השנה, לאור התפתחות נגיף הקורונה וביטול האירועים והטקסים, יישארו בבתיהם כאלף פלמ״חניקים שלא ייקחו חלק בטקסי העצמאות והזיכרון. ביוזמה משותפת של בית הפלמ״ח ותנועת המחנות העולים הוקם מיזם משותף #הבא_ברכה המזמין משפחות וילדים לכתוב ולצייר ברכות לפלמח״ניקים. הברכות תגענה ביום העצמאות ואחריו לחברי הפלמ"ח שעדיין איתנו.

לפי נתוני בית הפלמ״ח של משרד הביטחון, בישראל כ-1000 פלמח״ניקים. הצעירים בניהם בני 90 והמבוגרים שבהם בני 95. לאור התפתחות נגיף הקורונה וביטול הטקסים והאירועים יישארו בבתיהם אותם פלמ״חניקים ולראשונה מאז הקמת המדינה לא ייקחו חלק בטקסים הממלכתיים. מטרת מיזם המכתבים היא להוקיר להם תודה ולציין את אירועי יום הזיכרון ויום העצמאות בימים אלו בהם אין טקסים ואירועים קהילתיים.

לירון אבנת רכזת תנועת הנוער המחנות העולים: ״אנו שמחים על ההזדמנות להוקיר את לוחמות ולחומי הפלמ"ח ולהמשיך לשאוב השראה ממעשיהם. המחנות העולים והפלמ"ח קשורים בעברם וממשיכים את הקשר גם בימים אלה. בעבר חניכי התנועה התגייסו לפלמ"ח ובימי מלחמת העולם אף הוציאו את "מכתב השמיניות" בו קראה לכל תלמידי יב' להפסיק את הלימודים ולהתגייס לשורות הפלמ"ח״.

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל (צילום: מרק ישראל סלם)
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל (צילום: מרק ישראל סלם)

עוד הוסיפה אבנת: ״התנועה היוותה דוגמה ומופת לנערים הלומדים בארץ באשר לחשיבות ההגנה על הארץ ברוח ערכי אהבת הארץ, השלום והשוויון. גם היום ממשיכים חברי המחנות העולים לחנך ולהגשים ברוח ערכי הפלמ"ח, ולהביא את אהבת הארץ, שוויון ערך האדם והרעות אל כל חלקי החברה הישראלית״.

שירי ארליך מנהלת בית הפלמ"ח: ״בית הפלמ"ח הוא מוזיאון ומרכז חינוכי, אולם יותר מהכל הוא ביתם הפיסי של חברי הפלמ"ח הותיקים. עכשיו כשהבית סגור אנחנו במאמץ להיות בקשר עם אלה שהקימו את המדינה, לחמו עליה ונתנו לה את מיטב שנותיהם. אלתרמן כתב שהאומה לא ידעה בצאתם לדרך, רק הסוודר חיבקם מעורף. על סיפו של הדרור היא השתחווה ובכתה. יש לנו הזדמנות לחבק, לדעת ולשלוח ברכה לפלמחניקים. דווקא עכשיו. זה הזמן״.