חודש עבר מאז נעלמה היימנוט קסאו בת ה-9 ממרכז הקליטה בצפת. מאז אותו היום, חקירת המקרה מתנהלת ללא התקדמות משמעותית, וכל הסברות, ההשערות והפניות שנבדקו לא הובילו לגילוי מקום הימצאה. אחותה הבכורה, יירוס קסאו בת ה-18, ומפקד יחידת הכלבנים יקותיאל בן יעקב סיפרו ל"מעריב" היום (ראשון) על החיפושים.

"לא מפסיקים לחפש": פרס בסך 100 אלף ש"ח למוצא היימנוט קסאו
אחרי סערת NSO: המשטרה נעזרת בכלים טכנולוגיים לחיפוש הילדה הנעדרת מצפת

משפחתה של היימנוט קסאו (צילום: הסוכנות היהודית)
משפחתה של היימנוט קסאו (צילום: הסוכנות היהודית)

יחידות המשטרה ויחידות התנדבותיות נוספות סורקות את השטח ומתאגדות בחפ״ק שהוקם בכניסה למרכז הקליטה. במקביל לחיפושים, ממשיכים חוקרי היחידה המרכזית של מחוז צפון (ימ״ר) בסיוע חוקרים דוברי אמהרית לגבות עדויות ממאות תושבי האזור, מפעילים אמצעים טכנולוגיים מיוחדים - ומשתמשים בכל האמצעים הקיימים שיש לאיתור היימנוט.

התיעוד האחרון של היימונט קסאו (צילום: מצלמות אבטחה)
התיעוד האחרון של היימונט קסאו (צילום: מצלמות אבטחה)

יירוס קסאו בת ה-18, אחותה הגדולה של היימנוט שיתפה בראיון ל-״מעריב״ את הקשיים שחווה המשפחה בצל אי הוודאות: ״היימנוט חסרה לי מאוד, אני מנסה להישאר כמה שיותר חזקה בשביל האחים שלי וההורים שלי. זה מאוד קשה לראות אותם כל כך עצובים. אבא שלי היה אפילו בבית חולים כי הוא לא אכל בגלל הדאגה. על אף שעבר הרבה זמן, יש לנו תקווה שהיימנוט תחזור, כי הפירוש של השם שלה הוא אמונה  - אז אנחנו מאמינים שהיא תחזור", אמרה.

החיפושים אחר היימנוט קסאו (צילום: דוברות המשטרה)
החיפושים אחר היימנוט קסאו (צילום: דוברות המשטרה)

"היימנוט היא ילדה שעוזרת לכולם, שאוהבת לשחק, לרקוד, ילדה שמחה מאוד. אנחנו מחכים לה, מחפשים אותה כל היום וכל הלילה, רוצים שהיא תתקשר אלינו. אנחנו לא מפסיקים לחפש אותה ויש לנו תקווה שהיא תחזור בכל רגע - ביום או בלילה. חודש שהיא לא אתנו, ואנחנו מתגעגעים אליה ומצפים ומקווים שהיא תחזור במהרה", הוסיפה.

גם יחידת הכלבנים, שכוללת מתנדבים רבים שהתגייסו לחיפושים, הופכת כל אבן בגזרה כדי לנסות ולהגיע אל היימנוט. בחודש שחלף, הם העמיקו עוד ועוד את החיפושים באזור מרכז הקליטה - מעל הקרקע ומתחת לקרקע. עם חלוף הימים, יכ״ל הגדירה בנק משימות מיוחד, של יעדים קרובים ומרוחקים יותר ממקום ההיעלמות. ״כמתנדבי יכ״ל המסורים יום-יום להצלת חיים ולאיתור נעדרים - אנו מבקשים לשלוח חיזוק למשפחת היימנוט היקרה״, אמרו והבטיחו למשפחה שלא יעזבו אותה וימשיכו בחיפושים ובהשלמת תאי השטח - עד אשר היימנוט תימצא.

היימנוט קסאו (צילום: דוברות המשטרה)
היימנוט קסאו (צילום: דוברות המשטרה)

יקותיאל בן יעקב, מפקד יכ״ל אמר ל-״מעריב״ כי ״בשלב זה של החיפושים, כבר סרקנו את מרכז הקליטה, הבניינים מסביב, מרתפים, וכלל השטחים הפתוחים בתוך האזור האורבני. התמקדנו בחיפושים בשטחים הפתוחים כמו בית העלמין, היער ליד מרכז הקליטה, המקומות שאליהם מוביל כביש 89 שקרוב למקום ההיעלמות. בנוסף, למרכז הקליטה יש שתי כניסות, וייתכן מאוד שהיימנוט יצאה מהכניסה השנייה שבה המצלמות לא ממש עובדות״, מסביר.

החיפושים אחר היימנוט קסאו בצפת (צילום: דוברות המשטרה)

"בימים הראשונים של החיפושים, דיברנו עם משפחתה וניסינו להבין את הפרופיל של הילדה. מתוך השיחות איתם, הבנו שמדובר בתעלומה גדולה עוד יותר מאחר שהיימנוט היא ילדה נורמטיבית, שלא נוהגת להתרחק מהבית בלי אישור ההורים, וגם מפחדת לצאת למקומות לבדה. מעבר לחיפושים בשטח, מתקשרים אלינו עשרות רבנים וגם מתקשרות שרוצים לכוון אותנו למקומה של היימנוט - אם מישהו מהם מצביע על כיוון הגיוני, אנחנו בודקים את דבריו. כרגע מבחינתנו כל האופציות פתוחות, אין משהו קונקרטי אך אסור לנו להתייאש, אנחנו נילחם להגיע לפענוח המקרה, ומאמין שבסוף נבין מה קרה ונגיע אל היימנוט״.

התיעוד האחרון של היימונט קסאו (צילום :מצלמות אבטחה)

בניסיון לחדש את החקירה ולעורר מודעות, פנתה הסוכנות היהודית בסוף השבוע האחרון לציבור הרחב בפרסום מחודש, בו היא מציעה פרס כספי בסך 100 אלף שקל למי שיספק מידע שיסייע באיתור הילדה: ״הסוכנות היהודית מציעה פרס בסך 100 אלף ש״ח למי שהמשטרה תקבע כי מידע שמסר הוביל למציאת היימנוט קסאו בת ה-9. נראתה לאחרונה במרכז הקליטה בצפת ב-25.2, לבשה טרנינג ורוד ומעליו חצאית שחורה ונעלה נעלי ספורט לבנות. כל היודע דבר על מקום הימצאה מתבקש להתקשר למוקד 100 במשטרה״, כך נכתב במודעה המתפרסמת בעיתונים היומיים.

החיפושים אחר היימנוט קסאו (צילום :דוברות המשטרה)

על אף המאמצים, פרסום המודעות וסכום הכסף הגבוה שהוצע טרם הגיעו לפריצת דרך בחקירה, ורוב הפניות שהתקבלו היו של אנשים שהציעו עצות ורעיונות לחקירה, אך לא סיפקו מידע קונקרטי שיכול לסייע. הסוכנות היהודית הדגישה כי צוות מרכז הקליטה מלווה את משפחת קסאו ומעניק לה סיוע וחונכים המלווים את הילדים. בנוסף, במרכז הקליטה תגברו את אנשי המקצוע שפועלים בו - ומציעים ליווי וסיוע לכל דייר שמרגיש צורך בכך.