מאות מנהלי מוסדות אשפוז סיעודיים וצוותים מקצועיים שלהם הפגינו היום (שני) בתל השומר מול כנס של משרד הבריאות במחאה על הטיפול הלוקה של המשרד בקשישים סיעודיים. המפגינים, שהגיעו ממוסדות אשפוז מכל רחבי הארץ, נשאו שלטים נגד משרד הבריאות בקריאה לא להפקיר את הטיפול בקשישים הסיעודיים, ולהעניק למוסדות האשפוז את התקצוב הראוי להענקת טיפול הולם.



בשבוע שעבר חשפנו במעריב את המשבר במחלקות הסיעודיות בבתי האבות ברחבי הארץ שנסגרות לאיטן בזו אחר זו בשל תקצוב חסר של סבסוד הממשלה את המיטות הסיעודיות למאושפזים בגובה של שני שלישים בלבד מהצרכים האמיתיים והבסיסיים ביותר של תפעול המחלקות. ההשלכות על ציבור הקשישים הסיעודיים ההולך וגדל בישראל הן הרסניות וצפויות להביא למחסור של אלפי מיטות בסבסוד ממשלתי.



בעקבות הכתבה וכוונת בתי האבות לפנות לערכאות משפטיות, דחה משרד הבריאות לחודש הבא את המועד האחרון להגשת הצעות למכרז הבעייתי שבו קונה המדינה את שירותי האשפוז הסיעודי במחיר הנמוך מדי, כדי לאפשר הידברות בין הצדדים אבל המשבר רחוק מלהיפתר. במהלך ההפגנה התעמתו המפגינים עם דר' הארון כהן, מנהל האגף לגריאטריה במשרד הבריאות, בטענה כי הוא לא עושה מספיק בכדי לשכנע את קברניטי משרד הבריאות כי הענף נמצא על סף קריסה.



רחל, דיירת במוסד אשפוז סיעודי, הגיעה להפגנה על כסא גלגלים וסיפרה: "מגיל עשר וחצי אני משלמת מסים למדינה כדי שייתנו לי פתרון לעכשיו. לא באתי לקבל בחינם שום דבר מהמדינה. 70 שנה אני משלמת מסים, ולא ברור לי על מה. ברכה סקיו, מנהלת בית האבות "פנינת שלושת האבות " בירושלים, הוסיפה: "אני למדתי סיעוד כי בחרתי לטפל בזקני ישראל. היום, 40 שנה אחרי, אני אוהבת את התחום אבל אזלו לי הכוחות". אביטוב זלקין, מנכ"ל בית האבות "נווה הורים" בירושלים, אמר: "אם כל אחד מאיתנו מנהלי המוסדות לא היה דואג לקשישים, אז היינו מוציאים עשרה אמבולנסים כל אחד לחדר מיון. למחרת מדינת ישראל הייתה מושבתת. אנחנו לא עושים את זה כי אנחנו לא יכולים להסתכל למטופלים שלנו בעיניים ולומר שאין לנו אוכל טוב עבורם, אין לי טיפול, אין חיתול או אין לי אחות".



צילום: יח"צ



ברחבי הארץ קיימים 270 מוסדות אשפוז סיעודי. לאחרונה עשרות מהם פנו למשרד הבריאות עם דו"חות מקצועיים של רואי חשבון, שאינם תלויים האחד בשני, לפיהם קיים פער בין מחיר האשפוז הסיעודי אותו משרד הבריאות מוכן לשלם – 473 שקלים ליום עבור מטופל, בעוד המחיר בפועל עומד על 543 שקלים ליום. למרות הפצרות חוזרות ונשנות מצד מנהלי הבתים, משרד הבריאות מסרב בתוקף לחשוף את נוסחת החישוב של עלויות האשפוז כפי שהוא מוכן לשלם. מצוקה נוספת עליה קובלים בענף היא מצוקת כוח האדם. בהיעדר ידיים ישראליות, מבקשים במוסדות האשפוז מזה זמן אישור להעסיק באופן חוקי מטפלים זרים – בדומה לאשפוז בקהילה. למרות זאת, משרד הבריאות טרם הצטרף למאבקם ומשרד האוצר מסרב לדרישה בתוקף.



בתוך כך, ביום רביעי תתקיים מול משכן הכנסת הפגנת קשישים נגד הממשלה שהפילה השבוע בוועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק להעלאת קצבת הזקנה שהגיש יו"ר שדולת הקשישים, ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני). זאת למרות הסכמה עקרונית אליה הגיע ח"כ שמולי עם שר האוצר משה כחלון בשנה שעברה לפיה הסוגיה תיבחן. למרות התנגדות הממשלה הצעת החוק צפויה לעלות לדיון והצבעה בקריאה טרומית במליאת הכנסת. קצבת הזקנה העומדת על כ-2200 שקלים ליחיד לחודש לא עודכנה באופן מהותי עשרות שנים ואינה מוצמדת לשכר המינימום.



רק ל-28.7% מסך כל הישראלים מעל גיל 55 יש הכנסה כלשהי מפנסיה: ל-12.3% בקרב אלה שעדיין עובדים (בנוסף להכנסה מעבודתם) ול-40.5% בקרב אלה שלא עובדים. מכאן שהתלות בקצבת הזקנה, שרשמה בשנה החולפת תיקון סטטיסטי וקוסמטי של ששה שקלים בלבד, יוצרת תופעה חמורה של ירידה, לעיתים חדה, בהכנסה הפנויה ובאיכות החיים של מאות אלפי אזרחים ותיקים בישראל עם יציאתם לגמלאות.