חבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני), התייחס היום (חמישי) לדיון שנערך אמש בכנסת בנושא חוק הפונדקאות, במהלכו אמר נתניהו כי הוא לא יכול להעביר את החוק בו הוא תומך כי "אין לזה רוב בקואליציה". שמולי כזכור נשא אמש נאום מרגש, בו פנה לראש הממשלה ואמר לו כי "אני רוצה שתסתכל לי בעיניים ותאמר לי למה יגאל עמיר יכול להיות אבא ואני לא? תאמר לי שאני לא מספיק טוב כדי להיות אבא במדינה הזו". 



בדברים שאמר בראיון לגל"צ, התייחס שמולי לנתניהו ואמר כי "זה היה נראה כאילו זה לא הזיז לו אתמול. כל הנאום הוא לא הסתכל לי בעיניים, חוץ מפעם אחת. זה היה נראה שלא אכפת לו. לא תכננתי לנאום אתמול, והדיון הזה היה לי מאוד מאוד קשה, כי כמה שעות לפני כן, כל החקיקה שעבדנו עליה נפלה. לא הייתי ברשימת הנואמים והייתי במצב קשה. דווקא הזחיחות שלו, אולי מקסימום זאת מהמורה קטנה בדרך שצריך לעבור. כתבתי משהו תוך 3-4 דקות. אמרתי לו בצורה הכי תקיפה - הבטחת שתתקן את זה, ולא עשית את זה. היינו סוג ב' בשבילו, ונותרנו".



"מה שראש הממשלה אמר זה לא נכון. כל האופוזיציה, חוץ מהערבים, אמרה שניתן רשת ביטחון. אז כנראה שבמציאות ולא בעולם הסרטונים, העריצות בקואליציה וההישרדות הפוליטית גוברת על שיוויון לאזרחי המדינה".



במבט לאחור, אתה מתחרט על השנים שהיית בארון?
"לא מתחרט, זה תהליך שבנאדם צריך לעבור, ואני לא הסיפור האישי כאן. ההחלטה במליאה אתמול נוגעת לקושי הוא של מאות אלפי אנשים. זה דבר מאוד טבעי. החלום הזה בלתי מושג עבורנו. החיים שלכם יכולים להיות עם משמעות, ואנחנו לא משיגים אותה. המדינה עומדת מולך ומונעת את זה ממך". 



"החוק הישראלי, ואני הייתי בכל הדיונים, מבטיח ברמה מקסימלית את הזכות הפונדקאית. הבחירה תמיד תהיה הפונדקאית. החוק הישראלי מגן על פונדקאיות. כל פעם שהגברים על השולחן, פתאום דואגים לנשים. אני רוצה להיות אבא, זה חלום. זאת שאיפה שחסרה. המחסום הזה, של פונדקאות בחו"ל, הוא בלתי עביר. צריך להתנתק מהחברים, להשכיב 600 אלף שקל, ללמוד את החוקים של מדינה אחרת. אנחנו לא מבקשים מצעדי גאווה ולא שום דבר. פשוט שיוויון זכויות. אם אנחנו מספיק טובים כדי לשרת את המדינה הזאת, אנחנו צריכים להיות מספיק טובים כדי להיות חלק שלם ממנה".



"העריצות בקואליציה גוברת על שיוויון לאזרחי המדינה". נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם



כזכור, הדיון התקיים בעקבות הבטחה שנתן בעבר ראש הממשלה לח”כ אמיר אוחנה מהליכוד לתמוך בתיקון חוק הפונדקאות כך שהוא יחול גם על הורים גברים מהקהילה הלהט”בית. קודם לדיון המיוחד עם ראש הממשלה, ניסו הח”כים שמולי ויעל גרמן (יש עתיד) להעביר בקריאה טרומית במליאה תיקון דומה, אך הקואליציה הפילה אותו ברוב קולות. נתניהו, שעלה להשיב לדוברים, אמר: “את העמדה העקרונית שלי בנוגע לפונדקאות כבר הבהרתי בעבר, זה לא עניין של ימין או שמאל. זה עניין אישי ועניין אנושי".



ראש הממשלה סיפר כי ביקש מח”כ אוחנה לגבש הצעת חוק בנושא הפונדקאות שניתן יהיה להעבירה בין כל שותפות הקואליציה, ואחר כך הוסיף: “רעייתי ואני סייענו במקרים רבים לגברים ונשים מהקהילה הלה”טבית. באפריל 2015, בזמן רעידת האדמה בנפאל, פעלנו רבות על מנת להטיס ארצה את התינוקות שנולדו בהליך הפונדקאות. ההצעה תעלה בחודש הבא לוועדת שרים לחקיקה. שמעתי את הדברים שלכם והסיפורים של זוגות רבים והזדהינו עם הרצון שלהם להקים משפחה, זה הרצון שלהם וגם הרצון שלי. אני אומר את האמת הפשוטה - אני תומך בכל, אבל עד לרגע זה אין לנו הרוב הדרוש בקואליציה כדי להעביר את הצעת החוק”.
 
באופוזיציה מחו בקולניות על דבריו ואמרו כי אין כל סיכוי לכך שבקואליציה עם החרדים נתניהו יוכל לקדם את ההצעה. יו”ר האופוזיציה ח”כ ציפי לבני אמרה לנתניהו: "במדינת ישראל יש אזרחים, בני אדם, שרוצים להיות הורים, להפוך למשפחה, לשמוע את המילה ‘אבא’, לחבק את התינוק או התינוקת שלהם ולגדל אותם כאן בישראל. הם רוצים, אבל ממשלת ישראל אומרת להם בכל הצבעה והצבעה כאן – ‘שימשיכו לרצות'".
 
קודם לכן אמר לנתניהו יו”ר יש עתיד ח”כ יאיר לפיד: "כשאתה פוגש את החרדים - כניעתך־אומנותך. לא נותרה עצם אידיאולוגית אחת בגופך".