שהם חיינו מהשבעה באוקטובר והם בטח לא יכולים להפחיד אותנו, כי הנורא מכל כבר קרה. אלימות המשטרה הפוליטית היא ההוכחה לכך שהמחאה הכרחית, וזו גם הסיבה לכך שהיא רק תתעצם ותתרחב״.

רבים מתומכי המחאה בקפלן סוברים כי לגנץ אין מה לחפש יותר בממשלה, אך במסיבת עיתונאים שקיים, הסביר גנץ לשאלת מעריב: "אנחנו הצטרפנו לממשלת החירום בהקשר הביטחוני שלה, אנחנו לא מסכימים איתה על הרבה דברים שלא קשורים לביטחון ואנחנו משמיעים את קולנו סביב שולחן הממשלה וועדות הכנסת. זו לא אחדות פוליטית רגילה, זו שותפות שנגזרת משותפות גורל ועליה אנחנו מקפידים".

מחאה נגד הממשלה בתל אביב עקב המלחמה (צילום: אבשלום ששוני)
מחאה נגד הממשלה בתל אביב עקב המלחמה (צילום: אבשלום ששוני)

מחאה נגד הממשלה בתל אביב עקב המלחמה (צילום: אבשלום ששוני)
מחאה נגד הממשלה בתל אביב עקב המלחמה (צילום: אבשלום ששוני)

מחאה שמתחברת למחאת קפלן היא של החלוקים הלבנים שאתמול כתבו: "יוצאים לרחובות להיאבק על עתיד המדינה כי אין ברירה אחרת!" והוסיפו נימוקים עקב התנהלות הממשלה: "גם בשבוע החולף חזינו בנבחרי הציבור שלנו ממשיכים בפגיעה בדמוקרטיה ובהשחתת תהליכי קבלת ההחלטות במדינה".

אירה ארייב, אמה של קארינה: ״אנחנו משתדלים להישאר חזקים. אנחנו כל כך מתגעגעים לילדה שלנו ומחכים לה בבית. כל מי שבא לתמוך ולהיות איתנו, זה עוזר לנו מאוד. אנחנו מזמינים את עם ישראל לעמוד לצידנו הערב בעצרת בסימן ״בוחרים בחטופים״, ביקרים שלנו, בילדים שלנו. אנחנו מחזקים את נציגי המשלחת הישראלית לפריז. אנחנו מתפללים ומתחננים שתגיעו לעסקה כוללת, שכולם יחזרו הביתה".

אביה של קרינה, אלברט ארייב: ״אני רוצה לחזק את משלחת הישראלית לפריז, לשלוח להם אנרגיות ולסגור עסקה כוללת שתחזיר את כל היקרים שלנו שנמצאים בעזה הביתה בקרוב. אמן".

מחאה נגד הממשלה בתל אביב עקב המלחמה (צילום: אבשלום ששוני)
מחאה נגד הממשלה בתל אביב עקב המלחמה (צילום: אבשלום ששוני)

מחאה נגד הממשלה בתל אביב עקב המלחמה (צילום: אבשלום ששוני)
מחאה נגד הממשלה בתל אביב עקב המלחמה (צילום: אבשלום ששוני)

שלי שם טוב, אמו של עומר: ״התכנסנו יחד כדי להזדהות עם האהובים שלנו שלא זוכים כבר 141 ימים שהשמש תלטף אותם ותאיר להם את האור ואת הנשמה. אני עם המון תקווה היום. דמיינו לכם שבשבת הבאה נהיה כאן עם כל האהובים שלנו, בשמחה גדולה, עם מוזיקה, דגלים, ריקודים ושירים. זאת התמונה שאני רוצה לדמיין בראש".

"מכאן אני רוצה להגיד לצוות המשא ומתן - אנחנו סומכים עליכם, אנחנו מחזקים אתכם, כדי שהתמונה הזאת שאני מתארת עכשיו תקרה כמה שיותר מהר עם כולם", המשיכה. "כל החטופים, החיים והנרצחים, שיהיו כאן, בעזרת השם, ויחגגו עם עם ישראל ביחד".

יעל, בת דודה של עופר קלדרון: "כבר 21 שבתות שעופר שם, אנחנו רק יכולים לדמיין שאם הוא היה עכשיו בבית, הוא בוודאי היה עורך ארוחה משפחתית, יוצא לטייל עם הילדים ברחבי הארץ. אולי היה מטיס טיסנים, אולי היה רוכב עם קבוצת 'הדרדסים'".

מחאה נגד הממשלה בתל אביב עקב המלחמה (צילום: אבשלום ששוני)
מחאה נגד הממשלה בתל אביב עקב המלחמה (צילום: אבשלום ששוני)

"אנחנו מאוד מתגעגעים, חוששים ודואגים", המשיכה. "יחד עם זאת, אנחנו מלאי אופטימיות ואנחנו מחכים לו ורוצים לחזק אותו. עופר, אם אתה שומע אותנו, אנחנו מחכים לך ומבקשים שתחזיק מעמד עוד קצת. אנחנו ממש ממש בקרוב נתראה, אנחנו בטוחים ויודעים את זה. תחזיק מעמד".

אלה בן עמי, בתו של אוהד: ״הלוואי שזאת תהיה השבת האחרונה פה. כל פעם שאני חוזרת לכיכר, אני מרגישה את הכאב בגוף שלי ומקווה שזאת תהיה הפעם האחרונה ושנוכל לחזור כולנו לחיים שלנו. אני שולחת כוחות למשלחת שלנו בפריז, אני יודעת שהם יכולים להביא אותם הביתה. הם צריכים לעשות הכל בשביל להביא אותם הביתה, ואנחנו מאחוריהם".

ד"ר אליי חוגג גולן, רופאה מכפר עזה שנפצעה קשה בשבעה באוקטובר: "הרוצחים השפלים הגיעו גם אלינו. נלחמנו והגנו אחד על השני בכל כוחנו. נאבקנו. עשינו הכל בשביל לשרוד. בשביל לחיות. בשביל יעלי שלנו. אני הייתי מורדמת קרוב לחודשיים ומאז בשיקום. נלחמנו על החיים שלנו. יום יום. שעה שעה. ועכשיו, הגיע הזמן להילחם על העתיד שלנו. של יעל, של המדינה הזו שאנחנו כל כך אוהבים".

ההפגנה סמוך לקריה. קרדיט: דוברות המשטרה (צילום :דוברות המשטרה)