מותו של גיבור: סמיון רוזנפלד, אחרון ניצולי מחנה ההשמדה סוביבור, הלך הבוקר (שני) לעולמו בגיל 96. רוזנפלד נולד באוקראינה, וב־1940 התגייס לצבא האדום. בשנת 1941 הוא נפל בשבי הגרמנים, נשלח למחנה ריכוז במינסק ומשם בסוף 1943 הועבר למחנה סוביבור שבפולין. בשנת 1990 הוא הגיע ארצה מאודסה, והתגורר בבית האבות "יד בנימין" במועצה האזורית נחל שורק. "רצינו לחיות, לא רצינו להיות גיבורים", הוא מתייחס למרד בסוביבור.

רוזנפלד נפל בשבי עם חיילים יהודים נוספים, ובסוביבור הם הועסקו בעבודות כפייה. בתוך זמן קצר נוצר קשר בינם לבין המחתרת שהתגבשה במחנה, וראש קבוצת החיילים היהודים, אלכסנדר פצ'רסקי ז"ל, הפך למנהיג הצבאי של המרד, שהתרחש ב־14 באוקטובר 1943. האסירים הצליחו לחסל 11 מאנשי האס־אס, 400 מהם הצליחו לפרוץ אל מחוץ למחנה, אולם רבים נורו למוות בניסיון הבריחה או שעלו על מוקשים. חלקם גם נתפסו במצוד שנערך לאחר מכן ביערות הסמוכים. רוזנפלד הוא השורד הישראלי האחרון של מרד זה. "צריך ללמד את הדורות הבאים על מה שקרה", הוא אומר. "אנחנו חייבים לדעת את העבר שלנו, כדי שזה לא יקרה שוב בעתיד".

בראיון למעריב לפני כשנה, סיפר רוזנפלד מה הוא זוכר ממרד סוביבור: "אני זוכר איך לקחנו את הנשק ושבסוף רצנו ליער, ירו עלינו ונפגעתי ברגל. ביער לקחתי ילד בן 15, שגם ברח מסוביבור, ויחד שרדנו שם. כיום הבן שלי והנכד שלי כבר זוכרים את כל ההיסטוריה הזאת יותר טוב ממני".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לרונזפלד: "סמיון רוזנפלד, ניצול השואה והשורד האחרון מסוביבור, הלך לעולמו. סמיון נולד בשנת 1922 בכפר קטן באוקראינה. הוא התגייס לצבא האדום, נפל בשבי הנאצים אך הצליח להימלט ממחנה ההשמדה והמשיך להילחם בנאצים. יהי זכרו ברוך".
 


 יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק הרצוג, הגיב לפטירתו של רוזנפלד: "עצב רב הבוקר עם הידיעה על פטירתו של ניצול השואה סמיון רוזנפלד, ממשתתפי מרד סוביבור, שהפך בתוך זוועות השואה לגיבור בעל כורחו. סמיון לחם בנאצים בשורות הצבא האדום ולאחר מכן נשלח למחנה המוות סוביבור כשבוי מלחמה, שם ראה את המוות מדי יום אל מול עיניו עד ליום ההתקוממות המפורסם. מחובתנו להזכיר ולהעביר מדור לדור את סיפור חייו ואת גבורתו של סמיון רוזנפלד ושל כל בני דורו שהולכים ומתמעטים. חברת עמיגור של הסוכנות היהודית הייתה בית לסמיון לאורך מספר רב של שנים והסוכנות היהודית כולה משתתפת הבוקר בצער המשפחה. תנחומיי למשפחתו ולכל מכריו".



חבר הכנסת יאיר לפיד הגיב גם הוא למותו של רוזנפלד: "מצדיע לזכרו של סמיון רוזנפלד, ניצול שואה שהשתתף במרד במחנה ההשמדה סוביבור שבו נרצחו רבע מיליון יהודים. נפטר היום בגיל 96, יהי זכרו ברוך, נהיה ראויים למותו בחיינו".

ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו), אמר: "הצטערתי הבוקר לשמוע  את הידיעה על פטירתו של ניצול השואה סמיון רוזנפלד, ממשתתפי מרד סוביבור, שסימל גבורה ועוז בתוך האימה והתופת,סמיון הוא הגיבור של כולנו אשר לחם בנאצים בשורות הצבא האדום ולאחר מכן נשלח למחנה המוות סוביבור כשבוי מלחמה, סמיון ראה את הזוועות וההרג הוא אף זכה לקחת חלק  בההתקוממות המפורסמת.  לא מזמן ציינו את יום הניצחון על הנאצים ואת גבורת הוטרנים, סיפור חייו  וגבורתו של סמיון רוזנפלד נשזרים עם דור הסבים והסבתות שבזכותם אני חי,זהו לצערי  דור הולך ונעלם. אני משתתף הבוקר בצער המשפחה. תנחומיי למשפחתו ולכל מכריו".