מופקרים לגורלם: בישראל חיים כיום כ־1.5 מיליון אנשים עם מוגבלויות, מהם כ־600 אלף עם מוגבלות קשה וכ־200 אלף שמתגוררים בגפם.
בעקבות משבר הקורונה קיימה עמותת נגישות ישראל סקר בקרב אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות בישראל, בשיתוף ד"ר רקפת שטראוס ממכון המחקר אינסייט. על פי הסקר, 50% מהאנשים שסובלים ממוגבלויות ומתגוררים בגפם אובדי עצות ולמעשה לא יודעים למי לפנות כדי לבקש סיוע בימים קשים אלה.

עוד עולה מהסקר, שכלל מדגם מייצג של מאות אנשים עם מוגבלויות, כי 40% מהם מביעים חשש מבדידותם הגוברת בימי ההסגר החברתי, 29% חוששים כי לא יקבלו אוכל בעקבות ההגבלות, 38% דואגים כי לא יקבלו את התרופות שהם נזקקים להם ו־42% הביעו חשש שאם יאושפזו בבית חולים עם נגיף הקורונה, הצוותים יפגינו חוסר ידע מקצועי באשר להתמודדות עם מוגבלותם.

לדברי יובל וגנר, מייסד ויו"ר עמותת נגישות ישראל, יש בישראל עשרות אלפי אנשים עם מוגבלות מתחת לגיל 55, שנותרים לבד ללא כל סיוע מגורם רשמי. "המציאות היא שכל המערכות ברשויות השונות, כולל משרד הרווחה והמשרד לשוויון חברתי, ממוקדות בקשישים, אוכלוסייה חשובה כשלעצמה, אבל במקביל אוכלוסיית האנשים עם מוגבלויות, שסובלת מקשיים לא פחות חמורים, נותרת ללא מענה", מתריע וגנר ומוסיף כי "הכתובת על הקיר. אם אוכלוסייה זו לא תזכה לטיפול ראוי, יהיו אנשים עם מוגבלות שייפגעו ואפילו בצורה קשה". וגנר קורא למשרד האוצר להזדרז עם אישור מימון הטיפול שנדרש לאוכלוסיית האנשים עם מוגבלות, ומבקש ממשרד הרווחה להנחות את פיקוד העורף לקחת אחריות על הטיפול באוכלוסייה זו מיד לאחר אישור המימון.

"האוכלוסיות המוזנחות ביותר כיום בארץ הן אנשים עם מוגבלות קשה מתחת לגיל 55 ואנשים עם מוגבלויות נפשיות", הוא מספר. "בין היתר הם זקוקים לקבלת שירותי טלרפואה וקמפיין הסברה תקשורתי שינחה אותם כיצד ולמי לפנות לקבלת סיוע חיוני".