טרור חקלאי: למעלה מ-200 אלף טון תוצרת חקלאית ירדו בשנת 2019 לטמיון בשל אירועי פשיעה חקלאית, כך מסר היום (ראשון) ארגון "השומר החדש". מהנתונים עולה כי כ-90% מהאירועים היו של גניבות והנזקים הסתכמו במהלך 2019 על פי ההערכות בכ-25 מיליון שקל. בארגון טוענים עוד שכ-70% מהחקלאים התמודדו ב-2019 עם אירועים של פשיעה חקלאית ו-64% מהחקלאים התריעו שאירועי הפשיעה בתוצרתם מהווה איום מרכזי עבורם והחקלאות במדינת ישראל.

מפילוח הנתונים מתברר כי כי מספר אירועי הפשיעה הממצע למשק חקלאי עמד על שמונה אירועים בשנה ואחד מכל חמישה חקלאים סבל מאירועי פשיעה על בסיס חודשי.

כמו כן, רק 25% מהחקלאים התלוננו במשטרה על הגניבות החקלאיות ובארגון טוענים עוד, כי 62% מהתיקים נסגרו מחוסר עניין לציבור וכ-90 חקלאים שנגרמו להם נזקים לא קיבלו סיוע מגופים אזרחיים. בנוסף, כ-7,000 משקים חקלאיים נסגרו ב-24 השנים האחרונות.

על רקע הנתונים הקשים, מתריעים בארגון "השומר" כי בישראל נותרו כ-18 אלף חקלאים בלבד ומספרם ממשיך להצטמצם. הארגון סייע במהלך 2019, בעקבות פניות של חקלאים, בשמירות והפעלת מערך מתנדבים וצוותי שטח. 2,298 מתנדבים יצאו מדי לילה לשמור ב-64 מוקדי שמירה ב-7,251 משמרות.

בארגון הדגישו כי הפשיעה החקלאית בקרב משקים שלא מקבלים סיוע מהארגון גבוה פי שלושה מאשר במשקים שמקבלים סיוע מהארגון.
בארגון הוחלט לפתוח בקמפיין מימון המונים רחב היקף בפלטפורמת JGive שקורא לציבור הרחב לתמוך ולתרום כדי להגדיל דרמטית את כמות החקלאים המקבלים מענה וסיוע. התמיכה, לדברי נציגי הארגון, תאפשר את הרחבת הפעילות למאות מוקדי סיוע ברחבי הארץ לחקלאים הזקוקים לסיוע וכן להרחבת ליווי משפטי לחקלאים המתמודדים עם פשיעה חקלאית מול מערכות החוק. 

יואל זילברמן, מנכ"ל ומייסד השומר החדש, מסר: "חקלאי ישראל הם אוצר לאומי. בשונה מכל מדינה מערבית אחרת חקלאי ישראל ניצבים כיום בפני אתגריים קיומיים אדירים של להיות או לחדול. בשעה קשה זו של החקלאים קיבלנו החלטה חברתית-לאומית, שעל אף חוסר היציבות הפוליטית ואופק חסר בהירות, לא נאפשר לאף חקלאי להיות לבד".

הוא הבהיר כי לצד הקמפיין, ממשיך הארגון לסייע על בסיס יומיומי לחקלאים. בשבוע שעבר נרתם הארגון להגיע לחקלאי בחווה ליד יחיעם שהותקף על ידי פולשים וספק חיתוך גדר של עשרות מטרים. השומר החדש נרתם ושלח צוות סיוע לשיקום ותיקון הגדות לאחר 48 שעות בלבד.