מדינת ישראל מתייחדת היום עם זכרם של 23,741 חללי מערכות ישראל שנפלו משנת תר"ך (1860) ועד היום, ושל 3,150 האזרחים שנרצחו בפעולות איבה מאז קום המדינה, בהם ארבעה שנהרגו בסבבה הלחימה בדרום. בשעה 11:00 תושמע צפירה, ולאחריה ייפתח בהר הרצל בירושלים טקס האזכרה המרכזי לחללי צה"ל וכן טקסי אזכרה לנופלים בבתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ. ב־13:00 יתקיים בהר הטקס המרכזי לזכר נפגעי פעולות האיבה.

לקראת יום הזיכרון נתניהו מפרסם הבוקר את איגרת ראש הממשלה ושר הביטחון למשפחות השכולות, שבה כתב, בין היתר: "צמד המילים 'זיכרון ועצמאות' מלווה את קיומנו הלאומי זה 71 שנים. מאז שעמנו הגשים את כיסופי הדורות לחידוש הריבונות המדינית, מגיני ארצנו עומדים על משמרתם דרוכים ונחושים. עובדת היותנו אומה בת חורין מובטחת בזכות נכונות ההקרבה של בנינו ובנותינו. קורבן הנופלים – קודש, גבורתם – מופת, זכרם – נצח".

לבית העלמין בקרית שאול בתל אביב הגיעו הבוקר החברים מפלוגה ז' של גדוד 74 בחטיבת 188, שלחמו בקרבות הבלימה ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים, על מנת להרכין ראש לזכר חבריהם שנפלו.
 
חברי פלוגה ז' של גדוד 74 מחטיבה 188
חברי פלוגה ז' של גדוד 74 מחטיבה 188

אירועי יום הזיכרון נפתחו אמש בשעה 20:00 בצפירת דומייה בת דקה. לאחר מכן נפתחה ברחבת הכותל המערבי העצרת ממלכתית להדלקת נר זיכרון במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין, הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש המוסד יוסי כהן, יו"ר ארגון יד לבנים אלי בן שם, יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל תמי שלח, הרב הצבאי הראשי איל קרים, ראש עיריית ירושלים משה ליאון ובני משפחות שכולות. החזן הצבאי הראשי סא"ל שי אברמסון נשא את תפילת "אל מלא רחמים, והנשיא ריבלין הדליק את האבוקה לזכר הנופלים לצדה של סימה אברהמי, אלמנתו של רב־נגד פסקל יום טוב אברהמי ז"ל שנפל בהיתקלות עם מחבלים בגבול מצרים.
 
הנשיא ריבלין הזכיר בנאומו כי "לפני חודש הבאנו למנוחת עולמים את רב־סמל זכריה באומל ז"ל, 37 שנים אחרי שנפל בקרב סולטן יעקוב. בכך, קיימה מדינת ישראל את ההבטחה לכל אב ואם בישראל, ההבטחה להחזיר את הבנים שלא שבו מן הקרב הביתה. זהו חוב שאנחנו ממשיכים לשאת איתנו למשפחותיהם של כל נעדרי צה"ל וחלליו שמקום קבורתם לא נודע".

  


הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר בטקס: "לפני זמן קצר קטעה הצפירה את החול והכריזה קודש. קול הצפירה כקול הזעקה של אם שאיבדה את בנה ובת שאיבדה את אביה. זהו רגע ייחודי המאפשר לחוש את צעקת הלב וסערת הרגש. אך יש לצפירה עוצמה נוספת", הוסיף הרמטכ"ל, "היא מוחקת גבולות בין מחנות, מפוררת מחיצות ומאחדת את העם. החללים נפלו בשירות העם וכל אחד מהם היה ללבנה נוספת שחיזקה את כותל הביטחון, וכולם יחדיו הפכו לחומת המגן של העם".
 
קודם לכן נערך ברחבת יד לבנים בירושלים טקס אזכרה במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. ראש הממשלה התייחס בדבריו לארבעת ההרוגים בסבב הלחימה האחרון מול ארגוני הטרור מרצועת עזה, והוסיף: "כל חלל פוצע את לבנו. מי כמונו, אחי ואחיותי, יכול להעיד על כך? הכאב והגעגוע אינם מרפים. לעתים קרובות אומרים לי קרובי הנופלים אחרי קבלת הבשורה המרה 'היינו צריכים ללמוד לנשום אוויר מחדש'. איננו ששים אלי קרב, אך אנחנו יודעים שנכונות ההקרבה היא הערובה לגורלנו", הדגיש נתניהו. 

  

אמש השתתפו מאות בני משפחות שכולות באירוע הזיכרון הלאומי המרכזי "שירים לזכרם", שהתקיים בטרקלין שאגאל שבמשכן הכנסת. במהלך הטקס הקריאו ראשי המדינה קטעי שירה, בני משפחות שכולות נשאו דברים, הוקרנו סיפוריהם של הנופלים והופיעו אומנים, חלקם יחד עם אחים שכולים ויתומי צה"ל. במקביל, נאספו אלפים בכיכר רבין בתל אביב לאירוע הזיכרון המסורתי "שירים בכיכר".
 
לקראת יום הזיכרון התבשרו אתמול משפחות שכולות על הקמת מרכז שיכבד את זכר הנופלים במלחמת יום הכיפורים וישמש בית להנחלת תולדותיה לדורות הבאים. עיריית נתניה הביעה נכונות להקצות את הקרקע למרכז וכבר החלו ההליכים לקראת בנייתו. רמי סווט, מראשי "המרכז למלחמת יום הכיפורים", אמר אתמול: "לצערנו, צעירים רבים כיום לא יודעים כמעט דבר על מלחמת יום הכיפורים ועל דור הלוחמים שנשאו על גבם את הפעולה ההירואית – ממגננה למתקפה ועד לניצחון בשדה הקרב. זה הזמן לפעול ולחזק את המודעות לקשה שבמלחמות ישראל".
 
בתוך כך יוזמת חברת אלביט מערכות את הנצחת זכרו של טייס מסוקי הקרב רב־סרן דודי זוהר ז"ל, שנהרג בתאונת אימונים לפני כשנתיים בעת שהטיס מסוק אפאצ'י במהלך שירות מילואים. אלביט תתמוך בנבחרת הרובוטיקה של בית הספר הריאלי בחיפה, לזכרו ולהנצחתו של זוהר שכיהן כסמנכ"ל בחטיבת כלי הטיס בחברה.