השפעות הרשתות החברתיות: מחקר חדש, שנחשף השבוע בכנס "ליפול בין הכיסאות" שערכו אוניברסיטת בר־אילן ועמותת עלם, בדק מהם גורמי הסיכון להידרדרות הבריאות הנפשית של בני נוער בימינו ואילו מהם יכולים לנבא מצב נפשי ירוד. 
 
מדובר בחלק ממחקר בינלאומי שיתפרסם במלואו במרץ, בהובלת פרופ' סופי וולש מאוניברסיטת בר־אילן, פסיכולוגית קלינית בעלת הכשרה קלינית בטיפול בבני נוער; יחד עם פרופ' יוסי הראל פיש מבר־אילן; ד"ר טל סלה ממכללת כנרת; וקולגות מאירופה ומקנדה. 
 
מהמחקר עולה הצורך בהבנת תרבות בני הנוער ובזיהוי הסכנות האורבות להם כיום. חלק אחד של המחקר סקר 33 אלף בני נוער בגיל 15, מחציתם נערים ומחציתם נערות, ב־37 מדינות. נמצא כי המנבאים החזקים ביותר לרווחה נפשית ירודה באוכלוסייה הזאת היו שימוש "בעייתי" במדיה החברתית והיעדר תמיכה רגשית מצד עולם המבוגרים. 
 

שימוש בעייתי במדיה החברתית אופיין בהתנהגויות שיש בהן פן של התמכרות או אינטנסיביות. שימוש יתר ברשתות החברתיות מוביל לא פעם לתקשורת עם זרים, אשר עלולה להיות מסוכנת בהיעדר תמיכה חברתית - הן מצד הורים ומורים והן מצד חברים. מהמחקר עולה כי הבדידות היא הגורם המסכן ביותר את בני הנוער כיום.
 
חתך נרחב יותר של המחקר, שנערך בקרב כ־200 אלף בני נוער בני 11־15 ב־42 מדינות, מצא קשר ישיר בין שימוש "בעייתי" במדיה החברתית לבין בריונות ברשת - גם כתוקף וגם כקורבן. 
 
פרופ' וולש הסבירה: "יש שימוש נורמטיבי ואפילו בריא במדיה חברתית: כאשר השימוש הוא חלק מניהול קשרים חברתיים בריאים וטובים הקיימים לא רק במרחב הווירטואלי. אותם צעירים שמחוברים למדיה החברתית ללא הפסקה, מרגישים רע אם הם לא כבר מחוברים אליה באופן רציף - דבר שגורם להזנחה ולחוסר מעורבות בפעילויות אחרות".