"מבחינתי הסברה טובה היא לא התייפייפות, זה לא רק לשבח את עצמנו", אומר ישי פליישר, הדובר הבינלאומי של היישוב היהודי בחברון, שעוסק במקביל לתפקידו בהסברה למען מדינת ישראל. "הסברה טובה היא להבהיר את הסיבות ואת הרציונל מאחורי מה שאנחנו עושים. למשל, עכשיו עשיתי סרטון עם ארגון 'בומרנג', השואל שאלה פשוטה: 'האם אתם יודעים כמה ערבים ויהודים יש במזרח התיכון?' התשובה היא 400 מיליון ערבים ושישה וחצי מיליון יהודים. הנתון הזה שם את הסיפור של ישראל בפרופורציה, וחושף שאנחנו מדינת לאום של מיעוט אתני באזור הזה, ותפקידנו קודם כל להגן על עצמנו כמו הכורדים. כך אני מפריך את הטענה שאנחנו גוליית והם דוד".



מציאות אחרת



פליישר (42), תושב אפרת, החל לעסוק בהסברה כבר בשנת 1999 כשלמד באוניברסיטה בארצות הברית. "אחרי שהשתחררתי מהצבא, נסעתי ללמוד בארצות הברית ולא הבנתי למה ליהודים שם אין כמיהה יותר לעלות לארץ ישראל", הוא מספר. "אומנם ניו יורק זה מקום פנטסטי, אבל אני חשבתי שאנחנו חיים בתקופה של שיבת ציון, שזה חשוב, והקמתי תנועה שנקראת 'קומה' - כשהכוונה הייתה לדרבן את היהודים לעלות לארץ ישראל. בערוץ 7 שמעו על הפעילות שלי והציעו לי לעלות לבית אל ולנהל תחנת רדיו אינטרנטית חדשה. באותה תקופה, לעשות פודקאסטים דרך האינטרנט זה היה דבר חדש. עשיתי עשרות תוכניות בנושאים שונים: החיים בארץ ישראל, האמת שלנו, ראיונות עם אנשים חשובים, סיפורי חיים. כבר אז התחלנו להבין שצריך לבנות מערך נגד השקרים שמופצים לגבי ישראל בעולם. הייתי שם שבע שנים, ולאחר מכן בשנת 2014, בעזרת משקיעים מארצות הברית, הקמנו תחנה חדשה בשם Voice of Israel. אני הייתי מנהל התוכן, וכמובן שדרן שמשדר כל יום בשפה האנגלית".



מי היה קהל המאזינים שלך?


"כל מי שמעוניין להתעמק בישראל - יהודים, נוצרים, ומבחינתי אלה יכלו להיות גם שונאים. אבל גם הם יבינו שיש כאן קצת יותר ממה שמפיצים בכל מיני ערוצים בחו"ל. בגלל סיבות כלכליות התחנה הזו נפלה אחרי כמה שנים, אבל יוצאיה הקימו תחנה חדשה - The Land of Israel Network - רדיו אינטרנטי ופודקאסטים".



אילו חומרים אתם מפיקים כיום?


"בכל יום יוצא פודקאסט בנושאים שונים: אקטואליה, סיפורי אנשים מעניינים ומיוחדים, וגם טאץ' לתורה למי שמחובר לזה. אני משדר בתחנה, ואני גם יוצא הרבה לחו"ל במסגרת הסברתית וגם במסגרת שקשורה ליישוב היהודי בחברון".



מי קהל היעד העיקרי בהרצאותיך בחו"ל?


"קודם כל, עמודי התווך של התמיכה בישראל נשמטו, והם התנ"ך, שנהיה בלתי מוכר בעולם; הלאומיות, כשבאירופה אנשים לא מכבדים את הרעיון הלאומי ונוצר אנטי כלפיו; וזיכרון השואה אשר הולך ונשכח מהעולם. ללא שלושת הדברים האלה, אנשים לא מבינים את הרציונל של מדינת ישראל. לכן אנחנו צריכים למלא את החלל עם הסברה לגבי מהי מדינת ישראל, מה חשיבותה וממה נובעת הזכות שהיא נשענת עליה. אני מעביר הרבה הרצאות בחו"ל, כולל באוניברסיטאות, אבל אני הכי אוהב לדבר עם יהודים ליברליים, כי שם מצד אחד יש מתח וחיכוך, ומצד שני יש גם רצון להבין ולהתגבר על הפערים שכולם מדברים עליהם. שם יש אקשן. יש לי הרבה חברים שמתעסקים בעולם הנוצרי, אבל אני חושב שהעולם היהודי האמריקאי נמצא תחת מתקפת פרופגנדה אנטי־ישראלית, ולכן אני פועל בזירה הזאת".



אילו טענות עיקריות היהודים האמריקאים מעלים בפניך?


"ההתקפה הגדולה היום מגיעה מתוך אבסורד שמדינת ישראל לכאורה לא מספיק מדגישה את העניין של זכויות אדם ושהיא רודה בערבים שלה; או שהיא יותר מדי דתית, ובעצם לא דומה ליהדות ארצות הברית".



איך אתה מגיב לדברים הללו?


"קודם כל, אחד הדברים שקשה ליהודי ארצות הברית לקבל זה שלטון וכוח יהודי כערך. הם חיים במציאות אחרת, כזו שהכרנו 2,000 שנה, והם עדיין לא הסתגלו לרעיון של שלטון יהודי. אנחנו חיים בתקופה שבה לדעתי צריך לחבק את השלטון היהודי בארץ ישראל, להתבגר ולהבין שהמודל הגלותי הוא פשוט מודל אחר, והאמריקאים לא יכולים לשפוט אותנו כשהם לא מבינים את המציאות פה. אין להם חבר שהוא חייל, שהוא שוטר, הם לא יודעים מה זה להפעיל גבורה, הם לא מכירים את זה. יש לי תמיד בדיחה שאני אומר להם: 'אתם קונים בחנות שנקראת Target, אבל אנחנו בעצמנו Target, כלומר מטרה. אנחנו חיים במציאות אחרת, וכדי להבין אותנו אתם צריכים קצת יותר להתחבר למציאות הים־תיכונית'".