לאחר שעות של הפגנה שקטה ורגועה יחסית, החלו עימותים בין כוחות המשטרה לבין המפגינים יוצאי אתיופיה, שמחו היום (רביעי) על הירי שגרם למותו של יהודה ביאדגה ז"ל. במהלך העימותים נפצעו שישה שוטרים, ו-11 מפגינים נעצרו. כמו כן, לאחר כשעה של התפרעויות פינו השוטרים את כיכר רבין ממפגינים, וכוחות המשטרה ממשיכים בפטרולים באזור ושומרים על כוח כוננות גבוה. 

כידוע, המחאה החלה היום בשעות הצהריים, במהלכה נחסמו כבישים רבים, כולל נתיבי איילון, עם התערבות מצומצמת של המשטרה ובלי שום אלימות מצד המפגינים, כעשר אלף לפי ההערכות. עם זאת, כאמור, בשעות הערב החלו התפרעויות ועימותים מול כוחות המשטרה. 
מעצרים בהפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב. צילום: יובל בגנו


עם פיזור המחאה החלו עשרות צעירים להתפרע, חלקם רעולי פנים, לגרום נזק לרכוש ולנסות ולחסום את צירי התנועה באזור. המתפרעים החלו בזריקות אבנים, בקבוקים וחפצים ושריפת פחים. בעקבות כך, משטרת ישראל החלה לפעול להפסקת ההתפרעות והוונדליזם ולפיזור המתפרעים.
עימותים מול המשטרה במחאת יוצאי אתיופיה. צילום: יובל בגנו
 
לשאלת "מעריב אונליין" את המפגינים מדוע לא נענו לקריאת המארגנים לשמור על הסדר, עונים חלק מהמפגינים כי "הנוער שלנו חייב את העימות הזה. הזעם פשוט גדול מידי". חלק מהמפגינים השליכו חפצים לעבר היס"מ, שהתפצלו לשני קווים והדפו דרומה על אבן גבירול את המתפרעים. ישנה נוכחות גבוהה מאד של שוטרים במקום. 
 

בלגן ברחוב אבן גבירול בתל אביב. צילום: יובל בגנו


כיכר רבין מוארת בדגל ישראל לכבוד ההפגנה. צילום: אבשלום ששוני


ממטה מאבק העדה האתיופית נמסר למעריב: "ההפגנה הסתיימה רשמית בשמונה וחצי ובסדר מופתי. אלפים השתתפו בה היום וצר לנו שהתקשורת מבליטה את התפרעותו של קומץ מפגינים קטן מתוכם. יודגש שהמארגנים מתנערים מהאלימות וקוראים לכל המפגינים שעוד נותרו בתל אביב לשמור על הסדר ולא להתעמת עם המשטרה. נציגים שלנו נמצאים במוקדי החיכוך ומנסים להרגיע את השטח. 
 
הזעם מובן והוא תוצאה של שיטור יתר אבל אין הצדקה להתנהגות אלימה. היום הוכחנו שאפשר לקיים מחאה אזרחית גדולה בסדר ובכבוד. צר לנו שקומץ מפגינים והתנהגותם הפסולה מעורר יותר עניין מאשר אלפי משתתפי העצרת הערב שכאבו את הגזענות בחברה הישראלית באופן מכובד ושקט כראוי לזכרון קורבנות שיטור היתר מול בני העדה האתיופית, ואשר סימניו ניכרים גם כעת ברחובות תל אביב כשמול קומץ מתפרעים מציבה המשטרה סדרי גודל לא פרופורציונליים של כוחות ומלהיטה עוד יותר את הרוחות. אנחנו פועלים להשיב את הסדר ולהפסיק את האלימות מכל צד"

צילום: אבשלום ששוני

 
בשעות הערב התכנסו אלפים בכיכר רבין, ונשאו דברים נגד האלימות המשטרתית כלפי בני העדה האתיופית. הקייסים אמרו למפגינים מעל הבמה בכיכר רבין: "יהודי אתיופיה הם יהודים וציונים גאים. אנחנו גאים בכם על ההתנהגות בהפגנה וגאים להיות חלק מהחברה הישראלית. בגזענות בחברה נאבק רק בדרכי שלום כמו שאבותינו לימדו אותנו. יישר כח למארגנים והמשיכו בדרך הזאת".

שחר מולה, ממארגני המחאה, אמר: "קהל יקר. אני מתרגש. אמרו עלינו שאנחנו קהילה אלימה. הוכחנו הערב את האחדות והלכידות שלנו. אני גאה על זה שאתם אחינו שלא מבני העדה נמצאים איתנו כאן. באנו להביע כאב. על אלימות משטרתית כלפי הילדים שלנו. יש שיא באלימות הזאת. ילד שלנו, לוחם הנדסה קרבית הלום קרב. הלך ברחוב מבולבל, לא בריא. אמו התקשרה לעזרה. הוא לא טופל ברווחה. 52 דקות הוא לא פגע באף אחד, איים על אף אחד.
הפלא ופלא כשהוא נתקל בשוטר שאמור להגן עליו הוא נורה שלוש פעמים".

"הגזענות היא לא רק במשטרה", אמרו. "היא במשרדי הממשלה, בקהילות ובשכונות. במערכת החינוך. ברבנות. בשוק התעסוקה. אנחנו באנו לכאן כיהודים שווי זכויות. נילחם כולנו, ואנחנו הרבנים הקייסים איתכם. באנו לארץ ישראל כיהודים שווי זכויות ולא כדי לקבל מכות ולסבול מגזענות בכל מקום. נמגר את הגזענות ונצליח ביחד".

הפגנת יוצאי אתיופיה. צילום: הלל מאיר/TPS

  
בשעות הצהריים הניפו המפגינים שלטים עליהם נכתב בין היתר "מח"ש - מחלקה לחיפוי שוטרים", "די לאלימות", "מח"ש מטייחים", "געזנות חורבן בית שלישי". השלט הבולט ביותר אותו הרימו המפגינים הוא "שוטרים רוצחים את ביתא ישראל". ישנם גם מפגינים שנשאו שלטים באנגלית והיו גם מפגינים רבים שהניפו את דגלי ישראל. אחד הדוברים אמר: "נמאס לנו מהיחס של המשטרה כלפינו. יהודה הוא אח שלנו. אני פה בגלל האמא, מסכנה. מה הוא עשה יהודה? הוא הלום קרב. לא נפקיר את הילדים שלנו". 

רבים מהמפגינים לא היו בני העדה האתיופית, אלא מי שבאו להזדהות עם מאבקם בגזענות המושרשת נגדם, לטענתם, במערכת אכיפת החוק בפרט ובחברה הישראלית בכלל. מהצד השני, דומה ששוטרי מחוז תל אביב תודרכו היטב על ידי הפיקוד הבכיר לאפשר את ההפגנה ולא להתקרב לעימות ישיר עם המפגינים. כאמור, לאורך כל זמן שההפגנה הייתה בצומת עזריאלי ובאיילון, ברדיוס של מאות מטרים מהמפגינים לא נראה ולו שוטר אחד. המשטרה, מיוזמתה, סגרה את צומת עזריאלי העמוס מאד בשעות אלה בדרך כלל, מכל עבריו ונמנעת בניגוד להרגלה בהפגנות קודמות במקום מהדיפת המפגינים אל רחבת ההפגנות שליד הקריה. 

צומת עזריאלי מלאה במפגינים. צילום: אבשלום ששוני



דסי שהגיע להפגין: "כל הזמן אנחנו מרגישים גזענות של המשטרה. עליתי לפני 27 שנים. אני מסודר בעבודה, אבל הגזענות כואבת לי". מפגינה מבוגרת שאחזה באחד המגאפונים אמרה כי "אנחנו האמהות של העדה לא נישבר. נהיה חזקות בשביל כולנו. יהודה היה צריך לחזור הביתה בחיים, אבל אנחנו נחזק את המשפחה ונהיה חזקים בשבילה בלי אלימות. כי זאת המדינה של כולנו. אנחנו לא קורבן, אנחנו אזרחים שווי זכויות ואלה השוטרים שלנו. אם יש גזענות ואפליה במדינה אז נדאג שלא תהיה, אבל רק בדרכי שלום".

פסיל לגסה, מנהל ערוץ הטלוויזיה הישראלי-אתיופי וממנהיגי העדה של יוצאי אתיופיה, התייחס למחאה היום והסביר כי "המחאה היום היא ביטוי לתחושת המיאוס מהמילים וההתנצלויות, מיאוס מוועדות. אנחנו כבר שבעים מהבטחות, נדמה שכל המאמצים שעשו נשברו בבת אחת. אנחנו בני העדה שבורים, אבל לא נוריד את הראש אלא נדרוש חישוב מסלול מחדש. לא ועדות, מעשים!". 

צילום: אבשלום ששוני

צילום: הלל מאיר/TPS


כאמור, בין המפגינים נראו גם פעילים פוליטיים, בהם מפגין שנשא את השלט מרצ מתחת לכותרת "גזענות לא במדינה שלי". מפגין אחר נושא את השלט "משטרת ישראל חולה בגזענות", ועוד מפגינה כתבה על שלט גדול: "יהודה מת מגזענות". חלקם עונדים טלאי על חולצתם, עליו כתוב "יהודי אתיופי".
 
סגנית ראש עיריית ת"א לשעבר, מהרטה ברוך, אמרה במהלך ההפגנה כי "כל מי שנמצא פה חלם ונלחם כדי להגיע למדינת ישראל. אף אחד לא עלה לישראל כדי לוותר. המדינה הזו היא שלנו כמו של כל אחד אחר. בעדה שלנו יש נחישות וכח לנצח את האלימים, לנצח את הגזענים ולעשות צדק. במקורות כתוב "צדק צדק תרדוף" וזאת המשימה שלנו".
נתיבי איילון חסומים. צילום: אבשלום ששוני


איילון חסום לתנועה. צילום: יובל בגנו

 
צילום: תומר נויברג, פלאש 90

 
אחד המפגינים אמר כי "לא איראן מסכנת את ישראל – הגזענות מסכנת אותנו. אף ישראלי ממוצא אתיופי לא מפחד מהטילים של נסראללה ואיראן, אבל יש אתיופים בישראל שמפחדים מאלות המשטרה. נתניהו וארדן רואים בכל מחאה כאיום על השלטון. זה עיוות - מחאה זו הזדמנות לתיקון. מערכות השלטון בישראל חייבות בשינוי עמוק ביחס כלפי הישראלים שעלו מאתיופיה לישראל".
 
"אלימות לא פותרים באלימות. הכי קל להתפוצץ", קרא אחד ממובילי המחאה. "הכי קל לקחת חיי אדם, הכי קל לקחת חיי אדם של שוטר, כי הילדים שלנו נהרגים ע"י שוטרים, אבל זה יהיה הכי קל. אבל אחר כך יגידו שאנחנו קהילה אלימה, שאנחנו אזרחים לא טובים, ואנחנו לא כאלה. אז אנחנו מכאן פונים למקבלי ההחלטות ונעביר מסר - יש כאן רפיסות".
  
צילום: תומר נויברג, פלאש 90