על רקע החלטת הממשלה על קיצוץ רוחבי של 1.35% בתקציב משרדי הממשלה, שצפוי  לעלות ל־%1.55 בשנת 2020, מנכ”ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב שלח אתמול מכתב לכלל מנהלי בתי החולים וקופות החולים בישראל בנושא ההיערכות לקיצוץ.

מהמכתב עולה כי הקיצוץ העיקרי יהיה במערך האשפוז, בחדרי המיון, בטיפול בפגים ובמניעת זיהומים. כמו כן ייפגע הסיוע לבתי החולים שערי צדק בירושלים ואסותא באשדוד, שנמצאים בגירעונות, ולקופות החולים. “ההוצאה הציבורית לבריאות בישראל היא מהנמוכות בעולם”, כתב מנכ”ל המשרד, “והעלייה בצורכי הבריאות בישראל היא הגבוהה בעולם, בשל הזדקנות האוכלוסייה והעלייה בתחלואה הכרונית. צורך השעה הוא הגדלת תקציב מערכת הבריאות, הזקוקה
לתוספת של 3 מיליארד שקל כדי להבטיח את עצמאות המערכת ולאפשר אספקת שירות זמין ואיכותי לתושבי ישראל”.

לדברי בר סימן טוב, “קיצוץ זה מצטרף לקיצוצים קודמים בתקציבי הבריאות, כך שלמעשה מאז שחתמנו בתחילת השנה עם משרד האוצר על תקציב 2019, קוצצו למעלה מ־100 מיליון שקל”. עוד הוא מדגיש: “אנו נאלצים להיערך ליישומה של הגזרה, מצרים על הפגיעה הצפויה ופועלים לבטלה ולהבטיח למערכת את התוספות הדרושות לה”.


לדברי סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, “מדובר בהחלטה חמורה שתפגע אנושות בבריאות אזרחי ישראל. מחיתי נחרצות בפני רה”מ והשרים על הקיצוץ הצפוי והבהרתי כי זה עלול להביא להרס מערכת הבריאות בישראל. הקיצוץ הגדול ביותר בשנים האחרונות יביא לפגיעה עד כדי ביטול התוכניות שנועדו להבטיח טיפול נאות באוכלוסייה. הבהרתי לרה”מ כי צורכי הבריאות של אזרחי ישראל עולים, לצד העלייה בתחלואת החורף והצורך להתמודד גם עם הסיכונים להתפרצויות בתחלואת חצבת ושפעת. אני שב וקורא לשר האוצר ולראש הממשלה להחריג את צורכי הבריאות מחרב הקיצוץ התקציבי ואף להביא להגדלת התקציב לבריאות”.

ח״כ אורלי לוי־אבקסיס, יו״ר פורום הפגים ומובילת יום הפג בכנסת, אמרה אתמול: ״נזקי הקיצוץ כבר כאן. הראשונים להיפגע הם תינוקות שרק נולדו וחייהם בסכנה. אני מלווה את ההורים שלהם שנים רבות ועדה לקשיים שאיתם הם מתמודדים. המחסור התקציבי שקיים כבר היום בפגיות הוא חמור, ומשמעות הקיצוץ היא גזר דין מוות. נוסף לכך יקוצץ הטיפול בזיהומים, שמהם מתים בכל שנה כ־5,000 איש. במקום לטפל ולמנוע מוות מיותר, המדינה מחמירה את המצב ומעלה את מספר הקורבנות”.

ח”כ איציק שמולי הוסיף: “הממשלה רוצה להנחית כאן מכת גרזן על ראשם של הקשישים, החולים והילדים בסיכון”. ח”כ מרב מיכאלי צייצה: “מחכות שעות במיון? חודשים לרפואת מומחים? ממשלת נתניהו אישרה קיצוץ שיעשה את כל זה עוד יותר גרוע”.