טרגדיה בשכונת התקווה: גבר ואישה, בשנות ה-30 לחייהם, המתגוררים בבניין מגורים חדש ברחוב נדב בשכונת התקווה, נספו למוות כאשר נלכדו בתוך מעלית שנלכדה בקומת החניון של הבניין, והוצפה במים, זאת בעקבות מזג האוויר הסוער שפקד את מישור החוף וצפון הארץ ביממה האחרונה.

האסון המחריד אירע בעת שהם ירדו להוציא את רכבם מהחניון מחשש להצפה. הם נלכדו בתוך המעלית שהפסיקה לפעול בשל קצר חשמלי, והמים שזרמו בעוצמה בשל הגשמים החזקים וקריסת מערכות הניקוז, הציפו במהירות את קומת החניון וחדרו גם למעלית.

שבעה צוותי כבאות והצלה, בפיקודו של מפקד מחוז דן טפסר רונן מכטייב, פעלו במשך זמן ממושך בבניין ואף הוקם חפ"ק (חדר פיקוד) מיוחד לטיפול באירוע. במקביל לנסיונות החילוץ, החלו פעולות לשאיבת המים שהציפו את קומת המרתף, והשאיבה נמשכה שעות ארוכות.

שאיבת המים מהבניין שהוצף בשכונת התקווה. צילום: משה כהן
שאיבת המים מהבניין שהוצף בשכונת התקווה. צילום: משה כהן

במבצע החילוץ המורכב, הופעלו הצוללנים מיחידת להבה בתוך המים העכורים, ושני הלכודים אותרו. הם חולצו לאחר ניסור גג המעלית בקומה המוצפת. "כשהגעתי למקום חברתי בחדר המדרגות של הבניין לכוחות הכיבוי שפעלו בעזרת צוללנים לסריקה בקומת המרתף המוצפת של הבניין. גבר בשנות ה-30 חולץ אלינו כשהוא מחוסר הכרה, ללא דופק וללא נשימה וכשהוא גם סובל מריפותרמיה קשה מאוד", סיפר חובש מד"א יוסי נהון. "הענקנו לו טיפול רפואי וביצענו בו פעולות החייאה והוא פונה לבית החולים שיבא בתל השומר", הוסיף. בהמשך נאלצו הרופאים בבית החולים לקבוע את מותו.

במהלך פעולות החילוץ המורכבות, אותרה גם האישה והצוותים הרפואיים נאלצו לקבוע את מותה. "זה היה מצמרר ומזעזע. כל הרחוב הוצף. הגעתי ודפקתי על דלת המעלית שבקומה העליונה. הם היו בתוך המעלית שהמים חדרו אליה חסרי אונים", סיפר אחד מהשכנים.

דיירים באזור טענו שהתקשרו פעמים רבות למוקד כבאות והצלה והמשטרה בבקשה להגיע במהירות ולהעניק סיוע דחוף לנוכח מצב החירום. לטענתם, לא היה מענה במרבית השיחות למוקד כבאות והצלה. "התקשרנו כמה פעמים ולא הגיעו מהר. הכוחות הגיעו מאוחר מידי", סיפר תושב באזור.

לנוכח אלפי הקריאות שהתקבלו במוקד כבאות והצלה בשל ההצפות והשטפונות באזור גוש דן, המערכת קרסה ככל הנראה בשל הקריאות הרבות לסיוע ושיחות רבות נותרו ללא מענה. בעל הבניין ברחוב נדב, אלפרד ג'דיד, שהוזעק למקום כ-20 דקות לאחר תחילת ההצפה, סיפר: "הדיירים התקשרו אולי 100 פעמים. עד שמכבי האש הגיעו לכאן לקח הרבה זמן. התחלתי להשתולל, ניסינו לפתוח את הדלתות, אבל לא הצלחנו. הלכתי למכבי אש, תפסתי אותם בידיים, הם לא היו ערוכים לזה. ניסינו לפתוח את המעלית עם לומים ולא הצלחנו, המים זרמו לבפנים והמעלית הוצפה עד הסוף. המים נסחפו לבפנים ולא היה מצב שאדם ייצא חי. לטכנאי המעלית שניסה לפרוץ אותה לא היה את המכשור המתאים. כל הזמן יש כאן באזור הצפות. כל ההצפות הן בגלל בעיית ניקוז בביוב". לדבריו, הבניין נבנה לפני כשנה וחצי ויש לו את כל האישורים וכל התקנים. נפתחה חקירה לבירור נסיבות הטרגדיה הקשה. 

בעיריית תל אביב הבהירו כי ממתינים לקבלת פרטים נוספים מהאסון בשכונה התקווה וציינו שתוך רק זמן קצר ירדו כמויות גשמיים חריגים בעוצמתם. "כבר בשעות הבוקר הורה ראש העירייה רון חולדאי לפתוח את החמ"ל העירוני וכל נציגי יחידות העירייה השונות הוקפצו לשטח על מנת לטפל בכל המפגעים ואף נפתחו מרכזים קהילתיים המיועדים לפינוי תושבים בעת הצורך", ציינו בעירייה.

בתוך כך, במהלך שעות היום אירעו חילוצים נוספים, שבנס לא הסתיימו באסונות. ברוך גרשטנפלד, שדירתו בקומת קרקע במרכז תל אביב, הוצפה עד לגובה המותניים. "בשעה 12:00 פרץ זרם אדיר של מים לדירה שלי. המים חדרו דרך דלת הכנסיה וגם מהצדדים. אני גר כמה מדרגות למטה. בזמן ששמתי כמה דברים על הארון המים כבר הגיעו לגובה המנעול, ואי אפשר היה לפתוח את הדלת. המפתח נתקע", סיפר.

הבית שהוצף בתל אביב
הבית שהוצף בתל אביב

הבית שהוצף בתל אביב
הבית שהוצף בתל אביב

"יש לי חלון גדול אחד אבל הוא מסורג. גובה המים עלה בכזו מהירות, שחששתי שאם לא יחלצו אותי אני פשוט אטבע למוות. הזרם היה כל כך חזק, שהוא הפיל את המקרר הגדול על הצד. בסופו של דבר הגיע צוות סיור של המשטרה ואחר כך צוותץ יס"מ ירקון. הם פירקו את הסורגים ושלפו אותי מהדירה. הייתי שעתיים במים קפואים".

בצומת חולון הוצפו שני כלי רכב. "ראיתי שני רכבים עם נוסעים שלכודים בהצפה. לוחמי האש שהגיעו למקום חילצו את נוסעי הרכב והעבירו אותם אלינו לבדיקות רפואיות. הם היו רטובים וסבלו מסימני פגיעת קור. שניים מנוסעי אחד מהרכבים, בהם אישה וצעיר, לא נזקקו לפינוי לבית החולים. אישה כבת 60, שהייתה ברכב השני, פונתה במצב קל לבית החולים וולפסון להמשך טיפול", סיפרה חובשת מד"א אלוף מרמלשטיין.

באירוע נוסף, צעירה כבת 28 חולצה מדירה שהוצפה ברחוב כצנלסון בתל אביב. היא פונתה לבית החולים במצב קל, עם היפותרמיה. מבית שהוצף ברחוב לח"י בשכונת התקווה חולצו קשישה כבת 80 וצעירה כבת 23, כשהן סובלות מפגיעות קור קלות בגפיים.

בשדרות חכמי ישראל בשכונת שפירא בתל אביב, חולצה אישה כבת 55, שנראתה שוכבת בשלולית מים עמוקה. "האישה סבלה מהיפותרמיה. גבר שחלף במקום סיפר שאיתר אותה בזכות מטריה שביצבצה בין השיחים. אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה אם הוא לא היה מאתר אותה. זה יכול היה להסתיים בטרגדיה", סיפר חובש מד"א איתן רוטפוס.

לא הרחק משם, חולצה אישה כבת 55 מרכב ששקע בהצפה ברחוב ישראל גורי בשכונת קרית שלום. היא פונתה לבית החולים איכילוב עם סימני פגיעת קור. בחילוץ דרמטי נוסף, חולצו נוסעים מרכב שהוצף סמוך לגשר שפיה.

לנוכח הטרגדיה הקשה בשכונת התקווה והנזקים הכבדים לתשתיות, מבנים, כלי רכב ורכוש, תושבים המתגוררים בדרום תל אביב וביפו העלו טענות על תשתיות לקויות ומערכות ניקוז שקרסו במהירות.

"הגיע הזמן שישקיעו יותר בתשתיות בדרום תל אביב. מערכות הניקוז אינן מספיקות", התלונן דייר המתגורר בסמיכות לשדרות ירושלים ביפו. גם בשכונת התקווה, בה אירע האסון, נשמעו תלונות, כאשר תושבים טענו שהתשתית קרסה במהירות ונוצרו הצפות.

בעיריית תל אביב אמרו לנוכח הטענות, כי כמות שיא של 92 מ"מ גשם – כמות משקעים חסרת תקדים השווה לכ-20% מהיקף הממוצע השנתי, ירדה ברובה בין השעות 13.00-10.30. "אז ירדו כמויות של ללמעלה מ-83 מ"מ. הממטרים הכבדים ביותר נרשמו במשך שעה אחת בין 10:30 ל-11:30. אז ירדו בתל אביב כ-45 מ"מ", טענו עוד בעירייה.

בעירייה ציינו עוד, כי במהלך השבת התקבלו במוקד העירוני למעלה מ-1,100 פניות שירות בעקבות נזקי הגשם. "עשרות צוותים של העירייה טיפלו במהלך היום בפניות, שכללו פינוי תושבים, טיפול בהצפות, ניקוי קולטנים, שאיבת מים וביוב, בורות פעורים וחלקי מבנה שנפלו. משעות הבוקר העירייה היתה במצב כוננות ג', החמ"ל העירוני פתוח וצוותי שטח מתוגברים היום בכל העיר", ציינו עוד בעירייה. בעירייה הבהירו, כי הלימודים יתקיימו מחר כסדרם בכל מוסדות החינוך בעיר.

עוד נמסר, כי "תופעות של ארועי גשם דרמטיים כמו זה שחוותה העיר הבוקר מתגברות בשנים האחרונות עקב משבר האקלים. מאות ערים ברחבי העולם מתמודדות עם אתגרים דומים, והעירייה נערכה לתרחיש זה מבעוד מועד. כבר בשעות הבוקר הנחה ראש העירייה לפתוח את החמ"ל העירוני וכל נציגי יחידות העירייה השונות הוקפצו לשטח על מנת לטפל בכל המפגעים ולהחזיר את העיר לשגרה. בנוסף, נפתחו מספר מרכזים קהילתיים המיועדים לפינוי תושבים בעת הצורך. כל תושב הזקוק לסיוע בעקבות הצפות יכול לפנות למוקד השירות 106, אשר תוגבר ועושה את כל המאמצים לענות על כל הקריאות ולספק מענה לכל הפונים".

ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, אמר בעקבות הטרגדיה בשכונת התקווה והאירועים הקשים הנוספים: "אני מבקש להביע את תנחומיי למשפחות שני התושבים שנהרגו. אני מודה למאות עובדי העירייה שעבדו לאורך כל סוף השבוע וממשיכים לעבוד לאורך כל הלילה למען ביטחון התושבים והחזרת השגרה לעיר".