היערכות שיא במערכת הפוליטית לקראת הבחירות לרשויות המקומיות והמועצות האזוריות שייערכו מחר, בתום מערכת בחירות טעונה, סוערת ורוויות הכפשות בחלק גדול מהמקומות.
הבחירות יתקיימו ב־251 רשויות מקומיות, מהן 197 עיריות ומועצות אזוריות ו־54 מועצות אזוריות. 6,653,808 בעלי זכות בחירה רשומים בספר הבוחרים של משרד הפנים, מהם כ־140 אלף גילאי 17, הרשאים להצביע לראשונה בחייהם. לראשונה גם תתאפשר הצבעה  בבחירות המוניציפליות גם ב־27 בתי סוהר ומעצר, בהם רשומים כעשרת אלפים בעלי זכות בחירה. 
במשרד הפנים ובוועדות הבחירות המקומיות נערכים לשיעורי הצבעה גבוהים יותר הפעם, נוכח יום השבתון והמאבקים השקולים בערים מרכזיות. 720 מתמודדים, בהן 58 נשים, יתמודדו בבחירות לראשות הערים והמועצות המקומיות וכ־134 מתמודדים, בהן 14 נשים, יתמודדו בבחירות לראשות המועצות האזוריות. נוסף לכך כ־3,400 רשימות מתמודדות על מקומות במועצות המקומיות. הבחירות יהיו בשני פתקים – לראשות היישוב ולמועצה.

כדי להיבחר לראשות עירייה על המועמד לעבור את הרף של 40% מקולות המצביעים. אם זה לא יקרה, ייערך לאחר שבועיים סיבוב שני בין שני המדורגים ראשונים. המועמד המבוגר ביותר בבחירות לראשי הערים הוא ראש עיריית יבנה - צבי גוב אריה (82) המתמודד בבחירות נגד השר לשעבר מאיר שטרית, שהחל את הקריירה הפוליטית שלו כראש עיריית יבנה. בבחירות ביבנה מתמודדים שני מועמדים נוספים.

חוזר למקום בו הכל התחיל. מאיר שטרית. צילום: פלאש 90
חוזר למקום בו הכל התחיל. מאיר שטרית. צילום: פלאש 90
המועמדת המבוגרת ביותר בבחירות היא רינה גרינברג (70), המתמודדת על ראשות עיריית כרמיאל, שם הודיע ראש העירייה הוותיק עדי אלדר על החלטתו שלא להתמודד שוב, לאחר 29 שנות כהונה בתפקיד. המועמד הצעיר ביותר, על פי רישומי משרד הפנים, הוא אריה יוסף־חשין (27), המתמודד לראשות המועצה המקומית ביתר עילית. המועמדת הצעירה ביותר היא נילי אהרון (30), המתמודדת על ראשות עיריית ירוחם.
יממה קודם לבחירות לראשות עיריית חיפה התחוללה אתמול דרמה שבה המועמד לראשות העיר דוד עציוני פרש מהמרוץ וחתם על הסכם לשיתוף פעולה עם עינת קליש־רותם, מועמדת מפלגת העבודה. על ידי כך מתלהט המאבק בינה לבין ראש העיר המכהן יונה יהב. על פי ההסכם שנחתם לפנות בוקר, עציוני יכהן כסגן ראש עיריית חיפה, אם קליש־רותם תנצח, ויהיה אחראי לקשר עם משרד האוצר ושאר משרדי הממשלה לטובת גיוס כספים לעיר.
עציוני היה בעבר עוזרו האישי של שר האוצר משה כחלון. ההסכם נחתם בין סיעת ״חיים בחיפה״, בראשותה של קליש־רותם, לבין סיעת ״חיפה מתחדשת״, בראשותו של עציוני, הממשיכה להתמודד למועצת העיר. קליש־רותם אמרה אתמול בעקבות החתימה: “הודעת התמיכה של עציוני בי מקרבת אותנו צעד משמעותי נוסף לשינוי בחיפה והחלפת ראש העיר. נוסף להסכם עם עציוני הוגשו שלושה הסכמים קואליציוניים נוספים, לרבות עם סיעת הקהילה האתיופית”.

יונה יהב ועינת קליש רותם. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יונה יהב ועינת קליש רותם. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
במקביל נמשך עד לרגע האחרון המרוץ החם לראשות שתי הערים הגדולות במדינה – ירושלים ותל אביב. ההערכה היא כי בירושלים איש מהמועמדים לא יצליח לקבל 40% מהקולות בסיבוב הראשון, ולכן ההכרעה תיקבע בסיבוב השני, לאחר שבועיים. בבחירות לראשות עיריית ירושלים מתמודדים משה ליאון, השר זאב אלקין, המועמד החרדי יוסי דייטש והמועמד החילוני עופר ברקוביץ, שמנסה להיבנות מהפיצול בקרב הקולות החרדיים.
גם בתל אביב ניצת קרב עז בין ראש העיר רון חולדאי, המתמודד לקדנציה חמישית, לסגנו אסף זמיר. על פי סקר “המקומון תל אביב” שפורסם בשבוע שעבר, יתרונו של חולדאי עמד על כ־3.5% בלבד. שני מתמודדים נוספים בבחירות לראשות עיריית תל אביב הם אסף הראל (אנחנו העיר) ונתן אלנתן (ש”ס).
גם בערים גדולות נוספות קיימת היערכות שיא לקראת הבחירות. ברמת גן הייתה מערכת הבחירות הטעונה והסוערת ביותר בגוש דן. שני המועמדים המובילים בסקר של “המקומון רמת גן־גבעתיים”, שנערך בשבוע שעבר, הם ראש העירייה ישראל זינגר והח”כ לשעבר כרמל שאמה־הכהן, שסיים לפני כחודשיים את כהונתו כשגריר ישראל באונסק”ו וב־OECD. על פי הסקר, שאמה־הכהן הוביל בהפרש של כאחוז על פני זינגר. מתמודדים נוספים על ראשות העירייה – ליעד אילני, אביהוא בן משה וגלעד שריר - היו על פי הסקר הרחק מאחוריהם.
מאבק מעניין צפוי גם בפתח תקווה, שם שני המועמדים המובילים על פי ההערכות הם ראש העירייה איציק ברוורמן ורמי גרינברג. בראשון לציון מתמודדים עם ראש העירייה המכהן דב צור שלושת סגניו – רז קינסטליך, דורון אוזן ומוטי עג’מי, ושני חברי מועצה – עו”ד ליאל אבן־זהר ואסף דעבול. לא הרחק משם צפוי מאבק טעון על ראשות עיריית בת ים, כשנגד ראש העירייה המכהן יוסי בכר מתמודדים בין היתר צביקה ברוט ואלי יריב, שהפסיד לבכר בבחירות הקודמות.