ד"ר אפרים זורוף, מנכ"ל "מרכז ויזנטל" ומי שמכונה "אחרון ציידי הנאצים", התייחס לטקס נעילת יום הזיכרון לשואה ולגבורה אליו הוזמן יואכים גאוק, נשיא גרמניה לשעבר ואמר כי "אף אחד בארץ כמעט לא יודע אבל גאוק חתום על דבר שנקרא 'הצהרת פראג' שנחתמה ב-2008 על ידי 33 מדינאים. זו הצהרה שקבעה שיש להתייחס לפשעי הקומוניזם בדיוק כמו שאנחנו מתייחסים לפשעי השואה וזה דבר מסוכן ובעייתי", אמר ד"ר זורוף בראיון ל"מעריב אונליין".



בין הדרישות שעולות מ"הצהרת פראג" זה שכל ספרי לימוד ההיסטוריה באירופה ישקפו את השוויון בין הקומוניזם לנאציזם, "כך ששתיהן יוכרו כרצח עם שזה לא נכון היסטורית", אומר ד"ר זורוף, מכנס לימוד FSU במוסקבה. "פשעי הקומוניזם זה לא רצח עם, זו טרגדיה נוראה עם המון קורבנות, אבל לא רצח עם. מה שמייחד את השואה זו האידאולוגיה הנאצית שקראה להשמדה טוטאלית של עם מסוים והרצח התעשייתי שהגרמנים הפעילו נגד היהודים, לא היה דבר כזה בתולדות האנושות. אלפי אנשים נרצחו יום יום, זה לא מה שקרה תחת הקומוניזם".



לפי "הצהרת פראג" יש להקים בנוסף מוסד שייקרא "המכון האירופי לזיכרון ולמצפון" שיסייע למוזיאונים מקומיים. "מי שבודק את התוכן שנמצא במוזיאונים האלה יראה שהם מוקדשים אך ורק לפשעי הקומוניסטים", מדגיש ד"ר זורוף ומוסיף כי הדרישה השלישית בהצהרה היא הקריאה ליום זיכרון משותף - "ברור שפשעי הקומוניסטים היו נוראים, אני לא מנסה לגמד את זה אבל זו לא השואה. אם יום הזיכרון הזה יתקבל והוא עבר כבר כמה הצבעות, בסופו של דבר יבטלו את יום השואה הבינלאומי כי למה צריך כל כך הרבה ימי זיכרון?".



ריבלין וגאוק. צילום: דוברות בית הנשיא
ריבלין וגאוק. צילום: דוברות בית הנשיא



"הצהרת פראג חותרת תחת ייחודה של השואה אז גאוק הוא האדם האחרון שהייתי מזמין לפה. בעקרון אין לי התנגדות להזמין פוליטיקאי גרמני להשתתף באירוע של יום השואה, במיוחד אם הוא אדם שתרם רבות להנציח את השואה. אני בטוח שגאוק הוא ידיד ישראל אבל ככה לא מטפחים את החינוך לשואה. אילו הוא היה בא לפה ומודיע שהוא מסיר את חתימתו מ'הצהרת פראג' אז ניחא, מעז יצא מתוק, אבל ממה שאני מבין זו לא הכוונה", מוסיף ד"ר זורוף שחושב כי הזמנת נשיא גרמניה לשעבר נבעה מחוסר ידע: "אני משוכנע שמי שהזמין אותו לא היה לו מושג מה זו 'הצהרת פראג'. שלחתי לנשיא מכתב בשבוע שעבר ולצערי הרב לא קיבלתי על זה אפילו תשובה".



"המאבק עובר לזירת ההיסטוריה"


"ככל שהיכולת להביא פושעים נאצים הולכת ויורדת בעקבות סיבות רפואיות וביולוגיות, המאבק שלי עובר לזירת ההיסטוריה אבל עצוב לי מאוד שהעניין הולך להיגמר", אומר ד"ר זורוף בהתייחסו לקשיי המאבק לתפוס נאצים במרוצת השנים, "אבל אני בכל זאת ממשיך לנסות לעזור לגרמנים ויש לנו הצלחות בשנים האחרונות, אבל היכולת בארצות אחרות מוגבלת".



חרף עליית מכחישי ומעוותי השואה, לדברי ד"ר זורוף יש סיבה לאופטימיות: "החינוך לנושא השואה הגיע לממדים שלא חלמנו עליהם, זאת אומרת זה קיים בהמון מדינות שעד לפני כמה שנים בכלל לא התייחסו לנושא. עצם ההכרזה על יום השואה הבינלאומי של האו"ם ב-2005 נתן פוש מאוד רציני לחינוך השואה".