"החזית הגאה", תנועה חברתית למען מעורבות פוליטית בקהילת הלהט"ב, המורכבת מפעילים מכלל המפלגות, מפרסמת הערב (שבת) את "המדד הגאה" לכנסת ה-20, הכנסת היוצאת, ולקראת הבחירות לכנסת ה-21. המדד הגאה הראשון מסוגו, מדרג ומשקף את העשייה של חברי הכנסת עבור הקהילה הגאה - בביטחון, בחינוך, בבריאות, בקידום שוויון זכויות ועוד.



תוצאותיו של המדד בעיקר מצערות ומהן משתמע כי הקואליציה היוצאת ברובה מקבלת ציון שלילי, וכי מי שניהלה את רוב המאבק למען זכויות הישראלים בני הקהילה הלהט"בית היו חברי האופוזיציה היוצאת. תוצאות המדד הגאה מבית "החזית הגאה" מדרגות את כל 120 הח"כים על פי שורה של קריטריונים זהים שנבחנו, וזו העשירייה הראשונה:



במקום הראשון ח"כ מיכל רוזין (מרצ), אחריה ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), ח"כ מרב מיכאלי (העבודה), ח"כ דב חנין (חד"ש) שלא מתמודד לכנסת הבאה, ח"כ נחמן שי (העבודה), ח"כ יואל חסון (התנועה), ח"כ רויטל סוויד (העבודה), ח"כ איציק שמולי (העבודה), ח"כ מיכל בירן (העבודה) וח"כ סתיו שפיר (העבודה), כולם חברי האופוזיציה היוצאת.



במדד סיעות הכנסת של המפלגות השונות קיבלה סיעת מרצ את הניקוד הגבוה ביותר, אחרי סיעת המחנה הציוני שהורכבה מהעבודה והתנועה, ואחריהן יש עתיד וסיעת היחיד של אורלי לוי-אבקסיס. כל סיעות הקואליציה ממוקמות רק אחר כך, כולנו קודם ואחר כך הליכוד, כשהמפלגות הדתיות בתחתית הדירוג.



מליאת הכנסת. צילום: מרק ישראל סלם


52% מחברי הכנסת עם ציון סופי נכשל


מבין שני הח"כים המשתייכים לקהילת הלהט"ב ניתן להבחין בבירור בח"כ איציק שמולי (העבודה) בעשירייה הראשונה ובמקום השמיני בעוד ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) רק במקום ה-22, ועדיין, זה שקיבל את הדירוג הגבוה ביותר במדד מבין כל חברי הקואליציה, אחריו רק שלוש ח"כיות קואליציה עם ציון חיובי – ח"כ מרב בן ארי (כולנו) במקום ה-36, ח"כ שרן השכל (הליכוד) במקום ה-54 וח"כ רחל עזריה (כולנו) שבינתיים פרשה מהמפלגה, במקום ה-57 מבין 120 חברי הכנסת היוצאת.



במדד נוקדו בין היתר הצבעות בעד ונגד הקהילה הלהט"בית, יוזמות של הצעות חוק ותמיכות בהצעות חוק מצד ח"כים בנושא זכויות הקהילה, העלאת שאילתות לשרי הממשלה והצעות לסדר יום הכנסת ועוד. 52% מחברי הכנסת סיימו את המדד עם ציון סופי נכשל, בהם כאמור מלבד ארבעה כל חברי הקואליציה.



"בכנסת ה-20 לא עבר אף חוק פרו-להט"בי, על אף שעלו להצבעה מעל ל-40 חוקים שונים. לא מדובר רק בחוקים שנויים במחלוקת כמו חוק הפונדקאות או ברית הזוגיות, אלא גם חוקים כמו איסור אפליית סטודנט, השוואת מעמדם של משפחות שכולות להט"ביות או חוק המרחיב את הגדרת פשע שנאה גם כאלימות נגד להט"בים" מבהירים אנשי החזית הגאה.