"בשנים האחרונות נמשכת מגמת העלייה במספר התלונות המוגשות לנציבות – כ-7% בכל שנה", כך מתריע מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור יוסף שפירא, בדוח הסיכום של הנציבות על תלונות הציבור בשנת 2018 שהתפרסם היום (ראשון). במהלך 2018 התקבלו בנציבות 14,461 תלונות, מהן 13,617 על גופים נילונים ועוד 844 מכתבי תלונה על גופים שהנציבות אינה מוסמכת לברר תלונות עליהם.



מהפילוח עולה, כי ב-43% מהתלונות סיימה הנציבות את הטיפול לשביעות רצון המתלונן, כאשר התלונה נמצאה מוצדקת, או שהיא באה על תיקונה.


עוד עולה מהפילוח, כי השיעור הכללי של התלונות המוצדקות מכלל התלונות שנבדקו עד תומן אשתקד עמד על 35.24%, לעומת 32.2% ב-2017 ו-29.1% ב-2016. שפירא מציין כי מדובר על שיעור גבוה מהמקובל במדינות מתוקנות ומדגיש: "בשלוש השנים האחרונות חלה עלייה בשיעורי התלונות המוצדקות".



הגופים הציבוריים שהתקבל עליהם מספר התלונות הרב ביותר בשנת 2018 היו: המוסד לביטוח לאומי – 1,101 תלונות, חברת דואר ישראל – 864, משרד התחבורה – 826, משטרת ישראל – 701, רשות האוכלוסין וההגירה – 546, משרד הבריאות – 503, משרד המשפטים – 499, משרד החינוך – 378, רשות המסים – 355 ומשרד הבינוי והשיכון – 351.



הגופים ששיעור התלונות המוצדקות עליהם בשנים 2018-2016 היה גדול מהשיעור הכללי של התלונות המוצדקות (35.24%) היו: דואר ישראל – 72.7%, משרד הבריאות – 61.1%, משרד התחבורה – 49.7%, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים – 45.3%, רשות המסים – 41.2% ומשרד החינוך – 40.1%.



עלייה של פי 2.5 בתלונות החולים הזקוקים לקנאביס רפואי


שפירא מבהיר, כי גם בשנת 2018 מצוינות בדוח תלונות של חולים הזקוקים לקנאביס רפואי. מספר התלונות שהתקבלו ב-2018 על היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות גדל כמעט פי 2.5 ממספר התלונות שהתקבלו עליה בשנת 2017. עוד עול מסיכום הנתונים כי 85% מהתלונות על היחידה נמצאו אשתקד מוצדקות, או באו על תיקונן בעקבות התערבות הנציבות.



נציב תלונות הציבור מתריע עוד, כי במהלך 2018 בלט משרד התחבורה כגוף שעליו התקבל המספר הרב ביותר של תלונות בנושא השירות לציבור. "מספר התלונות של אגף הרישוי שהטיפול בהן הסתיים גדל בשיעור של 75% לעומת השנה הקודמת", הוא מציין.



עוד עולה מסיכום הנתונים, כי אזרחים ותיקים מעל גיל 65 ערים לזכויות שלהם ושיעור התלונות שלהם לנציבות כמעט כפול משיעורם באוכלוסייה. תלונות רבות התקבלו בנושאי היריון ולידה (מימון בדיקות וקבלת גמלת שמירת הריון וחופשת לידה) וכן תלונות לגבי נוקשות בטיפול בבקשות למתן הנחות בשכר לימוד של ילדי אימהות עובדות.



מהפילוח עולה עוד, כי בנושאי דיור ואכלוס, גמלאות, חינוך, השכלה ורווחה – שיעור התלונות של נשים גדול יותר לעומת שיעור התלונות של גברים.


ביתר נושאי התלונות שיעור התלונות של נשים היה קטן יותר לעומת הגברים.



שפירא מציין עוד, כי בשנת 2018 הוגשו 44 תלונות של עובדים שטענו, כי הממונים עליהם פגעו בזכויותיהם בעקבות חשיפת מעשי שחיתות. כמחצית מהעובדים שבירור תלונתם הסתיים קיבלו סעדים מהנציב, הכוללים צו הגנה לחושפי שחיתויות. שפירא הבהיר עוד, כי בנוסף ננקטות פעולות שונות להקל על הקשיים שהמתלוננים ובני משפחותיהם נתקלים בהם בעקבות חשיפת השחיתות והגשת התלונה לנציבות והסיוע אף כולל ליווי של עובדת סוציאלית שגויסה לצורך זה.



מדואר ישראל נמסר: ״חברת דואר ישראל משקיעה רבות בשיפור השירות ללקוחותיה כאשר עבורנו כל תלונה מוצדקת ומטופלת בכובד ראש. יודגש כי למרות הגידול העצום בפעילות מדובר בכ-800 תלונות בשנה בלבד, מתוך מאות מליוני פעולות בשנה לרבות כ-45 מיליון ביקורים, חלוקת 65 מיליון חבילות ו-360 מיליון מכתבים, ביותר מ-1,300 יחידות ברחבי הארץ".