"סגרתי מעגל אישי", סיפר בהתרגשות האומן בזוקה ג'ו, אסיר לשעבר, שצייר גרפיטי על חומת חזית בית המעצר אבו כביר בתל אביב - ציור קיר ענק תחת המסר "חומות של תקווה". ג'ו נכלא בעבר לסירוגין באותו בית מעצר באבו כביר וריצה עונשי מאסר מצטברים של שש שנים. הוא הצליח להשתקם, להיגמל מהתמכרותו לסמים קשים ולעלות על דרך חדשה. כיום, הוא מצייר בסטודיו שלו ברחוב אברבנאל בשכונת פלורנטין בתל אביב ומבחינתו, היה חשוב לסגור מעגל אישי ולהעביר מסר.



"לאסיר יש הרבה זמן לחשוב, והישיבה בכלא היא פרשת דרכים לקראת העתיד לאחר שישתחרר", הסביר את התחושות. "זה להיות או לא להיות. כל אסיר מגיע בכלא לצומת דרכים".



הציור של בזוקה ג'ו על חומות מתקן המעצר אבו כביר. צילום: משה כהן



במשך כשלושה חודשים הוא הפך את החזית האפורה של בית המעצר אבו כביר לציור ענק של חומות של תקווה. בטקס חגיגי שהתקיים במעמד נציבת שירות בתי הסוהר עפרה קלינגר, מנהל מחוז מרכז בשב"ס מנשה גניש, מפקד בית המעצר אבו כביר חיים מורד וסגנית ראש עיריית תל אביב, מהרטה ברוך רון, קיבל ג'ו תעודת הוקרה על היצירה שעשויה אף להפוך למודל לבתי כלא נוספים בעתיד.



"לכל אסיר יש תאריך שחרור. אחת המטרות החשובות ביותר של שירות בתי הסוהר היא לוודא שהאסירים יגיעו ליום שחרורם לאחר שעברו תהליך משמעותי והם מוכנים ומסוגלים להשתלב חזרה בחברה כאזרחים שומרי חוק, מועילים וחיוביים", נכתב בשלט שהוצב בפאתי חומת בית המעצר, המאכלס כיום 420 עצירים. יש לציין כי לאחר סיום עבודות השיפוץ, מספר העצירים יגדל לכ-550.



בזוקה ג'ו בטקס החגיגי. "בחירת חומת בית המעצר מסמלת את חשיבות שימור הקשר עם הקהילה שמחוץ לחומות". צילום: לירן בן שושן



"יצירה זו מביאה לידי ביטוי את הבחירות המורכבות שעובר אדם במסע הארוך לשיקום חייו. בחירת חומת בית המעצר כבסיס ליצירה מסמלת את חשיבות שימור הקשר עם הקהילה שמחוץ לחומות", צוין עוד בשלט, על רקע ציור הקיר הנראה למרחקים.