הבוקר (רביעי) נפגשנו בקרמלין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לראשונה מאז תקרית הפלת המטוס רוסי, וסיכמו "להמשיך לפעול נגד איראן", זאת על אף שלאחרונה החליטה רוסיה להעביר לטורקיה את מערכת ההגנה האווירית S-400. הדבר מעורר את השאלה האם היחסים בין רוסיה לישראל יתהדקו, או ידרדרו לכדי עימות? שגרירת ישראל ברוסיה לשעבר, פרופ' עליזה שנהר, העריכה בראיון ב-103FM, את הסיכויים לעימות בין המדינות. 



"היה מתח מאוד גדול בין רוסיה לישראל לאחרונה", אמרה שנהר, והוסיפה כי "היו ניסיונות רבים של נתניהו להיפגש עם פוטין לאחר הפלת המטוס הרוסי, שלא קרו. זה מעיד על המתח, הקור והכעס של הרוסים על ההתנהלות הישראלית בסוריה. אני מתארת לעצמי שאחת המוטיבציות של פוטין לפגישה עם נתניהו היא עסקת המאה של טראמפ. הרוסים מאוד מעוניינים להיות שותפים בהליכים שונים במזרח התיכון. האינטרס של הרוסים הוא לחזור ולהיות מעצמה, להרגיש כמעצמה שיתחשבו בה".

אולי פוטין משתמש באיראן כדי לבסס את כוחו בסוריה, אבל גם משתמש בישראל כדי לרסן את איראן. פעם הוא נפגש איתנו ופעם הוא נפגש איתם.
"אין לי ספק שזה נכון. ברגע שאנחנו לא שיחקנו את התפקיד שלנו, אלא העזנו לקחת על עצמנו תפקיד אחר, ברור שתהיה כאן תגובה חריפה. ברור שפוטין משחק בנו ובאיראנים בסוריה, וברור גם שהאינטרס שלו הוא האינטרס הרוסי. אנחנו חושבים תמיד שמדובר בקשר אישי בין נתניהו לפוטין שהיה לידו במצעד הניצחון במוסקבה. אך בסופו של דבר מנהיגים אחרים פשוט לא רצו לבוא בגלל נושא האוקראינים. הם קודם כל מנסים לקדם את האינטרס שלהם".

צ'רצ'יל אמר שתמיד צריך לחפש את האינטרס הרוסי. הטענות לתקיפות סייבר הוא התגלגלות מודרנית לפרוטוקולים של זקני ציון. רוסיה רוצה לחזור להיות מעצמה. יש לה רגישות נחיתות מול המערב.
"אני חושבת שהנושא הזה הועצם אחרי התפרקות ברית המועצות. רוסיה הרגישה שמזלזלים בה, שמבטלים אותה ושאין לה תפקיד או מקום. ברור שהאינטרס שלה הוא לחזור להיות מעצמה שמשפיעה על העולם כולו. יכול להיות שכל ההתערבויות רק נועדו לערער דמוקרטיות במקומות אחרים".

האם האופק הוא שאנחנו לקראת התנגשות מול רוסיה, או שאפשר לבנות עליה שלא תיתן לאיראן לנצח?
"אנחנו לא ניכנס לעימות מול רוסיה, ונצטרך למצוא דרך להמשיך את המשחק הזה על פי הכללים הרוסים מבלי להגיע לעימות".