במעריב שוחחנו עם אריה עמית, בכיר במשטרה לשעבר לקראת הדיון בנושא הרמדאן וסוגיית הר הבית שיערך היום (שלישי) בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר. עמית מצביע על התנהלות בעייתית של השר בן גביר ומקווה שהמשטרה תפעל ברגישות.

לקראת רמדאן רותח: ההונאה השנייה שמתכנן לנו חמאס

ניצב בדימוס עמית, רגע לפני הדיון הרגיש בנושא הרמדאן מה לדעתך על ישראל לעשות וכיצד מתנהל השר הממונה על המשטרה?
"השר כהרגלו מנסה להבעיר מדורות, והפעם הוא מנסה להדליק שריפת ענק. אין שום השפעה על צורת התנהגותו הבריונית שנמשכת ופשוט עכשיו מסכנת עוד יותר את המצב. ואין שום ספק ואין שום סיבה להגביל באופן גורף על פי גיל, את ערביי ישראל מלהגיע להר הבית ולהתפלל".

אך לא רק זאת כאמור?
"כן, גם ההגבלה המספרית איננה דבר מחוכם. היא בעייני דבר מיותר לגמרי".

מדוע?
"מניסיוני האישי, היה רמדאן אחד בערך סביב שנת 1996 שנה לפה או לשם (עמית היה אז מפקד מחוז ירושלים מ.ו) בה בהר הבית היו 200 אלף מתפללים, ולא הייתה עם זה בעיה בטיחותית מיוחדת, יש לומר שאם נגדיל אפילו מספרית את העולים - מה שיקרה, סמטאות העיר העתיקה שהן מאוד צפופות ושם יש סכנה מאוד גדולה שיש צפיפות גדולה, הסמטאות יתמלאו במתפללים, אגב כועסים שלא נותנים להם לעלות להר וזו תהיה סכנה הרבה יותר גדולה מאשר אם יתנו לכל מי שרוצה לעלות ולהתפלל. צריך להביא את זה בחשבון, אני אומר בעין מקצועית, ורבים מאלה שמדברים על הנושא לא מכירים באמת את העניין".

איפה עוד אתה רואה את הקושי בדברים?
"ההגבלה הזאת של ערביי ישראל, שהם בפירוש אזרחים שווי זכויות במדינת ישראל, נובעת רק מהקיצוניות בשנאתו של בן גביר, לערבים באשר הם למרות שהוא למד עם השנים להפסיק להגיד מוות לערבים ולהתחיל להגיד מוות למחבלים, אבל זה הוא עושה כי זה כאילו מוסיף לו נקודות של 'השתנתי תראו אני כבר לא מה שהייתי'".

בהקשר שלאחר ה-07.10 יש לשים לב אליו באופן יותר מובהק מבחינת הערכות המשטרה?
"משטרת ירושלים, יודעת, היטב היטב את העבודה בכל מה שקשור להר הבית בכלל ולרמדאן בפרט. מה שמדאיג אותי בעניין הזה, ואני מוטרד שבן גביר השתלט השתלטות עוינת על פיקוד המשטרה בצורה מאוד נחרצת ומפקדים בכירים איבדו לגמרי את היושר המקצועי שלהם, ופועלים על פי הנחיותיו אגב ללא כל סמכות, ופה אני חושש מאוד שכאשר הוא ישב והוא כבר אמר שהוא מתכוון להיות בחפ"ק של מחוז ירושלים, הסכנה היא בפירוש שהוא יכריח את מפקד המחוז לבצע דברים שבראייה מקצועית לא צריך לבצע, והיות ואני רואה עד כמה מפקדי המחוזות מתכופפים בפניו, הם באמת מוותרים על היושר המקצועי בעקבות פחד ממנו שלי באופן אישי לא ברור ממה הוא נובע, אני מאוד חושש שפעילות המשטרה ברמדאן הזה בירושלים תהיה פקודותיו הבלתי הגיוניות של בן גביר ופה טמונה סכנה גדולה מאוד".

כאמור, מפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי ייפגש הלילה עם הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי, כדי להגיע להבנות ולגבש הצעה למתווה העלייה להר הבית בתקופת הרמדאן שתחל בשבוע הבא. השניים נערכים לקראת הדיון מחר אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו וזאת בהסתמך על תוכנית והיערכות של מפקד מחוז ירושלים ניצב תורג'מן מחד ומידע מודיעיני שמצטבר בשב"כ וביחידות צה"ל נוכח הכוונה למפות את גילאי העולים להר הבית בקרב אוכלוסיית ערביי ישראל ולמנוע עלייה להר מצד ערבים פלסטינים או כאלה שסומנו על ידי כוחות הביטחון כמי שיש בכוונתם או בעברם מעורבות להסתה או לתמיכה בטרור.

בקרב כוחות הביטחון סבורים כי הגבלת הכניסה להר הבית בתקופה זאת עלולה לעורר הסלמה אולם במשטרה ובמשרד לביטחון לאומי עומדים על כך שתתבצע הגבלת גיל. 

בינתיים המשטרה ממתינה להחלטה של הממשלה ולאחריה תסיים את היערכותה לקראת העלייה להר הבית בעוד כשבוע, בתקופת הרמדאן.

גורמים המעורים בפרטים מציינים: "המפכ"ל שכהונתו הוארכה עד ליוני לא ינסה לסתור את עמדתו של השר לביטחון לאומי שהתבטא בפומבי. ייתכן שגם במשטרה רוצים הגבלת גילאים אלא, שנוכח המידע המודיעיני לא מן הנמנע שמדובר כגורם לבעייתיות. ההחלטה תתקבל הלילה ולאחריה היא תובא מחר לאישור ראש הממשלה שכבר קיבל את עמדת המשטרה במסגרת דיון הקבינט הביטחוני". 

בינתיים, במחוז ירושלים במשטרה החל מפקד המחוז ניצב דורון תורג'מן, לסרוק את השטח ולבחון תוכניות פעולה וזאת כחלק מההיערכות לקראת הרמדאן.

אלא, שניצב תורג'מן, המודע לרגישות העצומה, במיוחד בתקופה זו של מלחמת חרבות ברזל וכן נוכח כוונת שרים וחברי כנסת לרבות השר לביטחון לאומי, לעלות להר הבית, החליט להמתין עד לאישור הקבינט הביטחוני ולאחר מכן אישור הממשלה כדי לגבש ולסכם את תוכנית ההיערכות הסופית.

בכל מקרה ברור כי המשטרה תפרוס כוחות משטרה גדולים במיוחד ולוחמי מג"ב לרבות יחידות מיוחדות ברחבי ירושלים, ובעיקר באזור הכותל והר הבית, העיר העתיקה והמקומות הקדושים לרבות במוקדי החיכוך הנפיצים.