רעידת אדמה הורגשה היום (רביעי) בישראל. המכון הגיאולוגי אישרו כי רעידת אדמה בעוצמה 3.8 התרחשה באזור עמק החולה והכנרת. היא הכתה בעומק של כ-17 ק"מ. רעידת האדמה שהתרחשה במרחבי מדינת ישראל העלתה את הצורך התדיר לבחון האם מקום העבודה מוכן למענה למצבי חרום. דיווחים התקבלו בין היתר מטבריה, עמק הירדן, כרמיאל וחיפה, גם מאזור חדרה, מודיעין, הוד שרון ורחובות. עד כה לא ידוע על נזקים.

"8 בסולם ריכטר": הסיסמולוג ההולנדי באזהרה מלחיצה - "רעידת אדמה בין ה-13-17 במרץ"
"הארון זז לגמרי": רעידת אדמה הורגשה בצפון ומרכז הארץ

חוק ארגון הפיקוח 1954 - תקנות ארגון הפיקוח על העבודה תכנית לניהול הבטיחות, התשע"ג-2013 מחייב את המחזיק במקום העבודה להכין תוכנית לניהול הבטיחות ובה יפורט מערך הטיפול והתגובה לאירועי בטיחות ולמצבי חירום במקום העבודה. תרגול בעלי התפקידים והעובדים, בהתמודדות עם מצבי חירום האופייניים לסיכונים במקום העבודה. כמו כן, לוודא קיומם של נהלי היערכות ותגובה למצבי חירום ובכלל זה אמצעים המשמשים את צוותי החירום

המוסד לבטיחות ולגיהות מסביר כיצד המנהלים צריכים להתנהל במצב של רעידות אדמה

האתגר המרכזי במצב חרום במקום העבודה הוא התנהגות האדם, אין אנו יודעים כיצד בעת אירוע חרום יתנהג האדם במקום העבודה, מה שכן עלינו להיערך, להכיר ולנתח את ההתנהגויות השכיחות שיכולות להיות על מנת להיות ערוכים במענה להתנהגויות אלו, ביניהם: יכולת לתקשורת, לחץ, מסוגלות, הסתגרות, פחד, חוסר יכולת, מנהיגות והובלת אנשים, אי ציות להוראות, השפעות פיזיולוגיות וגיל, מענה למגוון של מוגבלויות: מוגבלות בתנועה, מוגבלות פיזית, מוגבלות בראיה, מוגבלות בשמיעה, מוגבלות בדיבור, מוגבלות שכלית התפתחותית, מוגבלות נפשית. 

המענה במקום עבודה למצב חירום נדרש להיכתב ולהופיע בנוהל אשר כל מנהל בכלל הרמות יידרש לקבל עליו הדרכה עם קבלתו למקום העבודה והדרכה איטית לרענון שתכלול גם תרגול מעשי בתרחישים השונים. 

מה המנהל נדרש לעשות במצב חירום?

• יש לוודא שהעובדים עברו ריענון וידוע להם מה עליהם לעשות ולהיכן להתפנות במקרה של רעידת אדמה.

• יש לוודא שהמנהלים תחתיך ובעלי תפקיד נוספים מכירים את תפקידם במקרה של רעידת אדמה ואת סדר הפעולות הנדרשות.

• יש לוודא שבעלי תפקיד האמורים לספק טיפול ראשוני לאחר רעידת אדמה, כגון: מגישי עזרה ראשונה, צוות סיוע עצמי ראשוני וצוות התערבות מאומנים וכשירים לתפקידם והציוד שלהם כשיר.

• יש לוודא שקיים מענה הולם לפינוי כלל העובדים. אנא שים דגש על עובדים עם מוגבלות ומבקרים/ לקוחות עם מוגבלות.

• יש לוודא שדלתות החרום לא נעולות.

• יש לוודא שדרכי המילוט פנויות למעבר.

• יש לוודא שמערכת הכריזה תקינה.

• יש לוודא שיש ברשותך כרז יד לניהול ומתן הנחיות לעובדים במקרה והכריזה לא תפעל.

• יש לוודא שתאורת החרום בתחנות העבודה ובדרך המילוט נבדקה ונמצאה כשירה.

מה העובד נדרש לעשות במצב חירום?

תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (מסירת מידע והדרכת עובדים), תשנ"ט-1999 מגדירות למחזיק במקום עבודה בסעיף 2 את החובה למסור לעובד במקום העבודה מידע עדכני בדבר הסיכונים במקום, ובפרט בדבר הסיכונים הקיימים בתחנת העבודה שבה מועסק העובד, וכן למסור לו הוראות עדכניות לשימוש, להפעלה ולתחזוקה בטוחים של ציוד, של חומר ושל תהליכי עבודה במקום. 

• יש לוודא שהעובד מקבל הדרכה על דרכי המילוט מתחנת עבודתך.

• יש לוודא שהעובד יודע להיכן עליו להתפנות במקרה של רעידת אדמה.

• יש לוודא שדרכי המילוט פנויות.

• יש לוודא את סדר הפעולות שנדרש לבצע במקרה של רעידת אדמה.

עובדים עם מוגבלות

- עובדים או אורחים עם מוגבלות מחייבים מענה ייחודי אשר נדרש להיות מוכר לכלל המנהלים במקום העבודה. מנהלים שתחתם יש עובדים עם מוגבלות נדרשים להכיר את המענה למצבי חרום עבור עובדים אלו ביתר שאת ובמקצועיות, הדבר מחייב לא רק היכרות אלא תרגול מעשי הלכה למעשה בפינוי מהתחנה אל נקודת הפינוי שתמצא מחוץ למבנה. 

- מכיוון שמוגבלויות שונות אחת מהשנייה כך גם המענה והאתגר העומד בפני המנהלים במצבי חרום משתנה בהתאם. במקום עבודה הנותן שרות ואל המקום מגיעים מקבלי שרות שלא ידוע כמה מהם עם מוגבלות ימצאו בעת אירוע במקום העבודה נדרש לבצע ניהול סיכונים כדי למזער את הסיכונים, להקטין את אי הוודאות ולתת את המענה האופטימלי למול היכולות הקיימות במקום העבודה והיערכות מקצועיות של המנהלים ובעלי התפקיד והמקום צוייד באמצעים שיאפשרו מתן מענה ראשוני לאנשים עם מוגבלות.

שר העבודה, יואב בן צור הוסיף: "מלחמת חרבות ברזל הפתיעה את מדינת ישראל והיא המחישה לכולנו את המחויבות של משרדי הממשלה להיערך מבעוד מועד בעת שגרה למצבי חירום בכדי שנוכל לתת מענה יעיל ומהיר בעת אירוע קיצון כמו נפילת טילים או רעידת אדמה. העירכות מוקדמת במקומות העבודה יצילו חיים וימזערו נזקים"

מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר סיכם: "רעידת אדמה תמיד תפתיע אותנו ותחייב את מקומות העבודה למוכנות תמידית של פעילות מיידית מאפס ל- 100. ההבנה שברעידת אדמה לא תהיה לנו את היכולת לקבל התראה מראש, מצריכה מהמנהלים להיות ערוכים לפעילות מיידית, להכיר את הנהלים למצב חרום והנחיות הבטיחות בחירום לאורך כל השנה ולתרגל את המעבר משגרת העבודה למצב חרום לשמירה על כשירות ומוכנות. רק ככה נוכל למנוע שגיאות ולצמצם את חומרת הפגיעה או הנזק שייגרם תו"כ ולאחר רעידת אדמה".