תולעת חדקונית הדקל האדומה היא מזיק נפוץ ברחבי העולם, ובישראל אין כמעט אדם שלא נתקל במגיפה ההורסת בשנים האחרונות בשיטתיות אלפים מדקלי הארץ הנפוצים בערים ובטבע הארץ־ישראלי כאחד, כשהתולעת המזיקה אוכלת את גזעי הדקלים מבפנים ומביאה לקריסתם ומותם, לעתים גם על בני אדם וכלי רכב ללא התראה מוקדמת. הבעיה נפוצה כבר בכל רחבי הארץ. על פי נתוני ארגון המזון והחקלאות העולמי, כ־30% מתוצרי הדקלים בעולם נפגעים כתוצאה מפעילות התולעת, ובישראל קרסו בשנה החולפת עשרות רבות של דקלים במטעים ובאזורים מיושבים.
זחלי החדקונית גדלים בפנים גזע העץ ללא כל זיהוי או סימנים חיצוניים בשלבים הראשוניים, ומכרסמים את פנים הגזע עד להיחלשותו המוחלטת ולקריסת העץ. היות שהזחל פועל “מתחת לרדאר", עד היום לא נמצאה דרך יעילה לזהות מראש האם העץ נגוע, ולכן עד כה בוצע מראש בעיקר טיפול מניעתי כולל, מספר פעמים בשנה, על ידי ריסוס והחדרת חומרי הדברה אל תוך העץ. כעת אנחנו מפרסמים לראשונה מה שעתיד להיות פיתוח ראשון מסוגו, שיביא לסוף המגיפה המעלימה בשיטתיות מנופי וערי הארץ את הדקל האהוב והנפוץ החביב כל כך על מתכנני הגינות בישראל. פיתוח זה כבר מוטמע בשטחי גינות ציבוריות ברחבי הארץ.
 
“אדמה פתרונות לחקלאות" יצאה בשת"פ ייחודי עם חברת הטכנולוגיה Agrint, ובמסגרתו הן מציעות מוצר חדשני לאיתור מוקדם של חדקונית הדקל בתוך גזעי עצי הדקל. לאחר שצברו מומחיות בפיתוח חיישנים בתעשיות הצבאיות, הקים יהונתן בן המוזג, יחד עם קבוצת יוצאי 8200, את חברת Agrint אשר פיתחה את הטכנולוגיה הייחודית IoTree, שמבוססת על חיישן ססמי ייחודי המוחדר לגזע העץ ולאחר מספר ימים יכול לאתר את התנודות הקלות ביותר שיוצרים הזחלים.

האתגר המרכזי הינו בידוד האותות שיוצרים זחלים, לפעמים בגודל של פחות מסנטימטר, בתוך עץ השוקל 5 טונות ויותר ובסביבה אורבנית רועשת. הנתונים מעובדים במחשבי החברה ונשלחים ישירות למחשב הלקוח ולאפליקציה בטלפון הנייד ומאפשרים לעקוב בזמן־אמת אחר העצים ולקבל מידע האם העץ נקי ממזיקים או שמא נגוע במזיק ודורש טיפול.
 

בן המוזג מסביר: “סיכויי ההצלחה של הטיפול וכמות הטיפולים עד להדברת המזיק מושפעים מאוד מהשלב שבו התגלה המזיק. אלפי חיישנים כבר מותקנים בארץ ובעולם והטכנולוגיה הזו תסייע לעיריות, לגננים ולחקלאים לגלות מראש את הסכנה ולטפל רק בעצים שנדבקו, כבר בשלבים המוקדמים, ונוסף על כך - לקבל אינדיקציה מהירה על הצלחת הטיפול".
 
בחברת “אדמה" מוסיפים: “מדובר בחקלאות 4.0, שהינה חקלאות חכמה, מדויקת ויעילה הרבה יותר. בעזרת שימוש בסנסורים נוצרת סביבה המאפשרת טיפול ממוקד בדקלים בחומרים ייעודיים ובאופן מצומצם ומושכל".