שמונה חודשים אחרי האישור העקרוני שניתן במועצה הארצית לתכנון ובנייה לכבל חשמל תת־ימי שיונח בין חיפה ואשקלון, אישרה המועצה בשבוע שעבר סופית את החלופה התת־ימית על פני זו היבשתית ונתנה אור ירוק לתחילת אחד הפרויקטים הגדולים בתחום התשתיות הלאומיות בישראל.

הכבל עתיד להוביל חשמל שמיוצר ברובו באמצעות אנרגיה מתחדשת בדרום הארץ, לאזורי הביקוש העיקריים במרכז וצפונה. אורכו המתוכנן הוא כ־150 ק"מ. שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן אומר ל"מעריב": "אישור החלופה הימית הוא צעד משמעותי וחיוני לקידום מערכת החשמל בישראל. זהו פרויקט בעל חשיבות רבה למשק האנרגיה בישראל שיאפשר להוליך יותר אנרגיה מתחדשת מאזורי הייצור אל אזורי הביקוש, ובכך לצמצם את השימוש בדלקים מזהמים. בנוסף, הוא יחזק את הקשר עם אירופה ואת הביטחון האנרגטי של ישראל".

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה להמשיך לקדם את חלופת הכבל הימי, כאשר מיקומן של תחנות כוח הקיימות בסמוך לחוף יסייעו באיתור חיבורים של רשת ההולכה הימית אל היבשה ואזורי הביקוש. במשרד האנרגיה אומרים כי לתכנון רצועת ההולכה בים מספר יתרונות משמעותיים אשר הוצגו במועצה, בהם חיזוק אמינות ושרידות המערכת, פן משמעותי בדגש על תקופת הלחימה. נוסף לכך, כבל החשמל בים יגדיל משמעותית גם את הולכת החשמל מהדרום ויסיר את מגבלת הרשת.

יתרון נוסף שהוצג במועצה הוא צמצום מגבלות על שימושי קרקע קיימים ועתידיים ביבשה, ובמשרד האנרגיה מדגישים: "מדובר בנושא משמעותי אל מול צפיפות הפיתוח הקיימת, בעיקר באזורי הביקוש במרכז הארץ, שאליהם נדרש להוליך את החשמל. מעבר לכך, תכנון קווי הולכת חשמל יבשתיים אורך זמן רב יותר מכבל ימי, זאת לצד המורכבות ההולכת וגוברת למציאת תוואים חדשים. הקמת הכבל בתוך הים תתרום להפחתת ההשפעות הסביבתיות בהיבט הפגיעה בנוף ובפוטנציאל הפגיעה בבעלי כנף". בתכנון הפרויקט ייבחנו גם אפשרויות הצמדת הכבל לתשתיות תת־ימיות קיימות כדי לצמצם ככל הניתן את ההשפעות הסביבתיות.