בעצרת שהתקיימה היום (שלישי), נאמו עינב צנגאוקר, אמו של מתן צנגאוקר החטוף בעזה, ומרב סבירסקי, אחותו של איתי סבירסקי ז"ל שנחטף וגופתו מוחזקת בשבי בעזה. הן דיברו במסגרת אירועי המחאה המתקיימים מול הכנסת במהלך השבוע בירושלים, ובעצרת נכח ונאם גם ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק. את המחאה מובילים הארגונים "חופשי בארצנו" ו"חמ"ל עוטף ישראל". גם ברחבי המדינה התקיימו הפגנות, ביניהן בתל אביב.

יחד עם זאת, ב"פורום תקווה" של משפחות החטופים, קרא צביקה מור, אביו של איתן מור החטוף בעזה, ואמר: "לבחירות הולכים כל ארבע שנים. אני קורא למשפחות לחדול".

משפחות החטופים בהתקפה חסרת תקדים נגד נתניהו: "מונע בכוונה עסקה"
"לח"כים לא יהיה חופש": משפחות החטופים אזקו עצמן בכנסת | צפו

הפגנה להחזרת החטופים, עזריאלי דרך בגין (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה להחזרת החטופים, עזריאלי דרך בגין (צילום: אבשלום ששוני)

יהודה וויקי כהן, הוריו של החייל נמרוד כהן החטוף בעזה, נאמו גם כן וקראו: "נמרוד הוא חייל שהופקר בגלל שהמדינה שלחה אותו עם טנק מקולקל. טנק מקולקל, כי המדינה חסכה כסף על הפעלת הטנק בזמן שיגרה מבצעית. טנק מקולקל כי הממשלה העדיפה להשקיע כסף בבתי מדרש למשתמטים", והוסיפו: "אז אני רוצה לומר לך מר בנימין נתניהו: אם אינך רוצה ואינך יכול לשחרר את יקירינו מציפורני החמאס, אנא ובבקשה פנה את מקומך ותתפטר!".

נמרוד כהן (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
נמרוד כהן (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)

בנאומה, תחילה פנתה מרב פנתה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, וקראה לו: "ניהלת קמפיין נגדי, נגד המשפחות, נגד עם ישראל - האלימות שאנחנו חווים ברחובות היא בגלל שאתה מסית נגדנו, ממשלתך והשופרות שלך קוראים לנו בוגדים. אתה הוא הבוגד, בגדת בעמך, בגדת במצביעיך, בגדת במדינת ישראל".

היא פנתה גם לשרת התחבורה מהליכוד, מירי רגב, וקראה לה לבטל את טקס המשואות. היא הוסיפה: "אל תנסי אותנו", ואמרה: "מירי רגב, חשוב לי להעביר גם לך מסר כי סירבת להיפגש איתי. מדינת ישראל לא תחזור לשגרה כל זמן שהחטופים בשבי החמאס".

מירי רגב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מירי רגב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

היא הוסיפה באשר לבתה של השרה, שנכחה גם היא במסיבת הנובה, ואמרה: "כמו מתן גם ביתך הייתה בדרום בשבת השחורה, את יודעת טוב מאד כמה בקלות היא יכלה להיות מוחזקת כעת לצד מתן בשבי. כאמא לאמא, שתינו יודעות שהיית עושה הכל בשביל לשחרר אותה, היית מבעירה את המדינה יחד איתנו. לא היית ממשיכה בשגרה, בטח ובטח שלא היית מקיימת טקס משואות. אני מודיעה גם לך - אל תנסי אותנו, תבטלי את טקס המשואות, זה לא הזמן".

בסיום נאומה קראה: "במוצאי שבת האחרון הכרזנו שתם עידן, לא נחכה לנתניהו שיקדם עסקה, נחליף את ראש הממשלה כדי לוודא שכולם יחזרו הביתה - ועכשיו נבעיר את המדינה".

איתי סבירסקי (צילום: באדיבות המשפחה)
איתי סבירסקי (צילום: באדיבות המשפחה)

מרב סבירסקי, שהוריה אורית ורפי סבירסקי נרצחו בקיבוץ בארי בשבת השחורה והיא גם אחותו של איתי סבירסקי ז"ל שנחטף, סיפרה: "אני אומרת את המילים הללו ועדיין קשה לי להאמין להן. אני משפחות הנרצחים, אני משפחות החטופים, אני משפחות המפונים. עולמי חרב עליי בשבעה באוקטובר. מעל 100 מחברי הקהילה שבה גדלתי נרצחו ונחטפו. אסון בסדר גודל שקשה לתפוס ובוודאי שקשה לעכל. רוב הזמן אני לא מבינה איך העולם בכלל ממשיך עדיין להסתובב על צירו".

קיבוץ בארי לאחר ה-7 באוקטובר (צילום: אריק מרמור)
קיבוץ בארי לאחר ה-7 באוקטובר (צילום: אריק מרמור)

"לאסון שקרה לנו יש אשמים, ולמרבה הזוועה האשמים האלה ממשיכים לנהל את המדינה שלנו גם 6 חודשים לאחריו", המשיכה: "הוריי, אורית ורפי, היו לאורך כל חייהם פעילים למען השלום ולמען הדמוקרטיה. בשנות השמונים, כשכהנא נבחר לכנסת, אבי כתב מאמר שבו טען: 'אסור להתייחס לכהניזם כאל תופעה פוליטית רגילה... דמוקרטיה חייבת להגן על עצמה'. הוא נחרד מכך שראש הממשלה שלנו מינה את ממשיך דרכו של כהנא לשר האחראי על המשטרה. הוא הפגין בהתמדה ובנחישות נגד ממשלת החורבן הזו, מבלי שידע שהיא עתידה להביא עליו גם את חורבנו הפרטי, שלו ושל משפחתו".

"כשהבנתי שאיתי נחטף, היה לי ברור – ממש מובן מאליו – שהדבר הראשון שהמדינה שלי תעשה יהיה להחזיר אותו. הרי זה מה שמדינה אמורה לעשות, זו החובה הכי בסיסית שלה – לדאוג לביטחון אזרחיה. אז בטח אחרי שהפקירה אותם להיטבח ולהיחטף, היא לפחות תדאג להחזיר אותם. הייתי תמימה. לא הבנתי שראש הממשלה שלנו לא מעוניין להחזיר אותם, בגלל שיקולים פוליטיים. לא הבנתי שאנחנו נהפוך לשק החבטות של שופרות הרעל שלו. לא הבנתי שהחיים של אח שלי ושל יתר החטופים פשוט לא מעניינים אותו", אמרה.

הפגנה למען שחרור החטופים, עזריאלי דרך בגין (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה למען שחרור החטופים, עזריאלי דרך בגין (צילום: אבשלום ששוני)

"גיליתי שאין לי מדינה. שברגע האמת, אין מי שיגן עליי, אין מי שרואה אותי, אף אחד לא סופר אותנו. גיליתי את זה בפעם הראשונה בשבעה באוקטובר, והמשכתי לגלות את זה בכל יום שעבר ובו איתי לא חזר. אחרי 6 חודשי מאבק (מחציתם כבר אחרי שאיתי נרצח), אנחנו כבר מבינים. אנחנו רואים שוב ושוב שראש הממשלה לא נותן מנדט מלא לעוסקים במו"מ, שהוא מסכל עסקאות, שהוא עושה פוליטיקה על הגב של החטופים ועל הגב של המשפחות. וזהו, האמת חייבת להיאמר", הוסיפה.

אבל מהר הבנתי שאני צריכה להילחם כדי שהמדינה תממש את החובה הבסיסית הזו שלה כלפינו. והתחלתי לנהל מאבק על החיים שלי, שהוא גם מאבק על הזהות של המדינה שלנו. על האפשרות לחיות כאן בידיעה שהמדינה דואגת לנו. שלממשלה שלנו אכפת מאיתנו. איך יכול להיות שהרחובות פה עדיין לא בוערים? שהחיים חזרו כביכול למסלולם? שהחבורה המופקרת הזו עדיין שולטת בגורלנו? די!".

הפגנה למען שחרור החטופים, עזריאלי (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה למען שחרור החטופים, עזריאלי (צילום: אבשלום ששוני)

"אני כאן הערב כי אני לא רק הבת של אורית ורפי, ואחות של איתי ואחות של יוני ושל יובל, ובת לקהילת בארי שנטבחה. אני כאן הערב גם כי אני אמא לעילם ולקינן, ואני רוצה להבטיח להם עתיד במדינה הזו. לא יהיה לנו עתיד, לא כמשפחה ולא כחברה, עד שהחטופים והחטופות ישובו הביתה. והיום אנחנו כבר מבינים שהחטופים לא ישובו לבתיהם עד שראש הממשלה לא יפנה סופסוף את הכיסא ויילך לבית הפרטי שלו. לך ביבי, כדי שהם ישובו. הביתה - עכשיו!".