מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, תוקף בחריפות את האלימות הקשה שהופעלה אתמול במהלך הפגנת יוצאי אתיופיה. באיגרת שכתב היום (רביעי) כהן לשוטרי משטרת ישראל, הוא מכנה את המוחים האלימים "פורעי חוק" וטוען כי הם "ניצלו בציניות את הרצון שלנו לאפשר מחאה לגיטימית, ופעלו באלימות קשה נגד שוטרים ואזרחים תוך הפרות סדר קשות וחסימות צירים".

לדברי ניצב כהן, "אנחנו נמצאים בעיצומה של משימה משטרתית – לאומית מתמשכת, משימה מורכבת ומשמעותית. כמשטרה במדינה דמוקרטית ושומרת חוק, אנחנו מחויבים לשמור על איזון עדין בין מתן אפשרות למחאה לגיטימית לבין אכיפת הפרת חוק. איפוק והכלה זו עוצמה המחייבת אותנו כאנשי מקצוע ומאפשרת מחאה לגיטימית".
"אלא שבמדינת חוק - יש דין ויש דרך למחות", ממשיך מ"מ המפכ"ל. לצד זכויות המפגינים, ישנה החובה לשמור על זכויות הציבור וזכויות האזרחים. אין מקום לפגיעה בנציגי שלטון, מוסדות ורכוש, ובעיקר אין מקום להשתלחות נטולת כל רסן. ביומיים האחרונים הכלנו, על מנת לאפשר מחאה - ואתם, המפקדים והשוטרים פעלתם באופן מעורר הערכה- נחושים, מקצועיים ואמיצים. חלקכם אף נפצעתם תוך ההפגנות האלימות והמשכתם לתפקד לצד חבריכם".

לדברי כהן, "באירועים האחרונים, חלק מציבור המפגינים, שהינם פורעי חוק, ניצלו בציניות את הרצון שלנו לאפשר מחאה לגיטימית, ופעלו באלימות קשה נגד שוטרים ואזרחים תוך הפרות סדר קשות וחסימות צירים. לא יינתן מקום להפרות סדר, לחסימות צירים ולגילויי אלימות. נמשיך להקפיד על מידתיות והבחנה בין מי שמבקש למחות כדין במדינה דמוקרטית ובין מי שמסית ונוהג באלימות, תוך שימוש באמצעים העומדים לרשותנו".

"נפעל בתקיפות"
דבריו של מ"מ המפכ"ל באים בהמשך להודעות המשטרה במהלך היום, לפיה המשטרה תנהג ביד הרבה יותר קשה כלפי המפגינים שיחסמו את הכבישים וינהגו באלימות. "לצד הכלה ואיפוק משטרתי רב כלפי מפגינים מתוך ניסיון לאפשר להם לבטא את מחאתם, משטרת ישראל לא תאפשר את המשך החסימות של צירי תנועה מרכזיים ברחבי הארץ באופן שיוביל לפגיעה כה משמעותית באזרחי ישראל בכלל ובמשתמשי הדרך בפרט", נמסר הבוקר..

עוד אומרים במשטרה כי "נפעל בתקיפות להפסיק את האלימות תוך שימוש בכל האמצעים העומדים לרשותנו, במטרה למנוע המשך פגיעה בנפש, ברכוש ובכל משתמשי הדרך על מנת להשיב את הסדר על כנו".



מוקדם יותר היום הצדיקה צמרת המשטרה את מדיניות ההכלה שננקטה אתמול. מפקד מחוז תל אביב, ניצב דוד ביתן, אמר בגלי צה"ל כי המשטרה לא תפנה חסימות כבישים במצב שבו אין אלימות. לדבריו, "חסימת כביש לא תפונה אלא אם כן תכלול אלימות". הוא הוסיף כי "אפילו אם ארבעה אנשים יחסמו כביש, לא נפנה אותם אם אין אלימות". עוד אמר מפקד מחוז תל אביב כי "כבר 5 שנים רואים התקדמות ביחסי שוטרים לקהילה האתיופית, אבל זה לא אומר שנוותר למי שפושע רק כדי לייצר איזון".

עמיתו של ביתן, מפקד מחוז מרכז, ניצב עמיחי אשד, אמר בכאן ב', "במדינה דמוקרטית זכות המחאה, חלקה היא בהחלט חסימת צירים ודרכים. זה קרה במחאה שהייתה לפני שנה, מחאת הקוטג'. חלק מזכות הציבור במדינה דמוקרטית היא בהחלט מחאה שפוגעת בציבור". בתשובה לשאלה האם לגיטימי לחסום כבישים, ענה ניצב אשד, ש"אני חושב שכן. זה חלק מזכות המחאה, חלק מהמחאה פוגעת בציבור הרחב. צריך להבין מתי המחאה הופכת להיות לא לגיטימית".
ניצב אשד גם אישר את דבריו של השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, לפיהם היה מודיעין שהזהיר מירי חי כלפי שוטרים. "בהחלט היו ידיעות שונות שנכנסו לאורך היממה האחרונה. הידיעות האלה, את חלקן ראינו מתממשות", אמר.

חסימות הצמתים הצפויות היום
חסימות הצמתים הצפויות היום


הבוקר התראיין השר ארדן לגל"צ, דיבר על אופיה של המחאה, שהיקפה ורמת האלימות שבה היו חסרי תקדים, והזהיר: "אם נראה רמת אלימות כזאת, המשטרה תשתמש בכל האמצעים לפיזור הפגנות העומדים לרשותה".

"אני חושב שמה שחווינו אתמול הייתה מחאה שהיא כמובן בנושא לגיטימי מצד אחד, אבל בהיקף ורמת אלימות חסרת תקדים", אמר השר."במשטרה לא זוכרים אלימות כזאת. היה דיבור על ירי חי לעבר שוטרים, השלכת בקבוקי תבערה כדי לשרוף תחנות משטרה, פגיעה בתשתיות מדינה. הייתה פה קריאה המונית ברשתות החברתיות והסתה שהתפשטה בכל רחבי הארץ. כדי לפנות היקף כזה של מחאה נדרשה הפעלת כוח שהייתה עלולה לגרום לנפגעים נוספים".