המיזם לביטחון תזונתי של משרד העבודה והרווחה, שנועד לסייע לעשרות אלפי נזקקים, הופסק החודש בשל היעדר תקציב. כעת על משרד האוצר למצוא מקור תקציבי  להמשך הפעלתו.

מיה חממי היא אחת מהנזקקים הרבים התלויים בחסדי המדינה. היא תושבת שדרות ואם יחידנית לארבעה ילדים, שקיבלה אחת לחודש סל מזון מאשל ירושלים ומארגון לקט ישראל, זכייני המיזם הממשלתי, שבמסגרתו מתבצעת חלוקת מזון באמצעות עמותות למאות אלפי נתמכים ברחבי הארץ. 

בסבב הלחימה האחרון בעוטף עזה חוותה חממי פוסט־טראומה ואף עברה צנתור. במציאות הביטחונית ההפכפכה של השנים האחרונות עליה להתמודד עם האתגרים הביטחוניים והכלכליים גם יחד, ועד כה לפחות קיבלה אספקת מזון עבור ארבעת ילדיה במסגרת המיזם לביטחון תזונתי של משרד העבודה והרווחה. 

בנה הבכור שוחרר לאחרונה מהצבא מסיבה בריאותית ובנה השני לא התגייס עקב פוסט־טראומה שממנה הוא סובל עקב המצב הביטחוני – כך שהקשיים שעמם מתמודדת המשפחה ממשיכים ונערמים.

"בדצמבר האחרון המיזם פשוט הופסק. אבל זה מאוד מאכזב, כי מי שסובל מזה בסופו של דבר זה אנחנו", מספרת חממי, המתגוררת בדירה של חברת עמיגור. חממי מוסיפה כי המיזם עזר מאוד לה ולאנשים רבים בסביבתה. 

להערכתה של חממי בשכונה שבה היא מתגוררת יש עשרות משפחות שנעזרו במיזם, ובכל העיר המספר עשוי להגיע למאות משפחות שזקוקות לסיוע מסוג זה. "אני מוכנה לעשות הכל כדי שהמצב יחזור לקדמותו והתוכנית תשוב לפעול", היא אומרת.

גידי כרוך, מנכ"ל לקט ישראל, מתריע מפני השלכות הקפאת התוכנית ואומר ל"מעריב": “לא ייתכן שאת מחיר הקיפאון הפוליטי ישלמו דווקא האוכלוסיות החלשות ביותר בחברה, אלו שמקבלות סיוע מהמיזם לביטחון תזונתי, וכעת, משהופסק המיזם, יוותרו, פשוטו כמשמעו - ללא מספיק מזון. ידוע לנו שקיימים עודפי תקציב, ואין מטרה טובה יותר בתקופה זו מהפנייתם של עודפים אלו לסיוע לנזקקים". 

במסגרת המיזם קיבלו כ־10,800 משפחות מכל רחבי הארץ סיוע בסך של 500 שקל, שמהם 250 שקל בתמיכה כספית ו־250 שקל במוצרים, וכן סל עשיר ומגוון של פירות וירקות. כ־40% מהמשפחות שקיבלו סיוע במסגרת המיזם הן משפחות חד־הוריות. כמחצית מהמשפחות הן משפחות עובדות.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "לאחר הבחירות וכינון הממשלה החדשה ועם אישור תקציב מדינה, תהיה רשאית הממשלה החדשה להכליל נושאים חדשים שלא ניתן היה לממן במסגרת הוראות חוק היסוד, וזאת בהתאם לסדר העדיפות שייקבע על ידה".

ממשרד העבודה והרווחה נמסר בתגובה: "התוכנית לביטחון תזונתי היא תוכנית חשובה, שהוכיחה את יעילותה, אך תוקצבה כפיילוט שהסתיים ב־31.12.19, ולצערנו המשרד נאלץ להפסיק את התוכנית עקב היעדר תקציב. התוכנית תחודש ככל שיימצא לכך תקציב".