אחרון לוחמי מרד גטו ורשה, שמחה רותם (קאז'יק), שנפטר בשבת בגיל 94, יובא היום למנוחת עולמים בבית העלמין בקיבוץ הראל, שם ייטמן ליד קברה של רעייתו גינה, שנפטרה לפני כשנה וחצי.

שר החינוך נפתלי בנט אמר בפתח ישיבת הממשלה אתמול: "במהלך השבת הלך לעולמו שמחה רותם (קאז'יק), אחרון החיים מלוחמי מרד גטו ורשה. הנחיתי את מנכ"ל משרד החינוך לקיים מחר יום ציון לזכרו, כדי שנזכור שבתוך השואה הייתה גם גבורה גדולה, ובזכותם אנחנו צמחנו מאותה שואה לתקומה. מחר, במהלך היום, יקיימו מערכי שיעור אודותיו".

קאז'יק, שהיה קשר בארגון היהודי הלוחם (אי"ל) בפיקודו של מרדכי אנילביץ', ארגן במאי 1943, כשהיה בן 19 בלבד, את חילוצם של 34 לוחמים מגטו ורשה הבוער דרך תעלות ביוב. במעשה גבורה זה הציל את אחרוני המורדים. בהלוויה היום ישתתפו יו"ר יד ושם אבנר שלו, וכן סגן יו"ר מועצת יד ושם יצחק (טולקה) ארד, ניצול שואה, בעברו פרטיזן בליטא ובבלארוס, שיביא את דבר הארגון. בהלוויה ישתתפו גם סגן השגריר הפולני פיוטר קוזלובסקי והנספח הצבאי בשגרירות פולין בישראל, שיניחו זר בשם ממשלת פולין.


מותו של קאז'יק סוקר אתמול בהרחבה בתקשורת הפולנית וגם סוכנות הידיעות הפולנית דיווחה על מותו של אחרון לוחמי מרד גטו ורשה. באפריל 2013 קיבל קאז'יק, בטקס לציון 70 שנה למרד גטו ורשה, את אות "פולוניה רסטיטוטה" ("פולין שבה לתחייה") מידי נשיא פולין ברוניסלב קומורובסקי, אירוע שתועד בסרט "המורדים האחרונים", שבו גם שחזר את הירידה לתעלות הביוב של ורשה.

מורדי גטו ורשה מובלים על ידי חיילים, מאי 1943. צילום: ללא


ראש עיריית ורשה ראפאל טרזסקובסקי פרסם אתמול בחשבון הטוויטר שלו הודעה על מותו של רותם וסיים אותה בעברית, באותיות לועזיות: "ברוך דיין אמת".  הוא גם העלה תמונה של האנדרטה ליד פתח תעלת הביוב ברחוב פרוסטה 51, משם הבריח קאז'יק קבוצה גדולה של מורדי הגטו לאזור הארי ומשם ליערות, וכתב: "בהוקרה לגיבור. היום אנו בעיקר זוכרים את המקום הזה".

ג'וני דניאלס, יו"ר עמותת "ממעמקים", הפועלת בפולין להנצחת זכר השואה, הדליק אתמול בוורשה נר זיכרון לזכרו של קאז'יק ליד האנדרטה לזכר גיבורי מרד גטו ורשה, שהוקמה על ידי הפסל נתן רפופורט באפריל 1948 במקום שבו ניצב הגטו, ונשא גם תפילה לזכרו. הוא ציטט מדברים שאמר בשעתו קאז'יק בראיון ליד ושם ובו העביר מסר לבני הנוער: "להיות בני אדם. אנחנו חיה על שתי רגליים. ממש כך. כך אני חושב, כך אני מרגיש. ובין החיות האלה, על שתי רגליים, יש גם אנשים, שראויים לשם הזה - 'אדם'".

קאז'יק הניח אחריו שני בנים, אחד מהם מתגורר עם משפחתו בקיבוץ הראל, שם תיערך ההלוויה, חמישה נכדים ואחות.