נשיא ארה"ב דונלד טראמפ התייחס הלילה (שלישי) בראיון לפוקס ניוז כי לטבח בבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג שבפנסילבניה, תוך שהוא מכחיש כל קשר לאנטישמיות וציין כי חתנו, ג'ארד קושנר, ובתו איוונקה הם יהודים. "קיבלתי לא מזמן פרס מטעם מדינת ישראל מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו", אמר הנשיא. "הוא הודה לי על כך שהעברתי את שגרירות ארה"ב לירושלים והכרתי בה כבירת ישראל. אני פשוט עשיתי את זה - כמה נשיאים אמרו שהם יעשו את זה ואף פעם לא ביצעו?".

טראמפ האשים את אמצעי התקשורת המרכזיים, כולל הוושינגטון פוסט, בצביעות, ואמר כי הם לא מאשימים את ברני סנדרס על ניסיון התנקשות במספר מחוקקים רפובליקנים במגרש בייסבול. במקרה, שקרה בשנה שעברה, נפצעו מספר חברי ממשל, ביניהם סטיב סקאליס, לאחר שפעיל השמאל ג'יימס הודגינסון שעבד במטה הבחירות של סנדרס ב-2016 ירה לעברם.
"לסנדרס היה מעריץ שירה בחבר טוב מאוד שלנו, סטיב סקאליס, ובאנשים אחרים", אמר טראמפ. "הוא היה מטורף מוחלט, אבל אף אחד לא שם את שמו של סנדרס בכותרות". 

בתחילת החודש, אמר טראמפ בעצרת ביוסטון כי הוא "לאומני", ומבקריו טענו כי בכך הוא מקשר את עצמו ללאומנים לבנים ולניאו-נאצים. "גלובליסט הוא אדם שרוצה שהעולם ייעשה טוב, בכנות, ולא אכפת לו מהמדינה שלנו כל כך", אמר בעצרת. "אנחנו לא יכולים לקבל את זה. יש לאותם אנשים מילה מיושנת, "לאומן". ואני אמרתי, באמת, אנחנו לא צריכים להשתמש במילה הזו. אתם יודעים מה אני? אני לאומן".
בראיון לפוקס, הסביר טראמפ לפוקס כי הרעיון של לאומנות שונה לחלוטין מהלאומנות הלבנה. טראמפ סירב לקח את דבריו בחזרה ואמר כי "זה אומר שאני אוהב את המדינה שלי. אני מסתכל על שני דברים: גלובליסטים ולאומנים. אני רוצה לטפל במדינה שלנו, כיוון שבמשך שנים המנהיגים שלנו דאגו יותר לעולם מאשר לארה"ב. הם השאירו אותנו בבלאגן, בין אם במלחמות ובין אם בכלכלה או בחובות".

זירת אירוע הירי בבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג. 57 אלף בני אדם חתמו על עצומה יהודית נגד ביקור טראמפ. צילום: AFP
 
"אני גאה במדינה הזו ואני קורא לזה לאומנות, לא רואה שום קונוטציה אחרת. עכשיו, ברגע שאתה משחרר הצהרה בעולם הזה של פוליטילקי קרקט, אז כולם עושים עניין גדול. אני לא גלובליסט. אני רוצה לטפל בעולם, אבל קודם כל צריך לדאוג לארצנו. אני רוצה לעזור לאנשים ברחבי העולם, אבל עלי לדאוג קודם למדינה שלנו, או שלא תהיה לנו מדינה". 

את הדברים אמר טראמפ בהקשר להאשמות כנגדו על הסתה בעקבות שליחת חבילות הנפץ למתנגדיו ובעקבות הטבח בפיטסבורג, בו רצח לאומן לבן 11 יהודים. טראמפ צפוי לבקר מאוחר יותר היום בקהילה היהודית, אולם ראש עיריית פיטסבורג, ביל פדוטו, הציע לנשיא לבחור מועד אחר לביקור, שכן היום מתקיימות הלוויות הנרצחים. בדברים שאמר ל-CNN, אמר פדוטו כי הוא ניסה להגיד לבית הלבן שהעדיפות של העיר כרגע היא ללוויה הראשונה, ולא לביקור טראמפ. "אני מאמין שיהיה הכי טוב לשים את עיקר תשומת הלב על המשפחות השבוע, ואם טראמפ יבחר מועד אחר יהיה אפשר לעשות את זה", אמר. "ההתמקדות שלנו כעיר תהיה על המשפחות, בהתמודדות שלהן ובתמיכה שהן צריכות לקבל על מנת לעבור את זה".



בעוד הרב של בית הכנסת "עץ החיים" אמר כי טראמפ "תמיד מוזמן" להגיע, הביקור זכה לתגובות חריפות בקרב ציבור יהודים רחב. קבוצת מנהיגים יהודים פרוגרסיביים פנו במכתב פתוח לנשיא וקראו לו שלא להגיע, שכן הוא אינו רצוי עד שיוקיע את הלאומנות הלבנה. יותר מ-57 אלף בני אדם חתמו על עצומה מטעם הקבוצה, שאומרת לטראמפ כי הוא אינו רצוי בעיר.