האם חמש שנים לאחר מותו יזכה הרב עוזי משולם, מי שהנהיג בשנות התשעים את המאבק לחשיפת פרשת ילדי תימן, והתבצר בראש מאמיניו החמושים בביתו ביהוד, לטיהור שמו ומורשתו? בצעד יוצא דופן פנתה היום (רביעי) השרה גילה גמליאל, ביחד עם עמי משולם, בנו של עוזי משולם, אל נשיא המדינה ראובן ריבלין בבקשה לחון את משולם לאחר מותו, חנינה שלדבריה תעשה צדק היסטורי ותאפשר להנציח את מפעל חייו. מבית הנשיא נמסר כי "הפנייה התקבלה ותטופל".
 
במכתב לנשיא כותבת השרה גמליאל כי "עוזי משולם הוא פעיל זכויות אדם שהקדיש את חייו ושילם מחיר כבד למען השגת צדק לילדי תימן החטופים".
"אנו השנה חוגגים 70 שנה למדינה. יש לנו הישגים כבירים - בכלכלה, בביטחון ובקליטת עלייה אבל יש לנו גם פצעים פתוחים שהגיע הזמן לרפא אותם. עוזי משולם נרדף כי המדינה רצתה להשתיק את פרשת ילדי תימן". 
 

"אני פונה היום לנשיא המדינה, ראובן ריבלין, בבקשה להעניק לעוזי משולם חנינה לאחר מותו. מדובר באקט סימבולי שמוחק את הכתם הפלילי מעל עוזי משולם", כתבה השרה. היא הביע את תקוותה ואמונתה כי הנשיא ריבלין ירצה להושיט יד ולפייס את הקורבנות של הפרשה הכואבת הזו. בהתייחסה לתקרית שבה התבצר עוזי משולם עם חסידיו החמושים בביתו ביהוד  במשך חודש וחצי, תקרית שהסתיימה ב-10 במאי 1994, בפריצה של המשטרה לבית תוך חילופי אש, בהם נהרג אחד מחסידיו של משולם, כתבה השרה כי "עוזי משולם הוא לא עבריין. עוזי משולם הוא גיבור".

גילה גמליאל. צילום: דוברות המשרד לשוויון חברתי
גילה גמליאל. צילום: דוברות המשרד לשוויון חברתי

 
"עוזי לא תקף שוטר. עוזי התבצר בבית כדי למשוך תשומת לב למאבק הנואש והחשוב שלו. אין מה לעשות אז לא היה פייסבוק. עוזי לא פגע באיש. הוא ישב בכלא וסבל ממחלות. משולם נפטר בגיל צעיר. נדרשת פה חנינה כי יש ערכים שהם יותר חשובים מהחוק היבש. החברה הישראלית רוצה לומר -עוזי משולם אתה לא עבריין. אתה נלחמת והובלת מאבק חשוב".
 
ביום הפריצה הוצא משולם בעורמה מביתו לפגישה עם מפכ"ל המשטרה דאז אסף חפץ, והשוטרים הצליחו להשתלט על המקום תוך חילופי אש. "המפכ"ל דאז רנ"צ אסף חפץ הודה שהפר את ההבטחה. הרב משולם נעצר, המדינה פתחה במלחמה ממש על חסידיו, שאחד מהם, שלמה אסולין, חייל בשירות סדיר בן 19, אף נורה למוות בידי צלף . הרב משולם ז"ל נידון למאסר של 8 שנים, עונש שהופחת מאוחר יותר בערעור לשש שנים וחצי", כתבה השרה. 
 
היא הזכירה כי בעקבות האירועים הוקמו עד היום שלוש ועדות חקירה. לדבריה הממצאים מתחילים סוף כל סוף להיחשף קמעא-קמעא, והיום יש הסכמה רחבה כי לרב עוזי משולם ז"ל נגרם עוול נורא. "בינואר 2017 הודה ראש הממשלה מר בנימין נתניהו בתכנית יומן כי "היום אנו עושים תיקון של עוול היסטורי של התעלמות או העלמה ואפליה – איננו יודעים – של גורלם של מה שמכונים ילדי תימן", ויעקב אחימאיר אמר באותה תכנית, "לפעמים הצדק נעשה מאוחר". באפריל 2017 הודתה אף שרת המשפטים איילת שקד כי "לרב עוזי משולם עשו עוול. צריך לומר את זה בקול". 
 
"לרב עוזי משולם ז"ל, לבני משפחתו היקרים, ולכל אחינו יוצאי תימן, מזרח ובלקן, אנו חבים היום תיקון, שיתחיל את המסע של כולנו בדרך האמת והישר, הדרך התמימה שעם ישראל צווה ללכת בה. כפי ששרו יהודי תימן "אני יודע שזו הדרך, אני ידעתי שהדרך ארוכה... לא נלאינו לא עייפנו, ואת נפשנו מאושר לא ידענו. שם באופק מחכה היא, לא עוד בכי מר ונהי, לנצח עוד תקום היא ותחי", הוסיפה השרה. "אם יש צדק יופיע מיד".

ייפוי הכוח לשרה גמליאל
ייפוי הכוח לשרה גמליאל

גם אם לא נוכל עוד לרפא את הפצע לחלוטין, חובה עלינו לעשות את כל מה שביכולתנו לעשות כדי לתקן, לפחות במידת מה, את העוול שנעשה. לצד הפעולות הברוכות שנעשו על ידי הממשלה הנוכחית לפתיחת ארכיונים ולאפשר פתיחת קברים ובדיקות דנ"א לאיתור גורלם של יוצאי תימן, ההתנכלות לעוזי משולם היא פצע פתוח בלב החברה הישראלית".
 
משולם הואשם בקשירת קשר לביצוע פשע, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, ניסיון לחבלה בכוונה מחמירה (ירי על שוטרים), איומים, סיכון חיי אדם במזיד וייצור נשק והחזקתו שלא כדין. כמה מחסידיו נעצרו גם הם והוגשו נגדם כתבי אישום. הוא נידון ל-8 שנות מאסר וחסידיו נידונו לפרקי מאסר שנעו בין חודשים ספורים לחמש שנים.
 
 משולם שוחרר לבסוף כעבור חמש שנים, לאחר שהנשיא דאז עזר ויצמן קיצר את עונשו, ועקב מצבו הבריאותי הרעוע ועקב התנאים המגבילים של שחרורו - לא חזר לפעילותו הציבורית. הוא נפטר בשנת 2013. בנו עמי, אמר הערב למעריב אונליין: "הגיע השעה להתחיל לרפא את הפצע שאינו מגליד והגיע השעה לבדוק מי פשע באמת באירועי יהוד והגיע הזמן לתקן עוול המתמשך יום יום. יחד עם זאת התהליך פרוצדורלי וזו הדרך היחידה  בשבילי ובשביל רבבות. אבי הי"ד מאז ומתמיד לא חטא ולא פשע וכמובן לא התבצר".
 
"חשוב לזכור את שלומי הי"ד שנרצח ע"י צלף משטרתי שפל שדו"ח מצ"ח מוכיח שעדותו מלאה בסתירות ובשקרים. אני מברך את ח"כ גילה גמליאל על יוזמה ברוכה ועל מעבר מדיבורים למעשים". 

עוד אמר עמי למעריב אונליין כי "תיקון העוול בנושא חטיפת הילדים הולך יד ביד עם תיקון העוול הנוראי שנעשה כלפי אבי הי"ד חושף הפרשה. במשך שנים זעקנו אודות העוול שנעשה לאבי הי"ד ואודות פשע חטיפת הילדים. איש לא שמע אותנו בגלל מסך ההשתקה. אבי הי"ד הוא אזרח שומר חוק , נכה צה"ל ואיש למופת, שבמשך שנים תרם לעם ישראל - עוד לפני אירועי יהוד. נעשה כלפי אבי עוול, בין היתר במסע רצח אופי שיטתי ורדיפה של שנים". 
"גם כלפי עם ישראל נעשה עוול", הוסיף, "היות והעם היה נתון תחת השפעתו של מסע הרמיה התקשורתי כלפי אבי הי"ד, מסע שהתיר את דמו. לעוול הנוראי כלפי אבי היו שותפים הן הרשות השופטת והן הרשות המבצעת, במשפט ראווה וברדיפה שיטתית ארוכת שנים, בדיוק כפי שנעשה לפני שנים רבות לדרייפוס. אנו נמשיך לחשוף את הפשע והעוול במלוא עוצמתו וחומרתו, ואנו מודים לכל מי שיעזור לנו בנושא".

עמי משולם הפקיד בידי השרה גמליאל יפוי כוח, המאפשר לה לפנות בשמו בבקשת חנינה שכן בקשה כזו יש להגיש לנשיא באמצעות קרוב משפחה מדרגה ראשונה. למעריב נודע כי הפנייה לנשיא נעשתה לאחר בדיקה ראשונית עם מחלקת החנינות בבית הנשיא שם מסרו כי הם מוכנים לבדוק אפשרות של חנינה לאחר המוות כתקדים בארץ.