נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נחת הבוקר (חמישי) בישראל, לרגל השתתפותו בפורום השואה העולמי וטקס חנוכת האנדרטה לזכר הרוגי המצור על לנינגרד. פוטין הגיע מסוצ'י עם פמליה גדולה מאוד הכוללת 160 עיתונאים. לאחר טקס קבלת הפנים הקצר יצא לירושלים, שם נפגש היום פוטין עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם יפה יששכר, אמה של נעמה הכלואה בכלא הרוסי.

שר החוץ ישראל כ"ץ קיבל את פניו של פוטין והודה לו על הגעתו לארץ: "אני שמח לברך אותך בהגיעך למדינת ישראל לאירוע שמסמל יותר מכל את הקשר המיוחד בין שתי המדינות ושני העמים שלנו. בישראל מוקירים את גבורת העם הרוסי במלחמה ואת חלקי המכריע של הצבא האדום בתבוסת גרמניה הנאצית ושחרור מחנות המוות, בהם אושוויץ. בנימה אישית, בזכות הצבא האדום אימי שנלקחה כנערה למחנה אושוויץ - ניצלה, עלתה לישראל והקימה משפחה - תודה".

כ״ץ הוסיף בפני הנשיא פוטין: ״ביקורך בישראל יתרום לחיזוק הידידות בין רוסיה לישראל ויאפשרו להעמיק את קשרינו המגוונים ולדון שוב באתגרי הביטחון בפניהם ניצבת ישראל במזרח התיכון".

פוטין בטקס. צילום: עמית שאבי, פול
פוטין בטקס. צילום: עמית שאבי, פול

לאחר דברי הברכה קצרים ואבטחה כבדה נכנס פוטין לרכב שייסע בשיירה דרך כביש 1 לירושלים. הכביש נסגר לתנועת כלי רכב. במשלחת רוסית מאות אנשים בהם 162 עיתונאים. התקשורת ברוסיה מגלה התעניינות רבה בביקור הבזק של פוטין ומסקרת אותו בהרחבה. גם פרשת נעמה יששכר מעוררת עניין.

נשיא רוסיה אמר במהלך נאומו באירוע חנוכת האנדרטה למצור על לנינגרד כי הוא מודאג "מהניסיונות לשכתב את ההיסטוריה ולנקות את שמם של הפושעים והרוצחים". בהמשך דבריו אמר כי "אי אפשר להשוות את השואה לשום אירוע אחר". ביקור הבזק של פוטין צפוי להסתיים כבר הערב, וממנו הוא צפוי לחזור למשברים הפוליטיים במדינתו. בנוסף לשני המטוסים שהגיעו היום הגיעו עוד שלושה מטוסים עם אנשי תקשורת נוספים ומלווים.

בהמשך נפגש פוטין עם נשיא המדינה, ראובן ריבלין, במשכן הנשיא בירושלים. "צריך לשים קץ לגזענות ולאנטישמיות", פתח ואמר ריבלין, "אתם כמונו יודעים איפה אנטישמיות מתחילה ואנחנו יודעים איפה היא נגמרת ולכן חשוב שכולנו נילחם יחד. כאשר אנחנו מדברים על מלחמה של משפחת העמים לא יכולה להיות מלחמה כזו מבלי שאתה אחד העומדים בראשה. אדוני הנשיא מברכים אותך בבואך אלינו. מעריכים את המאמצים שלך, אנחנו מרגישים שכל אחד הוא הילד והילדה שלנו. נמצא איתי רמטכ"ל צה"ל שבא להכיר אותך בפעם הראשונה. הוא התמנה להיות רמטכ"ל, לא רק כי יש לו DNA רוסי".

נתניהו ופוטין. צילום: עמית שאבי, פול
נתניהו ופוטין. צילום: עמית שאבי, פול
שרה נתניהו בטקס. צילום: עמית שאבי, פול
שרה נתניהו בטקס. צילום: עמית שאבי, פול


"אנחנו רואים את המאמצים של הישראלים לשמירת הזיכרון של מלחמת העולם השנייה", אמר פוטין, "אמרת שאנחנו לא יודעים איפה מסתיימת האנטישמיות ואנחנו יודעים - הסוף באושוויץ. צריך לשים לב ולא לאפשר לזה לקרות עוד. עלינו לשים לב לא לפספס ולהתנגד לתופעה של אנטישמיות ושנאת זרים בכל הערוצים. הצבא האדום לא רק שחרר את אושוויץ אלא גם הכריע את המלחמה מול הנאצים. העם הסובייטי, העם רוסי, סבל מאוד במלחמה. בנוגע לאסון השואה 40 אחוז מהיהודים שהושמדו הם יהודי ברית המועצות, כך שבמלוא המובן מדובר בטרגדיה משותפת לשני העמים".