תופעה מצערת: מדי שנה בשנה אנו מתבשרים על גזע שונה של כלבים שנמצא בראש רשימת חברינו על ארבע הפופולריים ביותר. למרות ההכתרה הזמנית בראש הטבלה הנחשקת, חלק מהכלבים מוצאים עצמם מאוחר יותר נזנחים והם מציפים את בתי המחסה בארץ ואת המחלקות הווטרינריות. כך, למשל, הכלבים הדלמטיים ננטשו בהמוניהם בשנות ה־90 ומאוחר יותר, עקב מומים שנתגלו בהם: עיוורון, חירשות, בעיות התנהגות ותוקפנות.

בשנים האחרונות, כך מספרים בדאגה באגודת צער בעלי חיים בישראל, תופעה זו מתרחשת גם בקרב כלבי המלינואה - כלבים מסוג רועה בלגי שהוצבו כלוחמים ביחידת העוקץ של צה"ל. דוד וטין, לשעבר לוחם ביחידת העוקץ, פרסם לאחרונה ספר בשם "הוקי", המתאר את חייהם של לוחם וכלבי המלינואה בשירותם הצבאי.

וטין מספר כי מדובר בגזע של כלבים מיוחד במינו: "כלב מלינואה יעשה הכל בעבור הבעלים שלו. מדובר בכלבים חכמים, נאמנים, צייתנים, אוהבים לשחק. הם מדהימים עם ילדים. חשוב מאוד לאמץ כלבים מסוג זה רק אם מבינים בגזע ויודעים איך להתנהל איתו. מלינואה זקוק לאהבה, למשמעת, לחינוך קפדני ולהוצאת אנרגיה בכל רגע נתון. יחידת העוקץ של צה"ל בחרה בסוג הכלב הזה והיא מעבירה אותו תהליך של אילוף, אימון ותרגול שאורך כשישה חודשים אינטנסיביים. קשה שלא להתאהב בכלבים האלו, אך הם דורשים התייחסות מיוחדת".

בבית המחסה בתל אביב של אגודת צער בעלי חיים בישראל ננטשו רק לאחרונה שלוש כלבות מגזע מלינואה: בוני, ויקה וקובה. גדי ויטנר, דובר האגודה, אומר: "החשיפה של יחידת העוקץ על לוחמיה האנושיים וחבריהם הלוחמים על ארבע הפכו את הכלבים הללו למבוקשים מאוד - ואנשים רבים מיהרו להשיג את הגזע החכם הזה בלי לחשוב האם הוא מתאים לצרכים שלהם. כשיש ביקוש, צצים בתי גידול פיראטיים, שהם בעצם תעשיית הרבעות מכוערת, הממיטה אסון על הגזע המיוחד. התעשייה הנוראה הזאת פולטת רבים אל מעגל הכלבים הנטושים בישראל".

ניתן לקבל פרטים על אימוץ כלבים מסוג מלינואה בטלפון 4553*