יציאתם של רבבות מוסלמים לחופשת עיד אל־פיטר שהחלה שלשום יוצרת שיבושים רבים בתחבורה הציבורית, במערכת הבריאות, ברשויות המקומיות, במפעלי תעשייה ובענף הבניין. בשל ריבוי הנהגים המוסלמים צפוי צמצום בתדירות חלק מהקווים, ובחברות האוטובוסים אגד, מטרופולין וקווים קראו לציבור לעקוב אחר לוחות הזמנים.
 
"עיד אל־פיטר יוצר מחסור בנהגים בכלל ענף התחבורה, והוא יימשך עד לסוף השבוע הקרוב. מחסור זה יורגש גם בקווים של חברת אגד, אולם החברה עושה ככל יכולתה להקל על ציבור הנוסעים ומבצעת בימים אלה התאמות כדי שהפגיעה בנוסעים תהיה מזערית", ציינו באגד. "לאור זאת, צמצמנו רק נסיעות ספורות בקווים בעלי תדירות גבוהה, ולא נגענו בקווים הבין־עירוניים, לנוחיות הנוסעים. גם בתקופה זו החברה עומדת בצורה מלאה ב'מפת התנועה' שהוגדרה עבורנו על ידי משרד התחבורה לתקופת החג".
 
נוסף על הפחתת התדירויות הודיעו חלק מהחברות כי ייתכנו ביטולי קווים נקודתיות. בחברת דן ציינו שהוחלט על גיוס של כל עובדי המנהלה והמשק שברשותם רישיון נהיגה מתאים, למלא את מקום הנהגים החסרים. "יש לנו נהגי אוטובוס רבים בקרב אנשי המנהלה, והיה לנו קל יותר להיערך לכך", ציין דובר החברה איתן פיקסמן. עם זאת, גם בדן, שבה מועסקים כ־400 נהגים מוסלמים, העריכו כי ייתכנו שינויים בתדירות של חלק מהקווים.

רכבת ישראל. מתגברים את המוקד לקראת החג. צילום: מרק ישראל סלם

 

ברכבת ישראל, שבה שיעור הנהגים והעובדים התפעוליים המוסלמים נמוך יחסית, הוחלט לתגבר לרגל החג המוסלמי את המוקד. "נוסעים מוסלמים לא ייסעו ברכבת לעבודה, אבל בחג משפחות רבות יוצאות לנופש ולטיולים, וייתכן שהן ישתמשו ברכבת", העריכו ברכבת ישראל.
 
גם ברשויות המקומיות נערכו בעוד מועד לקראת עיד אל־פיטר. באגף שפ"ע בעיריית נתניה בוטלו עבודות הגינון, והפעילות מתמקדת בניקיונות השטחים הירוקים והציבוריים. לנוכח הצורך לבטל יום איסוף אשפה בשל חופשת העובדים המוסלמים, בפינוי האשפה הוחלט על סבבים כפולים בשעות הלילה.
 
גם בענף הבריאות נערכו לקראת החג, בעיקר בארגון המשמרות. מבית החולים שיבא ומשירותי בריאות כללית נמסר כי בזכות התכנון המוקדם, הפעילות נמשכת כסדרה.
 
עם זאת, חלק גדול מהרוקחים בבתי המרקחת, הן בקופות החולים והן ברשתות, הם מוסלמים, ולפיכך ייתכנו עומסים בימי החג. בענפי התעשייה והבניין ירדה הפעילות להילוך ראשון, בשל חופשת העובדים המוסלמים. חלק מאתרי הבנייה נראו בימים האחרונים שוממים, ורק באתרים שבהם פועלים זרים או בעלי מקצוע ייחודיים נמשכה הפעילות כסדרה. בענף הבנייה צופים שהירידה בפעילות תימשך עד לסיום החג.
 
גם בענף השיפוצים ניכרה ירידה בעבודה. "הקבלן שהיה אמור להגיע אלי לעבודת שיפוץ קטנה, התנצל ואמר שבגלל המחסור בפועלים שיצאו לחופשת החג, הוא ידחה את העבודה", סיפר חיים מרמת גן.
 
כפי שכבר פורסם ב"מעריב" בשבוע שעבר, במשרד החקלאות הזהירו לקראת החג מפני מחסור בעופות, בשל פעילות חלקית במשחטות, שבהן מרבית העובדים הם מוסלמים.