ידיים אובדות: לישראלים כידוע אין עניין עם פועלי בניין, ומזה שנים ארוכות אלה שבונים את ארץ הקודש הם פועלים זרים, ובאחרונה בעיקר סינים. ההתפרצות המדאיגה בסין של הנגיף קורונה שהדביק במחלה אלפי בני אדם וגבה כבר את חייהם של מאות קורבנות, שיתק אזורים נרחבים בסין וגורם לחשש כבד בעולם כולו, משפיעה גם על ענף הבנייה בישראל. כ־2,000 פועלים סינים היו אמורים להגיע בימים אלה לארץ לאחר שעברו מיון קפדני, אך בשל התפרצות הנגיף נשארו בסין. עוד כ־1,000 פועלים שיצאו לחופשת מולדת בסין אינם מורשים כעת להיכנס חזרה לישראל. השבוע, בניסיון להקל במעט את מצוקת הידיים העובדות, האריכה שרת הבינוי והשיכון יפעת שאשא ביטון את רישיונם של כ־1,700 פועלים סינים העובדים בישראל. 

אלא שמדובר בטיפה בים, ובהתאחדות בוני הארץ מביעים דאגה רבה נוכח המשבר ההולך וגדל. לדברי נשיא ההתאחדות ראול סרוגו, בענף הבנייה הישראלי יש כיום כ־15 אלף פועלים זרים, מתוכם כ־7,000 סינים, אך למעשה קיים מחסור חמור. “על הממשלה להגדיל לאלתר את מכסת העובדים הזרים בעוד כ־10,000 פועלים לפחות כדי לעמוד ביעדים שהיא עצמה הציבה ובביקוש הרב”, הוא אומר. 

פועלים סיניים ברכבת הקלה בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני
פועלים סיניים ברכבת הקלה בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני


סרוגו מצר על כך שכבר שנה אין ממשלת קבע בישראל וממשלת המעבר הקיימת לא מסוגלת לקבל החלטות. הוא מזהיר כי המצב משפיע לרעה על הכלכלה ומציע להגדיל את מכסות העובדים ממולדובה ומאוקראינה. “מחירי הדירות בארץ גבוהים משום שהיצע הדירות לא עונה על הביקוש, ובשל המחסור החמור בעובדים זרים”, הוא מסביר. “נוסיף לזה את הצורך בהורדת מסים, הפשרת קרקעות וצמצום הבירוקרטיה”.

רבים על פועלים

גם הקבלנים מתריעים על מצבו העגום של ענף הבנייה. יקי אמסלם, מנכ”ל קבוצת אלמוג, מספר כי כבר עשר שנים קיים מחסור קריטי בפועלי בניין. “הקבלנים רבים על הפועלים הסינים ומזמינים פועלים מסין חודשים ולפעמים שנה מראש”, מספר אמסלם. לדבריו, הפועלים הסינים נחשבים מקצועיים.

על חשיבות הכשרת העובדים עומד גם טל הירשברג, מנכ”ל עינת, תאגיד המספק כוח אדם ועובדים זרים בעיקר לענף הבנייה. “יש לדאוג לתקופת חפיפה בין עובדים שסיימו את עבודתם בישראל ובין אלה שזה עתה הגיעו”, אומר הירשברג. 

תאגידי כוח האדם מעסיקים למעשה את העובדים הזרים בענף הבנייה, והקבלנים שוכרים דרכם את שירותי הפועלים הסינים. אלדד ניצן, יו”ר התאחדות תאגידי כוח אדם לבניין, אומר כי העובדים הזרים בכלל והסינים בפרט נהנים מתנאי עבודה מצוינים בישראל. “עד שנת 2005”, הוא אומר, “שרר כאן בלגן שלם בתחום, ותנאי העובדים היו ירודים. עם הקמתם של עשרות תאגידי כוח אדם לעניין העובדים הזרים, תנאיהם של הפועלים השתפרו באופן משמעותי. הפועלים הסינים זוכים לתנאי העסקה טובים יותר מישראלים. הם מקבלים ימי חופשה, פנסיה, הבראה והמשכורות גבוהות מאוד, החל ב־13 אלף שקלים לחודש ולעתים עד 25 אלף שקלים לחודש לפועל סיני מקצועי. בשל המחסור בעובדים, הסינים אף מעלים את המחירים”. במסגרת תנאי ההעסקה שלהם, הפועלים הסינים גם זוכים למגורים בדירות ששוכרים בעבורם התאגידים, תוך הקפדה על צפיפות של לא יותר משני עובדים בחדר.

השפעה על המחירים

הקבלנים אוהבים לשכור את שירותיהם של הסינים, ומתברר שגם הסינים מאוד אוהבים להיות בישראל. למעשה ישנה קבוצה של כ־1,500 פועלים סינים שעובדים כאן עוד מ־2008, ובמשך 12 שנים הם מהווים את ליבת הפועלים הסינים המקצועיים. “הסינים אוהבים להגיע לכאן, יש להם תנאים ‘משוגעים’, הם מרוויחים הון תועפות והם לא רוצים ללכת”, מספר ניצן. “הם חוזרים הביתה לסין והופכים לעשירי הכפר”. יחד עם זאת ניצן מתריע כי התפרצות הנגיף קורונה עלולה להביא לעיכובים חריגים בלוחות הזמנים של פרויקטים לא מעטים, למחסור ביחידות דיור ולפיכך לביקושים גדולים שיתורגמו לעלייה גדולה במחירי הדירות בישראל.

פועלים סינים בירושלים. צילום: פלאש 90
פועלים סינים בירושלים. צילום: פלאש 90


עו”ד ליאור לוי המטפל בעסקאות נדל”ן ומייצג זוכים בתוכנית מחיר למשתכן אומר כי התפשטות הנגיף ותלותו של ענף הבנייה בישראל בפועלים הסינים עלולות להביא לעיכוב משמעותי בהשלמת פרויקטים ברחבי הארץ ולעליית מדד תשומות הבנייה. “קיים חשש לייקור דירות שכבר נרכשו משום שיתרות התשלום יגדלו, ועל רוכשי הדירות לקחת זאת בחשבון”, מוסיף לוי.

כעת, לנוכח משבר הוירוס קורונה, שסיומו אינו נראה באופק, המצוקה רק הולכת וגדלה. אז מה הפתרון? בהתאחדות בוני הארץ סבורים כי יש לפעול להבאתם ארצה של פועלי בניין ממולדובה ומאוקראינה במכסות גדולות יותר. בהתאחדות אף קוראים לממשלה לדאוג להבאתם של עובדים מטורקיה למרות היחסים הרעועים בין המדינות. בכך, עלולים העובדים הסינים בעל כורחם להידחק מענף הבנייה בהמוניהם. “הפלסטינים עובדים טובים, אך התפוקות שלהם נמוכות בשל השעות הארוכות במחסומים, החגים והטלות הסגר לעתים”, מוסיף נשיא ההתאחדות סרוגו. “ואילו הפועלים הרומנים מעדיפים להישאר באירופה ולעבוד בגרמניה בעיקר, כמו גם בצרפת ובבריטניה”. 

יהודה כתב, יו”ר ארגון הקבלנים והבונים של מחוז תל אביב וסגן נשיא ההתאחדות, מציע לפתוח מחדש את שערי עזה לטובת פועלי בניין. “העזתים הם העובדים הטובים ביותר בתחום הבנייה, צריך לאשר תחילה הבאת עובדים מעל גיל 40 ואחר כך בהדרגה להגדיל את המכסה”, הוא מסביר.

ומה לגבי הפועלים הישראלים? “למרות שהמשכורות בענף הבנייה גבוהות בהרבה מעל השכר הממוצע במשק, יש מיעוט של ישראלים העובדים בתחום”, אומר כתב. לדבריו, החלה יוזמה להכשרת פועלי בניין מהמגזר החרדי וחלקם כבר עובדים בשטח. “זה גם מסייע במישור הלאומי ומוציא את החרדים לשוק העבודה”, הוא אומר.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "על פי ההסכמים בין ממשלת ישראל לממשלת סין היו צפויים להגיע לישראל 2,000 פועלים חדשים, מחציתם בפברואר ומחציתם באפריל. במקביל, היו צפויים לצאת מישראל 1,500 עובדים סינים ותיקים. עקב התפרצות הנגיף קורונה, ולאחר התייעצות עם משרד הבריאות, בכוונת שרת הבינוי והשיכון לאשר החלטה שלפיה העובדים הוותיקים יישארו בארץ עד סוף מאי, ובשלב זה יש להמתין בהבאת העובדים החדשים. מדיניות זו תיבחן לקראת תום ההארכה ובכפוף להנחיות משרד הבריאות. בנוסף, ועל מנת לתת מענה לדרישות ענף הבנייה לידיים עובדות, צפויים להגיע עוד כ־500 עובדים ממולדובה וכ־500 עובדים מאוקראינה".