כ־740 אלף בני אדם, שהם כ־13% מאוכלוסיית ישראל, סובלים מבעיית ראייה כלשהי. כך על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), שפורסמו לרגל יום ההזדהות הארצי עם העיוורים ולקויי הראייה. מפילוח הממצאים עולה כי שיעור הנשים בעלות ליקויי ראייה בדרגה זו או אחרת גבוה בהשוואה לגברים (5% ו־12% בהתאמה).
 
בלמ"ס ציינו כי בקרב לקויי הראייה כ־608 אלף (11% מהאוכלוסייה) סובלים מליקוי קל וכ־133 אלף (2.4%) סובלים מליקוי ראייה בדרגה גבוהה או שאינם רואים כלל.
 
שיעור המתקשים בראייה עולה באופן טבעי עם הגיל: 40% מבני ובנות 75 ומעלה מתקשים בראייה במידה כלשהי - 25% במידה מועטה, וכ־15% סובלים מלקות ראייה קשה ואף מעיוורון מוחלט.
 

מהסקר החברתי של הלמ"ס עולה כי 68% בלבד מהסובלים מלקות ראייה חמורה מרוצים מחייהם, לעומת כ־91% מאלו שאינם מתקשים בראייה.

כתב ברייל, אילוסטרציה. רק 17% מאמינים שמצבם הכלכלי ישתפר. צילום: אינג אימג'


רק 24% מבעלי לקות ראייה חמורה סבורים שחייהם יהיו טובים יותר בעתיד, ולעומתם סבורים כך 59% מקרב שאר האוכלוסייה. 53% מהסובלים מקושי רב בראייה מרוצים ממצבם הכלכלי, לעומת 65% מאלה שאינם מתקשים בראייה. ובאופן ספציפי יותר, רק 17% מהישראלים המתקשים מאוד בראייה מאמינים שמצבם הכלכלי בעתיד ישתפר, לעומת 51% משאר האוכלוסייה. 
 
מפילוח הנתונים עולה שלקות הראייה משפיעה גם על מצב הרוח: 27% מלקויי הראייה החמורה חשים בדידות לעתים קרובות, לעומת 5% בלבד מבעלי הראייה התקינה; 22% חשים דיכאון לעתים קרובות, בעוד מבעלי הראייה התקינה רק 5% מדווחים על כך.
 
31% מהעיוורים ומבעלי לקות ראייה חמורה חשו באפליה לרעה כלשהי במהלך שנת 2018 בשל מוגבלותם, לעומת 3% בלבד בקרב כלל האוכלוסייה. בלמ"ס ציינו עוד כי בקרב בני 20 עד 64 - 54% מלקויי הראייה לא השלימו את תעודת הבגרות, לעומת 28% מתוך כלל האוכלוסייה. עוד מתברר כי 41% בלבד מהסובלים מליקוי חמור בראייה מועסקים, בהשוואה ל־78% בקרב הציבור שראייתו מוגדרת תקינה.

מחאת העיוורים מול הכנסת, 2017. צילום: הדס פרוש , פלאש 90


העיוורון כולו שלנו // אורן יצחקי

כאשר מרביתנו נתקלים באדם עיוור, מיד אנו מוצפים רחמים על מר גורלו, והמילה הראשונה המתגנבת לראשנו היא "מסכן". אני מודה ומתוודה שגם אני הגבתי כך עד לפני כמה שנים, אולם רק כאשר התחלתי לעבוד עם קהילת העיוורים הבנתי עד כמה אני עצמי הייתי שרוי בעיוורון.
 
לכבוד יום העיוור, המצוין זו השנה התשיעית בישראל, לפניכם שלוש תובנות על עיוורים ועל רואים שרכשתי בשנים האחרונות. העיוור אינו רואה את עצמו כמוגבל - לאדם עיוור אין בעלות על המוגבלות שלו, ועיוורים סולדים מהביטוי "בעלי מוגבלויות" לתיאור עיוורונם. אומנם אדם עיוור אינו רואה, אך אין זה אומר שהוא מצוי בבועה אטומה בסביבתו.
 
לטור המלא (הכותב הוא מנכ"ל "נא לגעת", מרכז תרבות ואומנות ללא מטרות רווח המהווה מקום מפגש בין אנשים חירשים ועיוורים לקהל הרחב)