ראש הממשלה, בנימין נתניהו, המריא הלילה (ראשון) לביקור בזק בצ'אד, הממוקמת במרכז אפריקה. מדובר בביקור ראשון של ראש ממשלה ישראלי במדינה, וזהו ביקור גומלין לאחר ביקורו של הנשיא אידריס דבי בישראל, בחודש נובמבר האחרון. נתניהו יצא בשעה 01:00 לפנות בוקר לנג'מנה, שם הוא צפוי להכריז באופן רשמי על חידוש היחסים בין שתי המדינות, זאת לאחר נתק של למעלה מ-46 שנים.



עם המראתו לצ'אד אמר נתניהו: "אני יוצא עכשיו לעוד פריצת דרך היסטורית וחשובה, לצ'אד. מדינה מוסלמית ענקית שגובלת בלוב ובסודן. זה חלק מהמהפכה שאנחנו עושים בעולם הערבי והמוסלמי, הבטחתי לכם שזה יהיה. יהיו שם בשורות גדולות. יהיו עוד מדינות. זה מטריד מאוד, אפילו מעלה זעם אצל איראן ואצל הפלסטינים שמנסים למנוע זאת. הם לא הצליחו". 

כזכור, היחסים בין ישראל לצ'אד נותקו בשנת 1972 בעקבות הלחץ של מנהיג לוב מועמר קדאפי. על אף הנתק, מערכת היחסים נותרה לא רשמית אך רצופה, כפי שאמר בעצמו הנשיא דבי בדברים שנשא במשרד ראש הממשלה. דבי אמר באותה עת לנתניהו כי "זוהי הזדמנות לבטא את ההערכה העמוקה שאני חש למאמצים שאתה עושה כדי לקרב בין המדינות שלנו". 



בנוסף, דבי אמר עוד כי "כמובן שחידוש היחסים בינינו, שאני אישית מאד רוצה, אינם יכולים להעלים את הבעיה הפלסטינית". מטרת האיחוד בין המדינות נובעת מתוך רצונה של הממשלה להגדיל את מספר המדינות המוסלמיות איתן ישראל מקיימת קשרים. כמו כן, יש להעריך כי בתמורה ליחסים הטובים צ'אד תספר לישראל מידע טכנולוגי שנחוץ לה, בין היתר גם בתעשייה הצבאית.  



"תפירת תיקים"


נתניהו נוסע לצ'אד כשברקע הבחירות הקרבות וכן גם הסערות הציבוריות בענייניו המשפטיים. אמש נחשף ב"חברת החדשות" היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הורה במהלך חקירות ראש הממשלה לערוך תרגיל חקירה לנתניהו, במסגרתו הופתע ראש הממשלה לשמוע את הקלטת שבה הוא נשמע מדבר עם נוני מוזס. בדיווח הובאה גרסתו של מנדלבליט בפני מקורביו על תהליך קבלת ההחלטות בחקירות, בו הוא בין השאר מביע את אכזבתו מהתנהלות ראש הממשלה ומניסיונו להשפיע עליו.



מנדלבליט אמר למקורביו כי "עבדתי שנים עם נתניהו ולא עלו בעיות. לצערי, הגענו לאן שהגענו. אבל בשורה התחתונה התגלה כאן דפוס התנהגות בעייתי של נתניהו שמתחבר לבעלי הון, ובמקום להתרחק מהעניינים שלהם הוא פועל לקדם אותם. אני מבין את המשמעות של העמדת ראש הממשלה לדין. זה נפל במשמרת שלי ואדע לקבל את ההחלטה הנכונה רק על פי האמת".



מנדלבליט עם נתניהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



ראש הממשלה פרסם בעמוד הפייסבוק שלו את תגובתו לדיווח, וכתב: "אפילו כתב 'הארץ' נאלץ להודות שנערך כאן מסע צייד. מתברר שבמשך שנה המשטרה לא חקרה עבירות, אלא חיפשה עבירות נגדי. קוראים לזה 'תפירת תיקים'. תוכנית כזאת שמשודרת ערב החלטה שהיועמ"ש אמור לקבל בענייני, מטרידה עוד יותר מהראיון המביך של אלשיך בתוכנית 'עובדה', ערב פרסום המלצות המשטרה".



"הבחירה לשתף פעולה עם תוכנית כזאת, בעיתוי כזה, היא חסרת תקדים בתולדות המשפט הישראלי ומעלה סימני שאלה קשים. יש לי דברים חמורים לומר על מה שראינו הערב ואומר אותם כשאחזור מהמסע המדיני לצ׳אד", הוסיף ראש הממשלה.