חשד לניסיון זיוף הבחירות המקומיות בתל אביב: ועדת הבחירות בעיר מבקשת לקיים בחירות חוזרות בצה"ל לאחר שמשקיף מטעם רשימת "החזית הדתית מאמינים", דמות דתית מוכרת בת"א, נתפס כאשר הוא לכאורה מכניס לשולחן הספירה מעטפות שהביא איתו ובתוכן פתקים עליהם כתוב שם רשימתו. זאת, בניסיון להוסיפם למניין הקולות. הדבר התגלה לקראת סוף הספירה, ואז היא הופסקה בעקבות הגילוי ולמקום הוזעקה המשטרה שפתחה בחקירה. למקום הוזעקה גם יו"ר ועדת הבחירות בת"א, השופטת ורדה אלשיך, ובתום דיון מיוחד הוחלט על פסילת התוצאות. 

ללא פסילת התוצאות הכוללות את 4,500 קולות החיילים, רשימת מאמינים הייתה זוכה במנדט נוסף ומכניסה למועצת עיריית תל אביב שני מנדטים. לעומת זאת, רשימת מרצ לפני הפסילה ירדה במנדט, מארבעה לשלושה. 
 
דובר משרד הפנים ציין לעומת זאת כי הוועדה חרגה לחלוטין מסמכותה ולא קיימת כלל אופציה כזו. הסוגיה נמצאת בבדיקה משפטית והמשטרה חוקרת את המקרה.

חבר מועצת עיריית תל אביב מטעם מרצ, איתי פנקס, שנבחר למועצה במקום השני, אמר למעריב כי מדובר באירוע חמור ביותר, ומרצ תעמוד על הדרישה לפסול את התוצאות. "צריך לפסול את כל ספירת 4,500 קולות החיילים. היה פגם וגם צריכים לחקור אם אותו משקיף מטעם מאמינים פעל על דעת עצמו או שהיה פה דבר מאורגן. היה כאן זיהום של הליך ספירת הקולות וגם אי אפשר לדעת אם מדובר רק במעטפות הלא חתומות שנתפסו בערב, מכיוון שעל פי הפרוטוקול הוא שהה בספירה מהשעה 12:00 וייתכן שהוכנסו פתקים נוספים שהם לא קולות החיילים. חייבים לספור שוב, ואם שר הפנים יחליט לאשר את התוצאות, מרצ תעתור לבית המשפט וזה יגיע עד בג"צ. אנחנו לא נוותר".

מטעם חיים גורן, ראש רשימת מאמינים, המורכבת מהבית היהודי ויהדות התורה, נמסר בתגובה כי "עם ספירת קולות החיילים והקלפיות הנגישות, עלה כי סיעת מאמינים הגיעה, בפער, למספר הקולות הנדרש על מנת לקבל מנדט שני. לקראת סוף הספירה נודע לנו כי בקלפי האחרון, קולות החיילים, עלה חשד כי משקיף המוצב מטעם הסיעה גרם לזיוף לכאורה של כ-10 מעטפות ואז הספירה נעצרה. בעקבות החשד, המליצה וועדת הבחירות על פסילת כלל קולות החיילים ומועד חדש של בחירות לכלל חיילי העיר.

"עם היוודע דבר האירוע, פנה גורן בדרישה לוועדת הבחירות על מנת שתפתח בבדיקה מיידית מול משטרת ישראל בכדי שזו תפעל בכל הכלים העומדים לרשותה. בהינתן שהפרטים נכונים, מדובר באירוע חריג מאוד ולכאורה פלילי. מעבר לעניין החוקתי החמור, הפעולה של אותו אדם בקלפי הספציפי מונעת לפחות זמנית מהסיעה לקבל את המנדט השני לו היא ראויה על פי קולות הבוחרים, כולל החיילים. פסילת קולות החיילים מכל הקלפיות, למרות שהמקרה לכאורה התרחש רק בקלפי אחד, אינה מידתית ופוגעת בקולות הכשרים ותכריח אלפי חיילים להצביע בשנית ללא כל צורך ועשויה לגרום לזיהום הליך הבחירות בסיבוב השני".

במערכת הפוליטית מעריכים שהליך משפטי עשוי להימשך שבועות ארוכים. בינתיים, עד שלא תהיה הכרעה סופית, מועצת עיריית תל אביב החדשה לא תוכל להתכנס. ראוי לציין, כי אין מחלוקת שהדבר לא ישפיע על בחירתו של רון חולדאי לקדנציה חמישית לאחר שבספירה המוקדמת לראשות, שהתקיימה גם אצל החיילים, האסירים והקולות הנגישים, הוא שמר על הפער בשיעור של כ-12%. 

יו״ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג: "הבחירות בתל אביב זוהמו. אנחנו לא ניתן לגנוב בחירות במדינת ישראל. והבחירה של התל אביבים בסכנת זיוף. לא נסתפק בפחות מבחירות חוזרות בקלפיות החיילים וחקירת משטרה רצינית של העבירות הפליליות. בחירות בישראל יתקיימו ביושר ובטוהר. אם הציבור התל אביבי יצטרך לגשת שוב לקלפיות, יהיה עליו להחליט איזה תל אביב הוא רוצה לראות: חופשית ופלורליסטית או מסיתה ומושחתת. מרצ או בנט. הציבור התל אביבי אמר את דברו באופן ברור בספירה הכללית: לא להסתה, לא לקמפיינים של שנאה, לא לגזענות וכן לעיר חופשית".

מערער על התוצאות. שמעוני. צילום: פלאש 90


דרמה באשקלון



במשרד הפנים מסרו כי ראש עיריית אשקלון המושעה, איתמר שמעוני, ערער על תוצאות הבחירות בעיר. שמעוני הודח על ידי ממלא מקומו, תומר גלאם, שגבר עליו ב-350 קולות לאחר ספירת קולות החיילים.



גלאם, נציג מפלגת כולנו, כיהן בשנה האחרונה בתפקיד ראש העיר בפועל בעקבות השעייתו של שמעוני, שנגדו הוגש כתב אישום המייחס לו עבירות של שוחד והלבנת הון. "היה כאן פילוג גדול מאוד בשנים האחרונות", אמר גלאם לאחר ניצחונו. "חווינו חוויות לא נעימות. נחזיר את העיר למקום הנכון. אשקלון תהיה הריביירה החדשה של מדינת ישראל. נאחד ונאהב את כולם, זה החזון שלנו. מבטיח לא לאכזב את התושבים שאנחנו כל כך אוהבים".



בתוך כך, בירושלים נוצר אתמול מצב מעניין במיוחד בבחירות לרשויות המקומיות: המתמודד משה ליאון עלה לסיבוב השני שבו יתמודד מול עופר ברקוביץ', אולם בעוד שלסיעתו של ברקוביץ', "התעוררות", יש 7 מנדטים במועצת העיר, לליאון אין ולו מנדט אחד. ליאון מתנחם בכך ששרים בליכוד, ובהם מירי רגב, העבירו אליו את תמיכתם. 



כפי שנראה מהתוצאות, קולות החרדים הגיעו אל הסיעות החרדיות במועצת העיר: 6 מנדטים לדגל התורה, 5 לש"ס ו־3 לאגודת ישראל. סיעתו של המתמודד שכשל, זאב אלקין, "ירושלים תצליח", זכתה ב־2 מנדטים.

שתי דרמות עוצרות נשימה התרחשו אתמול ברמת השרון ובמועצה האזורית גליל תחתון עם תום ספירת קולות החיילים, האסירים וקלפיות הנכים. לראש עיריית רמת השרון אבי גרובר חסרו חמישה קולות בלבד כדי לחצות את רף ה־40% ולזכות בבחירות כבר בסיבוב הראשון. גרובר, שקיבל 39.97%, ייאלץ להתמודד בסיבוב השני שצפוי להתקיים ב־13 בנובמבר מול רוני בלקין, שקיבל 31.7%.
 
דרמה הפוכה הייתה בבחירות למועצה האזורית גליל תחתון, שם הצליח ניצן פלג לחצות את רף ה־40% ולהיבחר לראשות המועצה בזכות שני קולות בלבד. יריבו אשר כהן קיבל כ־26%.