45 שנים אחרי הרצח הבלתי פתור של החיילת רחל הלר ז"ל התייצב ביום ראשון בלילה בתחנת המשטרה בכרמיאל קשיש בשנות ה־70 לחייו, תושב אחד הכפרים בגליל, וטען "אני רצחתי את רחל הלר". אותו חשוד אף סיפר לחוקר שאיתו נפגש כי מעבר לרצח של הלר הוא היה מעורב גם ברצח שאירע ארבע שנים קודם של תושב הכפר שבו הוא מתגורר, אשר הוגדר בזמנו כהתאבדות. 
שהרין ברנס, אלמנתו ואם ילדיו של עמוס ברנס, שהורשע בעבר ברצח ולאחר מכן זוכה, סיפרה היום (שלישי) בתוכניתה של ליאת רון ברדיו צפון 104.5FM על תחושותיה לאחר פתיחת הפצעים המחודשת של הנושא. ברנס ציינה כי היא לא הייתה מופתעת מהפרסום. "כבר לפני חודשים כבר איזה ציפור קטנה לחשה לי על כך ולא הייתי כל כך מופתעת. מישהו מהתקשורת אמר משהו. ידענו שהולך להיות פיצוץ אבל לא ידענו בדיוק את העיתוי", אמרה, "ידענו שמשהו מתבשל. ידעתי שיש משהו באוויר אבל אני לא יכולה לתת יותר פרטים על כך. רק המשפחה הכי הכי קרובה".
 


עוד הוסיפה: "לא ידעתי שזה יקרה השבוע ולכן נסעתי לתל אביב במסגרת העבודה ופתאום קיבלתי מבול של טלפונים. לא ידעתי מי בדיוק החשוד. הידיעה לא באה מהמשטרה". "אני חושבת שהמשטרה צריכה יותר לבדוק. לא חושבת שסתם אדם הגיע לאחר יותר מ-40 שנה. הייתי מציעה לבדוק טוב את הדברים. אולי הוא פשוט החליט להתוודות".
אף שגרסתו של החשוד לא תאמה בפרטיה את האירוע הראשון משנת 1970, החליטו במשטרה שלא להתעלם מפנייתו ולבחון אותה לעומק וברצינות הראויה. אתמול הובא החשוד לבית משפט השלום בטבריה, וסגן הנשיא, השופט נעמן אידריס, הורה על הארכת מעצרו תוך שליחתו לבדיקת הסתכלות שתקבע את מידת כשירותו לעמוד לדין. 



ברנס לאחר זיכויו. צילום: אנצ'ו גוש


הלר ז"ל. צילום: י. אהרונסון


כזכור, גופתה של הלר החיילת נמצאה בשטח החולות ליד קיבוץ שדות ים באוקטובר 1974 כשעליה סימני אלימות קשים, לאחר שעברה על פי החשד התעללות אכזרית. שנתיים לאחר מכן הורשע ברצח עמוס ברנס, תושב עכו בן 32, ונשפט למאסר עולם. ברנס כפר כל העת בהאשמות שיוחסו לו, ומרגע כניסתו לכלא ניהל מאבק עיקש במשטרה ובפרקליטות. בסופו של דבר, הצליח הרנס להוכיח כי היו כשלים חמורים בחקירת המשטרה, ובית המשפט הורה על שחרורו מהכלא בחלוף שמונה וחצי שנים. 
 
אולם גם כשיצא לחופשי, ברנס לא השלים עם הרשעתו. הוא עמד על דרישתו למשפט חוזר וב־2002 רשם ניצחון משפטי כשבית המשפט קבע לו משפט חוזר ואף הורה למדינה לפצותו בסכום של כ־5 מיליון שקל בגין מאסר השווא. תשע שנים לאחר הזיכוי, בשנת 2011, ברנס הלך לעולמו ממחלת הסרטן ומאז לא נעצרו חשודים אחרים במעשה הנפשע. רצח החיילת הלר נותר מאז כבלתי מפוענח תחת הכותרת המוכרת של על"נ (עבריין לא נודע). שלשום כאמור הגיע הקשיש מהכפר בצפון לתחנת המשטרה והדהים את החוקר בהודאתו ברצח.
 
בשלב זה נראה כי מדובר בהודאה מופרכת, כך לפחות מעריך בא כוחו של החשוד, עו"ד סעיד חדאד מהסניגוריה הציבורית. "לטעמי, האיש הזה סתם המציא הודאה כדי לקבל מקום להתגורר בו בשארית חייו ולקבל אש"ל. זאת כבר בפרטים שמסר לגבי המקרה השני, כשהוא קשר עצמו לרצח שכלל לא אירע, שעה שבבדיקת החוקרים הוברר לגבי אותו אירוע כי מדובר בהתאבדות והמנוח השאיר אחריו מכתב שבו הסביר את המניע למעשה. האיש שאני מייצג הוא מסכן, המוכר כמי שסובל מבעיות נפשיות ומטופל במוסדות. אין לי ספק כי אחרי בדיקת ההסתכלות שאליה נשלח, הוא ישוחרר והבועה תתפוצץ מוקדם מהצפוי".