ילדה בת 9,ננשכה הלילה (בין שישי לשבת) על ידי זאב בחניון הלילה בגן הלאומי ממשית. הזאב משך מחוץ לאוהל את הילדה שישנה עם משפחתה. אביה התעורר במהלך התקיפה, והצליח להרחיק את הזאב ולהבריח אותו. צוותי מד"א טיפלו בשטח בחניון בילדה שנפגעה באופן קל, ולאחר מכן הועברה לבית החולים סורוקה בבאר שבע להמשך טיפול והשגחה. חניון הלילה נסגר זמנית למבקרים, ורשות הטבע והגנים מסרה כי היא פתחה בסריקות לאיתור הזאב.

פקחי רשות הטבע והגנים לכדו זאב בעין גדי כחלק מפעילות למניעת מגע בינם לבין למטיילים
מה הקשר בירה נשר: רשות הטבע והגנים מבקשת את תשומת לבכם

מטיילים בחניון לילה ממשית (צילום: לימור קטן פרידמן רשות הטבע והגנים)
מטיילים בחניון לילה ממשית (צילום: לימור קטן פרידמן רשות הטבע והגנים)

הילדה כאמור פונתה למלר"ד ילדים בבית חולים סבן לילדים בסורוקה, ועם הגעתה הוכנסה לחדר ניתוח לשטיפות ולתפירת הפצעים וקיבלה חיסון לכלבת. היא מטופלת בטיפול תרופתי בהתאם ומצבה הוגדר כעת טוב.

ד"ר אסף צוער מנהל אגף סביבה בחטיבת מדע ברשות הטבע והגנים, הסביר על החיה: "יש עשרות זאבים בנגב שחיים בנגב באופן טבעי. מדובר בטורף מאוד חשוב במערכת. באופן טבעי, הם חוששים מאדם. לפעמים הם מתקרבים לחניוני לילה בגלל ריח האוכל והמנגלים, ואנשים שמאכילים זאב גורמים לאיבוד הפחד שלו מאנשים. משם, להתנהגות תוקפנית - המרחק קצר".

"אדם מזוהה עם אוכל ולכן עלולים לקרות מקרים שפרט שהתרגל לקבל אוכל, דורש אותו, וכשהוא לא מקבל - עלול לתקוף. היה לנו מקרה כזה בעין גדי לפני כ-7 שנים", אמר. "במקרה המדובר לא הייתה האכלה ולא הושאר מזון באוהל, יחד עם זאת מדובר באירוע חריג מאוד שבו תקף הזאב ילדה ואף משך אותה מספר מטרים. אנחנו לומדים את נסיבות המקרה".

גן לאומי ממשית  (צילום: אבי בהרי)
גן לאומי ממשית (צילום: אבי בהרי)

הזאב הוא טורף והגדול מבעלי החיים ממשפחת הכלביים. אירוע בו זאב תוקף אדם אינו נפוץ, ואם יתקוף - הקורבנות יהיו בעיקר ילדים. זאב עלול לתקוף אדם אם הוא מורעב, אם מדובר בזאב שמורגל לשהות בקרב בני אדם, או אם הוא נגוע בכלבת. מאז מחצית המאה ה-20 ועד שנת 2002 נרשמו שמונה מקרים בלבד של טריפות באירופה וברוסיה ועוד 200 בדרום אסיה. באמריקה בין 2005–2010 נטרפו רק שני אנשים. בארבעים השנים עד 2023 לא תועד באירופה אף מקרה של טריפת אדם. ברמת הגולן תועדו מקרי נשיכה על ידי זאבה ב-2015.

ד"ר צוער מבהיר: "עד שלא נתפוס את הזאב לא נדע האם הוא חולה, אבל מעדויות של העובדים לא נראה שמדובר בפרט חולה. חשוב להדגיש לציבור לא להאכיל חיות בר. האכלה של חיות פוגעת בהם. זאב באופן טבעי לא מתקרב לאדם. אם הוא מתקרב לעשות תנועות חדות לצעוק לזרוק דברים ובטח לא להאכיל אותו. במקרה חריג יש להתקשר למוקד רשות הטבע והגנים שידעו כיצד לטפל בחיית בר".