האירוויזיון הקרוב שובר שיאים. עוד לפני סבב ההסלמה בדרום והאיומים המפורשים של ארגוני הטרור לטרפד את האירוויזיון, מדובר באחד ממבצעי האבטחה הגדולים ביותר שנערכו בישראל אי פעם.


"זה אירוע עם רגישות ונפיצות גדולים מאוד. הרבה נציגים ממדינות באירופה. וגם אם היו פה מבצעי אבטחה גדולים כמו ההלוויה של שמעון פרס, כאן יש הרבה יותר גורמים שמעוניינים לשבש את התחרות והרבה יותר היבטים בינלאומיים", אומר רמי מגנזי, מנכל חברת מוקד אמון, שנבחרה לספק את שירותי האבטחה של אירועי האירוויזיון.

עוד בטרם הוכרז מתחם האקספו בגני התערוכה כשטח סטרילי, שירותי האבטחה החלו כבר בחודש פברואר האחרון ללוות מקרוב את כל הזמרים וחברי המשלחות שהגיעו לצילומי הגלויות. אלא שהאירועים האחרונים בדרום רק הוסיפו עוד מדרגה של מצב חירום. "בסוף השבוע האחרון עברנו תדרוך נוסף של ירי טילים, והתחלנו לעבוד על כל התרחישים הצפויים, צירי פינוי, ואיך מפנים בעת הצורך", מפרט מגנזי ומוסיף: "כל המתחם הוגדר סטרילי. כל ציוד, או אדם, שנכנס לטריטוריה הזאת, עובר בידוק מדוקדק שיבטיח שהוא לא יכול ליצור אלמנט של פיגוע שלילי, כזה או אחר".

מבחינתו של מגנזי, האתגר הגדול הוא להבטיח את ביטחונם של האורחים, אך בה בעת לא לקלקל את חוויית האירוע. "אנחנו מבטיחים זאת בעזרת איסוף מוקדם, אימונים וההכשרות שהצוות עובר, איך לזהות על בסיס זיהוי מוקדם את האנשים הפוטנציאליים, ו'לדקור' רק את האנשים הרלוונטיים. היינו די משוכנעים, לפי הערכות המצב שהגיעו אלינו, שבסופו של דבר הבועה התל אביבית לא תחווה את הסבב האחרון. לשמחתנו, זה מה שקרה בפועל. לא נתנו לדבר הזה לצאת החוצה ושידרנו כל הזמן עסקים כרגיל".


גם נושא הביטוח הפך לרגיש במיוחד בכל הקשור לאירוויזיון 2019. "הכשרה חברה לביטוח", שזכתה במרכז רב משתתפים כחברת הביטוח של התאגיד, הפכה להיות גם המבטחת של האירוויזיון. "אנחנו גאים ליטול חלק בחגיגה העולמית", אומר ערן אופיר, סמנכ"ל וראש אגף ביטוח אלמנטרי בהכשרה. 

החברה מבטחת את האירוע עצמו ואת באי האירוע במסגרת אחריות לצד ג'. עלות הפוליסה הכוללת מוערכת בעשרות מיליוני שקלים, "והביטוח יכלול פיצוי במקרה של נזק שייגרם לצדדים שלישיים, שייקחו חלק באירוע. אם מישהו מהמשתתפים ימעד, או ייפצע, במהלך האירוע, או אם ייגרם נזק לרכוש של ספקים או נותני שירות, הוא יכוסה על ידי הכשרה עד תקרת הכיסוי", מוסיפים בחברת הביטוח.