בית הנשיא מסר הבוקר (שלישי) ביגון עמוק על פטירתה של נחמה ריבלין ז"ל, רעייתו של נשיא המדינה ראובן ריבלין. היא הלכה הבוקר לעולמה בבית החולים בילינסון שבפתח תקווה, ערב יום הולדתה ה-74. היא עברה השתלת ריאה לפני כשלושה חודשים, הליך לו נזקקה בשל מחלת פיברוזיס ריאתי ממנה סבלה בשנים האחרונות. הלווייתה תתקיים מחר בחלקת גדולי האומה בהר הרצל.
בית הנשיא הוריד את הדגלים לחצי התורן
 
בהודעה נמסר: "נשיא המדינה ובני המשפחה מבקשים להודות לצוות בית החולים בילינסון כולו, על הטיפול המסור, הרגיש והמקצועי לו זכתה במהלך החודשים האחרונים, לילות כימים, בלב רחב ובמאור פנים. בנוסף, מבקשת משפחת ריבלין להודות לאזרחי ישראל ולראשי העדות, אשר לא פסקו מלדרוש בשלומה של נחמה, לשלוח אל בית החולים ובית הנשיא מכתבים וציורי ילדים מרגשים, ולהתפלל לרפואתה יום יום, שעה שעה. דאגה זו העניקה לנשיא ולבני המשפחה כולם, כוחות ותמיכה שלא ניתן לתאר את עוצמתם במילים".
 
"תודת המשפחה שלוחה גם למשפחת חלבלי אשר תרמה לנחמה את ריאתו של בנם יאיר ז״ל על אצילותם מעוררת ההשראה ועל המעשה המופלא שעשו. 
נבקש מהציבור הרחב ומאמצעי התקשורת לאפשר למשפחה להתכנס באבלה בשעות אלה ולהימנע מפניה ישירה אל בני המשפחה".


מבית החולים נמסר: "שלושה חודשים  לאחר השתלת הריאה נפטרה הבוקר גב נחמה ריבלין. לצערנו כל מאמצי הרופאים לייצב אותה לאורך זמן בתהליך השיקום המורכב שעברה לאחר ההשתלה, לא צלחו. הצוותים הרפואיים של מערך לב חזה, ריאות, קרדיולוגיה וטיפול נמרץ לא משו ממיטתה של גב ריבלין בכל התקופה וטיפלו באישה מופלאה זו במסירות ומקצועיות. זהו יום עצוב עבור כולנו במרכז הרפואי, וצוות בית החולים אבל ומרכין ראש. אנו מחבקים את המשפחה ושולחים את תנחומינו לנשיא המדינה, ילדיה, נכדיה ובני משפחתה של נחמה. אנו מחזקים את ידי המשפחה בשעות קשות אלו. משפחה אצילית שתמכה ועטפה את גב' ריבלין בתקופת אישפוזה הממושכת. יהי זיכרה ברוך".

פרופסור מרדכי קרמר מנהל מערך הריאות בבילינסון ליווה את ריבלין ב-12 השנים האחרונות. "זה יום עצוב לכל עם ישראל ולנו בבית החולים בילינסון על פטירתה של נחמה לאחר השתלת הריאה שעברה לפני שלושה חודשים. היא היתה הפציינטית שלי ב-12 השנים האחרונות, טיפלתי בה במחלת הפיברוזיס", סיפר, "זו מחלה שהולכת ואוכלת את הריאה באופן הדרגתי, עד אשר היא לא מתפקדת כלל". הוא ציין כי "נחמה נזקקה לחמצן בשנים האחרונות ולמרות זאת היא התעקשה ללוות את את בעלה הנשיא בביקוריו בעולם".
 
פרופסור קרמר הוסיף כי "בשנה האחרונה חלה החמרה במצבה ובחודשים האחרונים הבנו שהיא לא תוכל לשרוד בלי השתלת ריאה. היא עברה אותה לפני כשלושה חודשים, אך מערכות הגוף שלה לא שרדו את הניתוח המורכב". הוא סיפר על הקשר המיוחד שלהם: "נחמה היתה בשבילי לא רק פציינטית, אלא גם חברת נפש. לאורך השנים עקבתי אחריה במיוחד לפני הטיסות לחו"ל". הרופא הבכיר סיפר על שיחתם לפני ההשתלה - "שמחתי לשמוע אותה אומרת שהיא תעבור את זה, רצתה לחזור לחיים רגילים ולהמשיך ללוות את הנשיא בהמשך הפיעילות העולמית שלו. לאחר ההשתלה כשרציתי לטוס לכנס, ביקשתי רשותה והיא אישרה לי לטוס".

צילום: רויטרס


נחמה וראובן ריבלין נישאו בשנת 1971, ולהם שלושה ילדים משותפים, ריבי (רבקה), ענת ורן, היתה סבתא למתן, זיו, שי, קרני, מאיה, דניאלה ויהב, ואחות לורדה. כמו כן, לנשיא עצמו יש בן נוסף מאשתו הראשונה. היא ליוותה אותו הרחק מעין התקשורת והציבור מאז בחירתו הראשונה לכנסת השתים עשרה בשנת 1988. היא לא היתה מעורבת באופן משמעותי בחיים הפוליטיים של בעלה, אך מתלווה אליו לאירועים ממלכתיים וטקסים רשמיים.
היא נחשפה לציבור הרחב לאחר בחירות 2014 לנשיאות ישראל, בהן זכה בעלה. לאחר בחירתו, אמרה נחמה כי קשה לה להתרגל למעמד החדש. במהלך כהונתה כרעיית הנשיא היא פעלה למען אימהות שכולות ודאגה לקידום נושאים שונים כמו איכות הסביבה וילדים פגועים. היא מוגדרת כתומכת נלהבת של נשים וילדים, כאשר בימיה הראשונים כרעיית הנשיא, היא אירחה במשכן הנשיא כ-200 פעילי אקי"ם במטרה לקדם את התמיכה בילדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית.

צילום: תומר רייכמן
כמסר של שלום וסובלנות, היא אירחה יחד עם בעלה תלמידים ומורים מהמרכז "יד ביד: המרכז לחינוך יהודי ערבי בישראל" בבית הנשיא לאחר שבית הספר שלהם הוצת. בחודש מרץ 2016 נפגשה ריבלין עם 16 נשים שהותקפו מינית ושהסכימו לחשוף את סיפורן בפומבי בבית הנשיא. בשנה שעברה אף השתתפה בדיבוב הסרט "הדוב פדינגטון 2".

ריבלין נולדה ביוני 1945 במושב חרות למנדי ודרורה קיילה שולמן, ממקימי המושב. אמה, שעלתה לארץ ישראל מאוקראינה, התאלמנה, כאשר נחמה הייתה נערה צעירה. היא למדה בבית הספר התיכון האזורי רופין שבעמק חפר. מסיבות רפואיות, לא התגייסה לצבא הגנה לישראל ובשנת 1964 החלה ללמוד באוניברסיטה העברית בירושלים. עם סיום הלימודים קיבלה תואר ראשון בביוטכנולוגיה ובזואולוגיה, יחד עם תעודת הוראה במדעי הטבע.

במשך שנים ארוכות עבדה באוניברסיטה העברית כמזכירה מדעית במכון למדעי החיים. תחילה עבדה כמזכירה במחלקה לזואולוגיה ואחר כך במחלקת אקולוגיה. בשנת 2007 פרשה נחמה לפנסיה ואז גם גילתה שהיא לוקה במחלת ריאות חשוכת מרפא שאילצה אותה להיעזר במכשיר חמצן נייד. כשעברה נחמה אל בית הנשיא בחרה להתמקד באומנות, בפעילות למען ילדים עם צרכים מיוחדים, באיכות הסביבה והטבע ובשמירה על כדור הארץ מתוך חמלה ואהבת הבריות. 

 
נחמה הקימה גינה קהילתית בגינת בית הנשיא אליה הגיעו ילדים מהשכונות ברחבי הארץ כדי לזרוע ולשתול צמחים, תבלינים ופרחים באופן קבוע. 
היא פקדה תדיר את כל מוסדות התרבות בארץ, בדגש על המוסדות הירושלמיים, מתוך אהבה אמיתית לאומנות על כל סוגיה. מקום מיוחד שמרה נחמה לסנימטק בירושלים ולבית הקולנוע סמדר שם נהגה לצפות בסרטים באופן קבוע.
 
חיבתה של נחמה לספרות עברית ולאומנות הביאה אותה לכתוב מפעם לפעם על סופרים וסופרות שאהבה במיוחד בפוסטים שפרסמה בעמוד הפייסבוק הרשמי של הנשיא. ״שלום לכולם, כאן נחמה,״ היה הפתיח הקבוע של הפוסטים שכתבה, אותם חתמה במילים ״שלכם, נחמה״ אשר הפכו חביבים במיוחד על ציבור העוקבים של העמוד ועל שוחרי התרבות והאומנות בארץ.
 
בשנת 2018 יסדה נחמה את פרס רעיית נשיא המדינה לשירה עברית. במעמד הכרזת הועדה על הזוכה עמיחי חסון, אמרה  נחמה: "אני מברכת את אוהבי ואוהבות השפה והמילים, את הכותבים והכותבות שעושים בהם קסמים וכשפים ומאחלת לעולמנו שתמיד יהיו בו אנשים שמשוררים אותו.״