סלומון טקה, הצעיר ממוצא אתיופי שנורה למוות על ידי שוטר בקריית חיים, הובא היום (שלישי) בשעות הצהריים לקבורה בבית העלמין "תל רגב" בחיפה, בליווי אלפי בני אדם, ובמשטרה נערכים למחאה של בני העדה במהלך האירוע, כפי שאירע מאז הירי. 


אביו של טקה אמר מעל קברו: "רצית ללמוד, אנחנו אוהבים את אתיופיה, חשבנו שאנחנו מגיעים לארץ שלנו מאתיופיה. איך זה קרה הדבר הזה לבן שלנו? במה אנחנו שונים? לא עשינו צבא? לא עשינו הכל?".

"האדם הזה רוצח", זעם אביו של הצעיר שנורה למוות, "איך הוא הרג את הבן שלי בדם קר? זה ילד. אני רוצה לומר לכם דבר אחד: אתם רואים מה קורה פה, האדם שרצח את הבן שלי יושב כרגע בבית מלון. הילדים שלנו הם חלק מאתנו, ואיזה דין אנחנו מקבלים? אי אפשר לשחק בנו, אנחנו לא בובות. אני נחנק ולא מצליח להביע את מה שאני רוצה. הוא הרג את הבן שלי".
 

מכריו וקרוביו של טקה נפרדים ממנו בפעם האחרונה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מכריו וקרוביו של טקה נפרדים ממנו בפעם האחרונה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



אסף לגאטה, חבר המשפחה, הוסיף: "היה אכפת לו, זה ילד שכל הזמן חייך, וזה בא מאבא שהאמין שצריך להיות אזרח ערכי, שצריך להיות אזרח טוב. הוא לא ייחל לעמוד בכל כך צעיר ליד גופת בנו. הוא ייחל לזה שהבן שלו יעשה שירות משמעותי בצבא, כמו שרובנו עושים ומסכנים את חיינו. לא עשינו דרך ושילמנו מחירים יקרים כדי שהילדים שלנו ימותו בגיל צעיר, ויירצחו לעיני אחיהם. הילדים האלה שראו את הרצח בדם קר - איזה חיים יהיו להם? למה אנחנו צריכים לשלם מחיר? למה? כל הגופים שעוסקים בזה אומרים לנו הרבה. למה זה לא בא לידי ביטוי? המסר הוא מאוד פשוט - אני מבקש סליחה מסלומון, כי לא היינו שם בשביל להגן עליו. הפקרנו אותו. אני מבקש סליחה ממך סלומון היקר, לא היינו שם בשביל לעזור לך ולהושיט לך יד. יכלו לעצור אותו ולכלוא אותו, הרי הם מומחים בזה".



"אף אחד לא עשה לנו טובה בזה שהעלו אותנו לארץ", הוסיף האח. "תנו לילדים שלנו לגדול, תנו להורים להגשים את משאלותיהם. כמה אפשר? כמה נרצחו על ידי שוטרים? כמה בכי צריך להיות? תגידו לנו כדי שנבכה בלי שימותו, תגידו לנו מתי. אין לי בעיה לבכות, אבל אני רוצה שיבטיחו לי שזה יהיה האחרון שיילך. המשפחה שלנו נקרעה, הקהילה נקרעה והעם צריך להיקרע. הייתה פה טרגדיה נוראית, אסור לנו לעבור לסדר היום. הדרישה המינימלית היא לעשות צדק. שלא ישחררו את הרוצח לחופשה במרכז הארץ. אנשים פוגעים בחיות ונכנסים מאחורי סורג ובריח. מה אנחנו עושים לשוטר ולקצין שרוצח ומפקיר את הילדים שלנו? אנחנו נותנים לו פרס של 15 ימים לשבת ולהיערך, ובסוף יאשימו אותנו. אני רואה את הכתבות ומה אומרים עליו. אני רוצה לומר לכם שזה אחד הנערים הכי טובים שהמדינה יכלה להרוויח. אנחנו רוצים שיחבקו אותנו ולקבל שוויון זכויות. אנחנו דורשים למצות את הדין, ואני דורש מכם - תעשו הכל כדי שזה יהיה הילד האחרון. שילמנו מחיר יקר. כמה אפשר לשלם? האירוע הבא בפתח. כל מי שיוצא מחוץ לבית תזכרו שהוא עלול לא לחזור".



הלוויית הצעיר שנורה ע"י שוטר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הלוויית הצעיר שנורה ע"י שוטר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



שלשום בערב נורה הצעיר על ידי שוטר לבוש אזרחי בקריית חיים, ומותו נקבע מאוחר יותר בבית החולים רמב"ם בחיפה, זאת לאחר שאותר בתחילה כשהוא במצב אנוש על ידי כוחות ההצלה.



לפי עדי ראייה ששהו במקום, הירי בוצע על ידי השוטר במהלך מרדף שניהל אחרי שני צעירים, לאחר שהאחרונים נשאלו על ידו האם היו מעורבים בשוד. במשטרה, לעומת זאת, הציגו את גרסת השוטר, שטוען כי הוא ניסה להפריד בין צעירים שהיו מעורבים בקטטה, סמוך לגן שעשועים בו שהה השוטר עם אשתו וילדיו, וביצע ירי לאחר שחש סכנה לחייו עקב זריקת אבנים שבוצעה לעברו.