אירועים אלימים בין תושבים לבין שוטרים התרחשו אתמול ביפו על רקע מאמצי המשטרה לאכוף את הנחיות משרד הבריאות. התושבים השליכו לעבר השוטרים אבנים והובערו צמיגים. המהומות נמשכו אל תוך הלילה, ובסופן נעצרו מספר תושבים אשר שוחררו לביתם. חבר מועצת העיר תל אביב-יפו, עו"ד אמיר בדראן, התייחס בתוכניתם של ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM לאירועים, וטען כי השוטרים היו אלו שנהגו באלימות כלפי התושבים ולא להפך: "מדובר בהשתלשלות של מקרים חוזרים ונשנים של אלימות המשטרה כלפי בני מיעוטים".

פלג: כולנו נמצאים ב"מגה אירוע", העצבים של כולם מרוטים ויש חוד חנית להתמודדות עם המגפה, בין היתר השוטרים ברחובות, שצריכים לאכוף את הסגר אל מול אוכלוסייה. מדוע יש שוטרים בכל הערים וביפו זה גרם לכזו תבערה?
"ראשית אני מבין ומסכים, לא רק אני, גם הרוב המוחץ של תושבי יפו מבינים, שאנחנו בשעת חירום. רובם המוחלט נשמע להנחיות משרד הבריאות, מקפיד ומקיים אותן. את הנוכחות של המשטרה אנחנו לא רק רוצים, אנחנו גם דורשים, אבל דורשים שהיא תבצע את עבודתה נאמנה".

משעל: זה מה שהיא עשתה, התגובה הייתה אלימה.
"אני לא חושב שזה מה שהיה אתמול, אני גם מכיר את העובדות מקרוב. האירוע של אתמול לא נולד כתוצאה מאירוע פלילי, גם לא כתוצאה מהפרת הנחיות משרד הבריאות, וזה שנאמר שאדם כביכול הפר בידוד עקב היותו חולה קורונה, כפי שפורסם אתמול בחלק מכלי התקשורת זה 'פייק ניוז'. האירוע התחיל מסיור פשוט של השוטרים בחוף צדדי ביפו, ביקשו מבחור צעיר תעודת זהות ומתברר שמדובר באדם קטין בן 17. מלאו לו 17 אתמול, לא הנפיקו לו מעולם תעודת זהות. זו הייתה טענתו כשביקרתי אותו אתמול בתא המעצר".

פלג: נניח ונטפלו אליו סתם, לא היו בסדר, טעו ואולי אפילו השוטרים באותה נקודה הפעילו כוח מופרז, מה גרם להתפרצות? לעשרות שהבעירו צמיגים?
"בעקבות מה שקרה, המעצר והאלימות הקשה, פניתי ישירות ונפגשתי עם מפקדי תחנת יפו, אנשים שאני מעריך כי הם מדברים בגובה העיניים ומנסים להבין את הסיטואציה. לצערי, הם לא הכילו את הסיטואציה. פניתי אליהם בבקשה כדי להרגיע את השטח, להראות שיש אדם אחראי, בוגר ומבין במשטרה ולשחרר אותם. אם אנשים עשו עבירה ושחררו אותו, תמיד אפשר לזמן אותם לחקירה ולהשלים את הדברים".

פלג: למה הפתיל כל כך קצר? משעל: האם יש משהו נוסף שהוביל לתגובה האלימה?
"במקום לשחרר את האנשים האלה, להרגיע את הרוחות ברחוב ולהבין שהייתה תקלה כמו שתיארת של שוטרים בודדים, היה צריך לשחרר את הבחורים האלה כדי להרגיע את השטח כי ההתקהלות והפגיעה היו כל כך עוצמתיות. השאלה היא מוצדקת, מה שקרה אתמול לא קשור אך ורק לאירוע הספציפי של אתמול, יש פה גלגל שחוזר על עצמו, דפוס של התנהגות אלימה של חלק מהשוטרים".

פלג: לא ראיתי שהמשטרה אלימה, ראיתי אבנים והצתת צמיגים של התושבים, ראיתי הפוך.
"אתה מפספס בכלל את התמונה, אתה צריך להסתכל על ה'קונטקסט' היותר רחב ולהבין מה קרה שם, שאלת האם היה קשר. מדובר בהשתלשלות של מקרים חוזרים ונשנים של אלימות משטרה כלפי בני מיעוטים, לא רק ערבים אלא גם מיעוטים אחרים. לפני שלושה שבועות אב משפחה ביפו, אדם מבוגר, הותקף על ידי המשטרה והוא לא שרד את זה, הוא השתחרר לאחר שלושה ימים מבית החולים ונפטר. חודש אחורה, שוב התערבות אגרסיבית ביותר של המשטרה, אנשים מבוגרים נעצרים, מוטחים לרצפה, מקבלים מכות, אזוקים, שימוש מופרז באלימות והדברים רק חוזרים על עצמם. מה שראינו אתמול זו פריצת זעם של אוכלוסייה שלמה, לפני שנתיים תושב נורה בגבו על ידי המשטרה ועד עכשיו אף אחד לא נתן את הדין בעניין הזה. יש פה הצטברות של מקרים כנגד האוכלוסייה שמופעלת עליה אלימות ועוד אלימות ואף אחד לא מתייחס אליה".

משעל : איך זה נרגע? היית הפגישה בין קציני המשטרה וראשי העדה?
"לא, הפגישה הייתה איתי כחבר מועצה וחבר מועצה נוסף. הייתה התערבות ברמה הארצית של ח"כים, לצערי המשטרה לא הבינה והכילה את הסיטואציה בכדי למנוע את ההתלהטות הזאת, לצערי עד שעות הלילה המאוד מאוחרות עדיין היו עצורים. חלקם שוחרר, ב-2:00 בלילה שנרדמתי היה אחד שעדיין נשאר עצור, אני מקווה שבלילה לא נעשו מעצרים נוספים. אני עכשיו אתעדכן ואמשיך לטפל".