מפעל פניציה מירוחם המייצר בקבוקי זכוכית, עשוי להימצא בסכנת סגירה עקב חרם חרדי זאת בשל פעילותו בשבת. מיכאל שוורץ, מנכ"ל פניציה ירוחם וישראל כהן מאתר "כיכר השבת" סיפרו על הדבר בראיון לתכנית "איפה הכסף" של ענת דוידוב ב-103FM. מיכאל, מנכ"ל חברת פניציה, סיפר: "פניציה היא מפעל שקיים כבר משנת 1934 ועבר תהפוכות רבות עד שפשט את הרגל לפני 15 שנה ונרכש על ידי פילנתרופ יהודי שהשקיע כדי לייצב את החברה ועד כה המפעל היה מצליח ועצמאי".



כעת מתעוררת בעיית השבת. אי אפשר להפסיק את העבודה במפעל אפילו לא ביום?
"אכן כך. המפעל מייצר בקבוקים וצנצנות ומבוסס על תנור גדול שמכיל טונות של זכוכית וצריך להזרים לו חום באופן קבוע. ניסינו לחפש פתרונות כבר לפני כשנתיים, יחד עם המכון הטכנולוגי וכל הרבנים שהצטרפו למהלך, השקענו באוטומציה של הקווים בסכומי עתק והגענו למינימום מגע אדם כך שאין לנו שום עובד שאנחנו מכריחים אותו לעבור בשבת, הבאנו עובדים זרים בעלויות עצומות וכעת מגייסים עובדים גם מהמגזר הבדואי. עד כה זה היה מקובל על כולם".



ומה קרה?
"גורמים חרדים פונים ללקוחותינו וקוראים שלא לרכוש את המוצרים שלנו, ואנחנו חווים ירידות של מיליוני שקלים. אנחנו חשים זאת בהדרגתית בשנתיים האחרונות וזה מתגבר בחודשים האחרונים. השקענו המון כספים לצורכי התייעלות אך אנחנו לא מצליחים למכור כי הלקוחות שלנו כנראה מאוימים כי אנחנו כביכול מוכרים בשבת. אם זה יימשך החברה שלנו עלולה להיסגר".



ישראל כהן ('כיכר השבת'), אמר: "אני מלווה את הסיפור הזה כבר חצי שנה. היו פגישות עם הוועדה למען השבת ויש כאן רגישות, גם ליהודים המסורתיים, שנאלצים לעבוד בגלל לחץ כלכלי וחברתי, וגם בעיה שעורר האדמו"ר מגור לפני חצי שנה כשאמר לחסידיו שאת היין מקדשים בשבת אך הבקבוקים נעשים תוך חילול שבת ולכן לא צריך לרכוש את אותה התוצרת. בפועל אי אפשר להכריח אנשים חרדים לרכוש".



אני לא מבינה מה קרה. מה השתנה פתאום?
"יכול להיות שמישהו פתאום שם לב. אנשים לא היו מודעים לסיפור הזה. אחרי שהפרשה הזו צפה צריך למצוא לה פתרון. דיברו על פתרון טכנולוגי וחיפשו כל מיני. אני מאמין שאפשר להגיע לעמק השווה אך מכיוון שזה הפך למלחמה תקשורתית דתית אז כולם מקשיחים עמדות. אדם שמקדש על היין בשבת רוצה בקבוק שיוצר ביום חול".